۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۲۹
کد خبر: 82550228
T T
۰ نفر

راهكارهایی برای كاهش هزینه های برق

۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۲۹
کد خبر: 82550228
راهكارهایی برای كاهش هزینه های برق

تهران- ایرنا- قیمت برق در ساعت های مختلف شبانه روز متفاوت است؛ علاوه بر این، كم مصرف یا پر مصرف بودن مشترك نیز قیمت هر كیلووات ساعت برق را تغییر می دهد؛ مردم با اطلاع از چگونگی محاسبه نرخ برق در ساعت های متفاوت و موكول كردن زمان مصرف خود به ارزان ترین زمان محاسبه، می توانند هزینه های برق خود را كاهش دهند.

به گزارش ایرنا، بیشتر مردم اطلاعی از قیمت گذاری برق در ساعت های متفاوت شبانه روز ندارند و یا در این حد می دانند كه قیمت برق در ساعت های اوج مصرف بیشتر است. بیشتر مردم نمی دانند كه تغییر زمانیِ بكارگیری از وسایل پر مصرف مانند ماشین لباس شویی، ماشین ظرفشویی و ... از زمان هایی كه قیمت در اوج خود قرار دارد به زمان هایی كه قیمت در كف خود قرار دارد، هزینه برق را تا حدود 10 برابر می تواند كاهش دهد.
تفاوت نرخ ها در واقع مشوقی است كه وزارت نیرو برای تغییر زمانیِ بكارگیریِ لوازم پر مصرف از زمان پیك به زمان خارج از پیك در نظر گرفته است.
حسین صبوری مدیر عامل شركت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: بیشتر مشتركان خانگی ما كنتورهای سه تعرفه دارند؛ این كنتورها در سه بازه زمانی مصرف را ثبت و محاسبه می كنند.
وی با اشاره به اینكه زمان اوج مصرف (پیك) در سالهای اخیر به ساعت های 12 تا 16 منتقل شده است، گفت: انتظار داریم مشتركان از ساعت 12 تا 16 از بكار بردن لوازم و مصارف پرمصرف پرهیز كنند.
صبوری افزود: دومین زمان اوج مصرف ساعت 19 تا 21 است كه مردم هم از وسایل سرمایشی استفاده می كنند و هم باید برق مورد نیاز بخش روشنایی تامین شود.
مدیر عامل شركت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: ضریب مصرف برق در ساعت های هفت صبح تا 19 عصر، یك است؛ این ضریب در ساعت های 19 تا 24 شب، 2.5 محاسبه می شود و در بین ساعت های 24 تا هفت صبح یك چهارم محاسبه می شود.
به عبارتی دیگر، مصرف یك ساعت برق در طول روز كه با ضریب یك محاسبه می شود در زمان اوج مصرف دو برابر و نیم محاسبه می شود؛ از طرفِ دیگر، در ساعت های بین 24 تا هفت صبح این مصرف تقسیم بر چهار می شود.
ساده تر این كه، هزینه روشن بودن مثلا یك ساعت ماشین لباسشویی در بین ساعت های 19 تا 24 ، دو و نیم برابر هزینه استفاده از آن ماشین لباسشویی در طول روز است؛ همچنین هزینه روشن بودن مثلا یك ساعت ماشین لباسشویی در بین ساعت های 19 تا 24 ، 10 برابر استفاده از آن ماشین لباسشویی در بین ساعت های 24 تا هفت صبح است.
یه این ترتیب، مشتركان برق خانگی می توانند استفاده از وسایل پرمصرفی مانند ماشین های لباسشویی و ظرفشویی كه مانند كولر و روشنایی منوط به زمان خاصی برای استفاده نیست را به ساعت های 24 تا هفت صبح موكول كنند و به این ترتیب هزینه های برق این وسایل پرمصرف را یك دهم كاهش دهند.
مدیر عامل شركت توزیع نیروی برق تهران بزرگ درباره لزوم مدیریت مصرف برق در زمان اوج مصرف نیز گفت: كل سال، هشت هزار و 760 ساعت است كه 300 ساعت از این مدت، زمان اوج مصرف به شمار می آید. اگر مشتركان در این 300 ساعت همكاری داشته باشند، علاوه بر جلوگیری از اعمال خاموشی، از تحمیل سالیانه هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش های مختلف ساخت نیروگاه، خط انتقال، پست، سوخت و... نیز جلوگیری می كند.

** افزایش قیمت برق متناسب با افزایش مصرف
علیرضا احمدی یزدی مدیر كل دفتر مدیریت مصرف برق شركت توانیر نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره راهكارهای كاهش هزینه های برق خانوارها گفت: وزارت نیرو متناسب با نوع مصرف مشتركان برق صنعتی، كشاورزی، تجاری، اداری و خانگی، راهكارهایی را برای مدیریت مصرف شناسایی و ارایه كرده است؛ مشتركان خانگی می توانند با بكارگیری این راهكارها هم به جلوگیری از خاموشی در شبكه برق كشور كمك كنند و هم مشمول پاداش ها و تخفیف های همكاری با وزارت نیرو شوند.
وی اضافه كرد: پاداش همكاری مشتركان خانگی متناسب با میزان مصرف آنها در تعرفه ها لحاظ می شود؛ مشتركانی كه مصرف ماهانه آنها كمتر از 100 كیلووات ساعت باشد به ازای هر كیلووات ساعت 45 تومان پرداخت می كنند؛ مشتركانی كه مصرفشان بین 100 تا 200 كیلووات ساعت باشد بابت هر كیلووات 52 تومان پرداخت می كنند؛ اما در صورتی كه مصرف آنها از 200 كیلووات ساعت بیشتر شود، نرخ محاسبه هزینه برق مشترك با جهشی در پرداخت روبرو می شود و به ازای هر كیلووات ساعت، 130 تومان باید پرداخت كنند.
بنابر این، نرخ محاسبه برق در زمانی كه مصرف مشترك خانگی از 200 كیلووات ساعت بیشتر شود، نسبت به زمانی كه مصرف ماهانه وی كمتر از 100 كیلووات ساعت باشد، سه برابر افزایش پیدا می كند.
به عبارتی دیگر، مشترك با استفاده از امكان تغییر در ضرایب با جابجایی بكارگیری از وسایل پرمصرف در زمان پیك و همچنین مدیریت مصرف برق، می تواند نرخ هر كیلووات ساعت برق مصرفی خود را با استفاده از این فرمول نیز، به یك سوم كاهش دهد.
مدیر كل دفتر مدیریت مصرف برق شركت توانیر روش های دیگری نیز برای كاهش هزینه برق خانوارها ذكر كرد و گفت: سیستم سرمایشی در فصل تابستان بخش قابل توجهی از مصرف انرژی الكتریكی را به خود اختصاص می دهد؛ مشتركان برق باید توجه داشته باشند كه دمای آسایش در تابستان بین 24 تا 26 درجه است و اگر بخواهند دمای واحد مسكونی خود را به كمتر از این میزان تنظیم كنند، مجبور می شوند انرژی بیشتری مصرف كنند.
احمدی یزدی كولرهای گازی غیر استاندارد و فرسوده را عامل دیگری برای افزایش مصرف و افزایش هزینه های برق خانوارها ذكر كرد و گفت: شاهدیم كه كولرهای گازی دست دوم از مبادی غیررسمی وارد كشور می شود و مورد استفاده قرار می گیرد؛ مشتركان باید بدانند كه مصرف برق كولرهای دست دوم و كهنه، سه برابر بیشتر از كولر نو است.
هر چند مشتركان برق به صورت مستقیم می تواند از این مشوق ها منتفع شود؛ اما باید توجه داشته باشیم كه وزارت نیرو مجبور است بابت مابه التفاوت برق تولیدی و نیاز كشور در زمان اوج مصرف، خاموشی در شبكه سراسری اعمال كند؛ به عنوان نمونه، اوج مصرف برق در تابستان پارسال به 53 هزار مگاوات رسید كه اگر مصرف مدیریت نمی شد، این رقم به 56 هزار مگاوات افزایش می یافت.
در چنین شرایطی، به محض اینكه مصرف از 53 هزار مگاوات افزایش پیدا می كرد، وزارت نیرو مجبور می شد برای حفظ و پایداری شبكه و پرهیز از خاموشی سراسری، برق بخشی از شبكه را قطع كند.
پیش بینی ها حاكی از این است كه امسال در زمان اوج مصرف با چهار هزار مگاوات كمبود تولید روبرو خواهیم شد كه برای جلوگیری خاموشیِ ناشی از تولید، باید با استفاده از روش های مختلف، مصرف اوج بار را كاهش دهیم تا همه از نعمت برق برخوردار باشیم و هیچ ایرانی ای در خانه خود مجبور به روشن كردن شمع نشود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189*1561* گزارش: اسماعیل داودی**انتشار : مرضیه فاتحی
۰ نفر