به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی؛

ارتباطات و روابط عمومی کارآمد؛ دو مولفه اثربخش در توسعه ملی

تهران- ایرنا- ارتباطات به عنوان شریانی حیاتی در دستیابی به توسعه، زمینه برنامه ریزی های موفقیت آمیز و تحقق هدف های مدیریتی را فراهم می سازد. اینک قدرت در گرو برخورداری از کاربردی ترین شبکه‌ های ارتباطی و دسترسی به اطلاعات است که در این زمینه فناوری های اینترنتی و روابط عمومی سازمان ها به عنوان بخش های ایجاد ارتباط موثر، نقش مهمی را در جامعه ایفا می کنند.

کارآمدترین مدیران افرادی هستند که ارتباطات را درک می کنند و آن را در محیط سازمانی خود به کار می بندند. این مقوله به آنان امکان می دهد هر یک از وظایف خود را به مرحله اجرا دربیاورند زیرا یک مدیریت موفق در گرو ارتباط مؤثر با تمامی افراد سازمان است.

ارتباطات و گسترش آن در دنیای امروزی از ارکان مهم دستیابی به کارآمدی و پیشبرد فعالیت ها محسوب می شود که هر فرد، نهاد و سازمانی به آن نیاز دارد. در جهان کنونی ارتباطات نقش مهمی در همگام شدن با تغییرها و دستیابی به فناوری اطلاعات ایفا می کند و نبود آن، مانع پیشرفت افراد و جامعه می شود. از این رو دسترسی افراد به ابزارهای ارتباطی نوین همچون اینترنت و شبکه های اجتماعی از نکته های کلیدی دستیابی به توسعه کشورها است. افزون بر ارتباط های شخصی؛ سازمان ها و نهادهای بزرگ نیز برای هماهنگی های میان بخشی و اتصال با دنیای خارج از سازمان، نیازمند حوزه ارتباطی هستند، بخشی که با شناخت دقیق از درون و بیرون نهاد، مدیران را برای تصمیم گیری های مفید و موثر راهنمایی کند. بنابراین نیاز به این مهم با هدف ایجاد هماهنگی درون و برون سازمانی باعث شد که بخشی با عنوان «روابط عمومی» تشکیل شود.

اهمیت مقوله ارتباطات در جهان سبب شد تا 17 ماه می، به مناسبت تشکیل اتحادیه تلگرافی بین المللی ژنو در 1865 میلادی، «روز جهانی ارتباطات» نامگذاری شود. در ایران نیز با توجه به اهمیت و نقش تاثیرگذار روابط عمومی با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، 27 اردیبهشت همزمان با روز جهانی ارتباطات به نام «روز ارتباطات و روابط عمومی» نام گرفت تا فرصتی مناسب برای شناساندن این مهم به جامعه و مسوولان باشد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی با «احمد یحیایی ایله ای» مدرس ارتباطات و روابط عمومی، مشاور روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، مولف 14 جلد کتاب در زمینه روابط عمومی و ارتباطات و دارنده جایزه ستاره علمی روابط عمومی کشور در سال های 1393 و 1394 خورشیدی به گفت وگو پرداخت.

** ایرنا: اهمیت و جایگاه روابط عمومی را در عصر ارتباطات و دورانی که اطلاع رسانی در همه زمینه ها پیشتاز است چگونه می بینید؟
*** یحیایی ایله ای: روابط عمومی علمی نوین محسوب می شود که برای مدیران ارشد سازمان ها و مدیران روابط عمومی به اندازه کافی شناخته شده نیست و به همین دلیل افراد با کاربردهای نوین و تجاری آن آشنایی کافی ندارند. در واقع ارتباطات و روابط عمومی به عنوان عامل محرک توسعه به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. ابعاد حرفه ای روابط عمومی به ویژه روابط عمومی تجاری می تواند تحولی چشمگیر در عرصه اقتصاد نوین و الکترونیک ایجاد کند. اگر افراد از کارکردها و کاربردهای روابط عمومی آگاه شوند، می توانند از آن برای بازاریابی بین المللی و صادرات بهره ببرند؛ همچنین به کمک آن امید آفرینی را در جامعه رونق و اعتماد میان دولت و ملت را گسترش دهند. از طرف دیگر از حوزه روابط عمومی و مشارکت ها می توان برای افزایش درآمد و کاهش هزینه های سازمان ها و کشور استفاده کرد.

** ایرنا: نقش روابط عمومی در تصمیم گیری های مدیریتی و راهبردی سازمان ها به چه صورت است؟
*** یحیایی ایله ای: روابط عمومی، مدیریت ارتباطات درون و برون سازمانی و مشاور نخست سازمان است چون وظیفه رصد کردن و تحلیل محیط را بر عهده دارد. تحلیل های برآمده از سنجش های به دست آمده از این حوزه باعث می شود، مدیر روابط عمومی به عنوان مهمترین تصمیم ساز برای مدیر سازمان عمل کند. افزون بر آن، واحد روابط عمومی بخش استراتژیک سازمان به شمار می رود زیرا بر آینده سازمان و محیط اطراف آن تاثیر می گذارد. وظیفه روابط عمومی رصد مستمر محیط است و کارکنان این بخش بایستی افرادی با قوه تحلیل بالا باشند و بتوانند پیشنهادهای حرفه ای به سازمان ارایه دهند.

** ایرنا: یکی از الزامات دستیابی به اقتصاد پویا، آموزش مردم در استفاده درست از شبکه های اجتماعی است. به نظر شما این ارتباطات مجازی تا چه اندازه می تواند در ارتقای فرهنگ، تغییرات اجتماعی و... تاثیر گذار باشد؟
*** یحیایی ایله ای: دنیای الکترونیک بایستی سایه دنیای واقعی باشد و نه برعکس. از طرفی اقتصاد نوین نیز به بهره مندی از فناوری های نوین پیوند خورده است بنابراین نمی توان بدون در اختیار گرفتن و مهار کردن این فناوری ها به ویژه ابزارهای جدید ارتباطی و اطلاع رسانی به پیشبرد فعالیت های اقتصادی کمک کرد. امروزه تمامی ابعاد اقتصاد به این ابزارها برای تولید، توزیع و فروش نیازمند هستند. به نظر می رسد، حتی اگر دولت ها به صورت رایگان نیز مردم جامعه را برای بهره مندی از ارتباطات الکترونیک آموزش دهند، باز هم به نفع کشور است زیرا دنیای اینترنت، دنیای تجارت الکترونیک محسوب می شود. تجارتی که هر ساله میلیاردها دلار برای کشورهای پیشگام فراهم می کند و سود فراوانی به ارمغان می آورد.

** ایرنا: توسعه ارتباطات و توجه به نقش روابط عمومی در دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟
*** یحیایی ایله ای: زمانی که از ارتباطات سخن به میان می آید، این بخش به طور کلی حمل و نقل و مخابرات، رسانه ها و روابط عمومی ها را نیز شامل می شود. در این زمینه دولت یازدهم با وجود تنگناهای اقتصادی توانسته است در بخش حمل و نقل ریلی و جاده ای فعالیت های قابل توجهی داشته باشد. در این دولت رسانه های مکتوب توسعه یافت و بستر استفاده آزاد از تکنولوژی های نوین ارتباطی ایجاد شد. تلاش و فعالیت های دولت تدبیر در زمینه توسعه ارتباطات الکترونیک در چهار سال گذشته موفقیت آمیز بوده است. در این دوره دسترسی مردم جامعه به فناوری های نوین که خود نمادی از دموکراسی و مردم سالاری محسوب می شود، افزایش یافت که این امر به صورت محسوس و مشهود در فضای سیاسی و اجتماعی قابل لمس است. مردم و سازمان ها از خدمات الکترونیک با کیفیت تری بهره مند شده اند و بستر توسعه تجارت الکترونیک به وجود آمد اما هنوز روابط عمومی ها نتوانسته اند آنطور که باید از این بستر استفاده کنند. بسیاری از اداره های کل روابط عمومی وزراتخانه ها به اندازه تلاش دولت و مسوولان وزارتخانه نتوانسته اند اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و دولت الکترونیک را مستقر کنند. این امر موجب شده است که هنوز مردم برای کارهای بسیار کوچک و پیش پا افتاده در خیابان ها و سازمان ها سرگردان شوند. روابط عمومی علم است و بایستی به کارکردهای حرفه ای و علمی آن توجه شود و مشاوران روابط عمومی و ارتباطات در سازمان ها به کار گرفته شوند.

** ایرنا: آیا منع فیلترینگ و آزادسازی ارتباطات در دولت یازدهم توانست راهگشای پیشرفت ارتباطات باشد؟
*** یحیایی ایله ای: ارتباطات زیر بنای توسعه به شمار می رود و بهره مندی از ابزار و ارتباطات الکترونیک می تواند بستر مناسبی برای اشتغال زایی، صادرات و گردشگری و به طور کلی اقتصاد نوین باشد. دولت بایستی به تشویق مادی و معنوی افرادی بپردازد که در حوزه تجارت الکترونیک پیش قدم می شوند تا کسب و کار نوین رونق یابد. برای همین منظور به طور قطع منع فیلترنیگ موضوع مهمی است اما باید به این نکته توجه داشت که چه چیزی فیلتر می شود. دولت کنونی در راستای برداشتن فیلتر برخی شبکه های مجازی اقدام های مناسبی انجام داد. البته در موضوع مسدود بودن برخی شبکه ها بایستی خطرهای دنیای باز و آزاد را نیز در نظر گرفت و مردم و خانواده ها را نسبت به آن آگاه کرد. در این راستا فرهنگ سازی و آگاهی بخشی های موثر و برنامه ریزی شده ای برای استفاده از این نوع فناوری ها ایجاد شده است.

برای فرهنگ سازی در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما وظیفه قانونی و اخلاقی دارند که باید بیش از این فعالیت داشته باشند. یعنی به همان اندازه که وزارت ارتباطات در توسعه این ابزارها فعال است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه ها نیز بایستی برای فرهنگ سازی فعالیت کنند. ارتباطات باید در خدمت پیشرفت باشد زیرا این فناوری های ارتباطی و اطلاع رسانی است که بستر اصلی اقتصاد و تجارت محسوب می شود و هر چه دولت بتواند بیشتر در این عرصه آزاد سازی کند، کار و اشتغال رشد بیشتری خواهد داشت.

** ایرنا: به نظر شما برای بهبود و ارتقای کیفی روابط عمومی و ارتباطات چه اقدام های دیگری باید انجام شود؟
*** یحیایی ایله ای: نخستین گام، حمایت مادی و معنوی تولید کنندگان علمی حوزه ارتباطات و روابط عمومی به شمار می رود که البته در این زمینه هنوز هیچ ساز و کار مناسبی از طرف دانشگاه ها و دیگر نهادهای اجرایی طراحی نشده است. اقدام دوم، انتخاب و انتصاب مدیران تخصصی در عرصه کار حرفه ای روابط عمومی و ارتباطات محسوب می شود، مدیرانی که از نظر اخلاقی بیش از منافع شخصی و سازمانی به منافع مردم توجه کنند و به دنبال احقاق حقوق جامعه باشند و در آخر، انتخاب راهبرد دولت الکترونیک است. در این صورت روابط عمومی هم کار مردم را بهتر انجام خواهد داد و هم به پیشبرد امور اقتصادی و اجتماعی جامعه بیشتر و بهتر کمک خواهد شد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: سیده مریم سیدان**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9368**2002**9131

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال