۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۱:۲۹
کد خبر: 82528219
T T
۰ نفر
رئیسی:اعتیاد به مواد مخدر مهمترین آسیب اجتماعی كشور است

تهران-ایرنا- نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «پاسخ به سوال جوانان»اعتیاد به مواد مخدر را مهمترین آسیب اجتماعی كشور خواند و گفت: جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر تشكیل شده اما در این چهار سال تا دوره ای كه من بودم و خبر دارم، بیش از دوجلسه آن به ریاست شخص آقای رییس جمهوری تشكیل نشده است.

به گزارش ایرنا، سومین برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با نام «پاسخ به سوال جوانان» ساعت 19:10 امروز (شنبه) از شبكه سوم سیما درباره آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد، اشتغالزایی، فراهم سازی زمینه ازدواج، تامین مسكن، تقسیم بندی های سیاسی، ارتباط با مردم، بحران زیست محیطی، برخورد با فساد اقتصادی و توسعه مناطق مرزی پخش شدكه به سخنان ضبط شده سیدابراهیم رئیسی اختصاص داشت.
وی بازپروری معتادان را وظیفه دولت دانست و افزود: این كار با كندی انجام می شود اما در برخی از شهرها مركزهای بازپروری به میزان افراد معتاد نیست.
رئیسی بر برخورد با علت ها و انتخاب راهكارها برای رفع معلول كه بزه های اجتماعی ناشی از اعتیاد است، تاكید كرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه های خود برای ایجاد اشتغال پایدار جوانان گفت: اطلاعات مركز آمار حاكی از بیكاری 12 درصدی است كه البته محاسبه اشتغال در این آمار بر اساس یك ساعت كار در هفته است؛ اما ما این را شغل ناقص می دانیم.
این نامزد انتخاباتی شمار بیكاران را پنج میلیون نفر اعلام كرد كه یك میلیون نفر از آنان را تحصیلكردگان دانشگاهی تشكیل می دهند كه بی توجهی به این امر آسیب های اجتماعی بسیاری ایجاد می كند.
وی گفت: قانون به صراحت می گوید باید بیكاری از 12 درصد به هشت درصد برسد كه لازمه آن ایجاد شغل یك میلیون در سال است. آقایان دولت می پرسند شما از كجا می خواهید این شغل را ایجاد كنید، ما می گوییم این، تكلیف قانونی است.
رئیسی گفت: همچنین با فعال كردن ظرفیت های كشور می توان اشتغال زیادی ایجاد كرد.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ایران سه هزار كیلومتر ساحل دریایی دارد اما اقتصاد دریایی ما 2 درصد است در صورتیكه سهم این امر در كشورهای اروپایی تا 59 درصد تولید ناخالص ملی است.
وی همچنین فضای مجازی و تولید محتوا و برنامه نویسی را یك فرصت دیگر برای اشتغالزایی در كشور دانست و افزود: برخی بخش های پیشران اقتصادی مانند مسكن ضمن ایجاد سرپناه برای جوانان می تواند زمینه ایجاد شغل مستقیم و غیرمستقیم نیز شود.
به گفته وی، كشاورزی و صنایع تبدیلی دیگر پیشران اقتصادی است كه می توان از آن برای ایجاد اشتغال بهره برد.
رئیسی اضافه كرد: در چهار سال گذشته نقدینگی سه برابر شد. اگر بخشی از این خلق پول در تولید به كار می رفت نه كارگاه ها تعطیل می شد نه بیكاری. اگر این پول ها به حقوق كارمندان یا افزایش یارانه اختصاص می یافت حرفی نبود اما در دست چند نفر بدحساب به 500 هزار میلیارد تومان وام تبدیل شده است.
وی سیاست غلط را موجب ایجاد بیكاری و نگرانی در كشور دانست و تاكید كرد اشتغال پایدار با همین اعتبار كنونی ایجاد می شود.
این نامزد انتخابات ادامه داد: می توان برخی منابع را از طریق فاینانس و ارتباطات عزتمندانه از كشورهای خارجی نیز تامین كرد.
به گفته وی، در دولت كار و كرامت، دولت شبانه روز كار می كند و تجارت نمی كند و در بخش خصوصی فعال نمی شود؛ بلكه برای جویندگان اشتغال، كار با كرامت توام با حفظ شأن جوانان را ایجاد می كند.
وی ادامه داد: دختران، بانوان و جوانان باید با كرامت در شغلی مشغول به كار شوند كه در شأن آنان است.
رئیسی با انتقاد از برخی نگاه ها به كشاورزی كه به سبب صرفه اندك اقتصادی، از كشت و كار پرهیز می شوند، گفت: می توانیم قطب كشاورزی منطقه شویم و آن را با فناوری به كشاورزی دانش بنیان تبدیل كنیم.
وی ادامه داد: تا ما این حرف ها را می زنیم برخی تهمت می زنند و اهانت می كنند. باید بگویند این حرفی كه شما درباره اشتغال می زنید این جواب را دارد یا ما اینقدر شغل ایجاد كرده ایم. به جای افترا و تهمت و رقیب هراسی بگویند چه كرده اند و چه می خواهند انجام دهند.
وی رشد اقتصادی كشور بدون نفت را یك تا 1.5 درصد اعلام كرد و افزود: باید دید با این یك درصد رشد می توان چند شغل ایجاد كرد.

** ایجاد یك میلیون مسكن در سال
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راهكارهایی مانند توسعه خوابگاه های دانشجوی متاهلی، مسكن اجاره ای، تخصیص وام ها و تسهیلات و كمك به مركزهای غیردولتی و نهادهای مردمی را برای حل مشكل مسكن جوانان پیشنهاد كرد و گفت: اصل، كار مسكن سازی است.
رئیسی ادامه داد: باید ازدواج جوانان به یك میلیون در سال برسد زیرا اكنون 11 میلیون جوان آماده ازدواج داریم. تشویق به ازدواج با بخشنامه و دستورالعمل میسر نمی شود. باید در عمل به جوانگرایی دست زد اما برخی مسوولان ما نام جوان را می برند اما در عمل چیزی نیست. الان چند درصد دولت ما را جوانان تشكیل می دهد؛ بویژه در كارهای اقتصادی كه به توانمندی خاص نیروی جوانی نیاز دارد.
وی تاكید كرد: باید در سال یك میلیون مسكن ایجاد شود كه 200 هزار باب آن مسكن روستایی است و بقیه آن نیز به اصلاح بافت فرسوده و ساخت مسكن برای مردم به ویژه جوانان اختصاص دارد.
وی بر مشاركت مردم و بخش خصوصی و اعطای تسهیلات در این زمینه تاكید كرد و گفت: باید برای تولید انبوه مسكن سازوكار قانونی را فراهم كرد و برخی مواد قانون مالیات را در زمینه تولید مسكن اصلاح كنیم تا ایجاد مسكن به ویژه در مناطق متوسط شهر و روستا برای سازندگان بصرفه شود.
وی درباره وضع معیشتی مردم گفت: كاهش تورم با بحث ركود قابل بررسی است. اینكه تورم پایین آمده به دلیل ركود است.
به گفته وی، راه پایین نگه داشتن تورم این است كه پول خلق شده را به سوی تولید سرازیر كنیم نه به سوی دلالی.
رییسی گفت: اگر طرح های اقتصادی فعال شد و آرامش و ثبات نرخ تورم را شاهد بودیم، درست است. الان ركود در كشور ركورد زده و این برای همه روشن است چهار وزیر دولت نامه نوشتند كه ركود مشكل اصلی كشور است. اما می گویند از ركود عبور كرده ایم پس چه كسانی باید بگویند ركود مشكل ساز است.
وی ادامه داد: آقای روحانی در دوره انتخابات پیش اعلام كردند عدد و رقم مهم نیست باید به سفره و جیب مردم نگاه كرد. آقایان باید به بازار سری بزنند تا قیمت برنج، روغن، گوشت مرغ و گوساله، خیار، گوجه فرنگی و حبوبات را ببینند.
رییسی افزود: طبق اعداد رسمی دولت بین 40 تا 133 درصد افزایش قیمت داریم كه هزینه سفره مردم دوبرابر و سفره آنان كوچك تر شده است.
وی راه حل این مشكل را در مدیریت نقدینگی دانست و افزود: نباید نقدینگی سه برابر می شد و به جیب چند نفر بدحساب بانكی می رفت اما وقتی نقدینگی ایجاد شدباید راهكارهایی در نظام بانكی برای بازگشت نقدینگی ایجاد كرد كه ما برای این امر برنامه هایی داریم.

** تقسیم بندی های سیاسی و تاثیر منازعات سیاسی بر جوانان
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره تقسیم بندی های سیاسی گفت: جناح بندی های سیاسی یكی از مشكلات كشور است و خودم را در هیچ یك از جناح ها تعریف نكرده ام. معتقدم دولت ما فراجناحی خواهد بود و هیچگاه تیمی و اتوبوسی وارد نشده ام و برای اصلاح طلب خط امامی به همان میزان اصولگرای خط امامی احترام قائلم.
رییسی اساس دولت خود برای بكارگیری افراد را بر كارآمدی و تقوا دانست و افزود: در مناظرات برخی بداخلاقی ها شد كه به عملكرد دولت ربطی نداشت. نامزدها باید برنامه ها را بگویند. دولت گذشته هم باید بگوید چكار كرده است و چه برنامه ای دارد اما نكاتی كه خارج از این چارچوب مطرح شد، برنامه تلقی نمی شود.
وی ادامه داد: اینكه گفته شد در نشست های انتخاباتی شهرستان ها افرادی برای شركت آورده می شوند. نباید به فهم و درك و انگیزه مردم اهانت كرد. اگر این اعتراض های مردمی درست شنیده نشود عواقب بدی دارد. در طول تاریخ افرادی كه این اعتراض های مردم را به هیچ انگاشتند بعدها متوجه شدند.
این نامزد انتخاباتی گفت: ما در این كشور اجتماع های مردمی زیادی داشتیم. بسیاری از سیاسیون خارجی می گفتند اینها را با ساندویچ و آبمیوه آورده اند اما در نهم دی (1388) مردم روشن كردند كه ما حرف برای گفتن داریم.
وی اجتماعات را نوعی اعتراض به عملكرد و سیاست های دولت خواند و افزود: گفته می شود برای اینكه شما به مردم نبات دادید اینها جمع می شوند. من از روزی كه فضای انتخابات در كشور آغاز شد و تصمیم گرفتم از بیستم فروردین ماه به انتخابات بیایم سعی كردم به هیچ عنوان در آستان ورود پیدا نكنم تا این جایگاه پاك به مسائل انتخاباتی و بگومگوهای انتخاباتی آلوده نشود.
رییسی تاكید كرد این گروه بندی ها و دسته بندی ها مشكل گشای كشور نیست و ادامه داد: ما می گوییم اشتغال؛ آنها می گویند دیوار؛ما می گوییم اشتغال و آنها حرف دیگری می زنند؛ در حالی كه این مساله مردم نیست.

** اعطای وام فوری ازدواج
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش كارشناسان درباره اعطای وام فوری ازدواج گفت: اكنون وام ازدواج 100 میلیون ریال (10 میلیون تومان) است كه آن هم با اصرار مجلس شورای اسلامی و مخالفت دولت همراه بود. باید این وام افزایش یابد. بخشی از وام برای تشكیل زندگی و بقیه برای اجاره خانه است كه قیمت آن در شهرهای مختلف فرق می كند.
رئیسی تاكید كرد: باید از مردم كمك بخواهیم و گره مشكلات آنان را به دست خودشان باز كنیم نه نگاه به بیگانه. چهار سال این مشكل بود كه بیگانگان باید سرمایه گذاری و گره گشایی كنند و لبخندی بزنند. اما همزمان با تعامل با همه دنیا و همسایگان باید حل مشكلات كشور را در دست مردم ببینیم.
وی گفت: در گام نخست، دولت باید به 500 هزار نفری كه در نوبت دریافت وام 100 میلیون ریالی است مطابق با قانون وام بدهد. در گام دوم در مجلس است كه باید این مبلغ واقعی شود. معتقدیم این مبلغ باید افزایش یابد تا به حل مشكل اجاره مسكن ابتدایی هم كمك كند. در گام سوم كه زمانبر است باید مسكن دایمی برای آنان تامین شود.

** ارتباط با مردم
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش مردمی درباره ارتباط با مردم و جوانان به اقدام های پیشین خود در این زمینه و حضور در برخی مراكز علمی و پژوهشی اشاره كرد و گفت: همیشه سعی كردم در برابر نقدها مشوق ناقدان باشم نه تهدیدكننده آنان و الفاظی را به كار ببرم كه در شأن آنان نباشد.
رئیسی ادامه داد: فردی كه خود را در معرض انتخاب مردم قرار می دهد باید بخشی از وقت خود را برای نشست با جوانان بگذارد اما نه به شكل تزیینی.
وی با تاكید بر لزوم حفظ منزلت و ایجاد شغل، تفریح و نشاط در شأن دختران و زنان افزود: نگاه من به جوانان تزیینی و شعاری و استفاده ابزاری برای انتخابات نیست زیرا جوانان ما تجربه خوبی ندارند از مواردی كه صحبت از جوان و حقوق زنان و دختران شده است.
به گفته وی، باید موضوع بیمه های بانوان خانه دار، روستاییان و زنان عشایر كه بخشی از نیروی مولد كشور به شمار می روند، قطعی شود.

** كارخانه آلومینیوم سازی اراك به جای دیگری منتقل شود
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش مردمی درباره بحران زیست محیطی و موضوع ریزگردها گفت: 11 استان كشور ما درگیر ریزگردها شده است. قانون اساسی ما می گوید هر توسعه اقتصادی باید با توجه به موضوع زیست محیطی باشد.
وی با اشاره به آلایندگی برخی كارخانه ها در اراك از 20 سال پیش تاكنون افزود: در خصوص مساله آلایندگی در اراك اگر می توان همزمان با فعالیت كارخانه آلومینیوم آلاینده ها را با فیلترها كاهش داد بسیار خوب است؛ اما اگر امكان آن نیست باید كارخانه به جای دیگری منتقل شود چراكه اولویت با زندگی مردم است.
رئیسی تاكید كرد: این قضیه قابل پیشگیری و درمان است و می توان با برنامه ریزی آن را به فرصت تبدیل كرد.
وی ادامه داد: می گویند علت ریزگردهای خوزستان كشورهای همسایه است. پس باید اقدام جهادی و انقلابی كرد اما دولت نشان داد در این چهار سال اهل كار جهادی نیست.
این نامزد تاكید كرد: معتقد به حركت های مقطعی نیستم بلكه حل مسائل زیست محیطی و حفظ تالاب ها در دستور كار مااست.

** فساد اقتصادی سازمان یافته
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش كارشناسان درباره فساد اقتصادی سازمان یافته گفت: فساد اقتصادی یك بستر و زمینه دارد كه در دولت است. نباید دنبال این فساد در قوه قضاییه یا مجلس گشت. دولت ساختار فساد زا دارد.
به گفته وی، باید به نظام بانكی، وزارت صنایع و آنجاهایی كه گردنه دادن یك مجوز از بخش دولتی به خصوصی است كه به آن امضاهای طلایی اطلاق می شود، توجه و مشكل آن را اصلاح كرد.
رئیسی ادامه داد: فساد فراجناحی شده است و مردم از آن بسیار گله مندند كه باید به سرعت رفع شود. فساد اقتصادی در ضمن قاچاق كالا، دادن مجوزهای غیرقانونی یا دادن تسهیلات بانكی غیرمجاز باشد.
به گفته وی، نخستین فردی كه باید در دولت به آن واكنش نشان دهد شخص اول قوه مجریه یعنی رییس جمهوری است و باید با موضوع فساد برخورد كند.
وی تاكیدكرد: اگر فساد در یك دستگاه باشد آلودگی سیستمی ایجاد می كند؛ بنابراین چاره ای جز شفاف سازی نداریم. اقتصاد كشور به ویژه مزایده ها، مناقصه ها و قراردادها را باید پشت ویترین آورد.
به گفته وی، دومین گام حساس بودن روی زمینه های فساد و برخورد با موارد آن است. قاچاق كالا می تواند در این كشور كاهش یابد كه با استفاده از فضای مجازی و سامانه اطلاعاتی شدنی است. با اتصال به نظام بانكی، واردات و صادرات، ثبت سفارش ها و دستگاه های نظارتی و كنترلی جلوی فرار مالیاتی گرفته می شود. سامانه كنونی اطلاعات كه دولت می گوید فعال است جامع نیست و باید همه درآمدها، دریافت ها، سفرهای خارجی و... در آن بیاید.
رئیسی ادامه داد: برخی شركت ها حیاط خلوت دولت شده است. دولت یعنی هر جایی كه به نام دولت است. اسم آن را خصولتی گذاشته اند اما دولت باید تكلیف آنها را روشن كند. این كارها عزم و اراده جدی و نگاه انقلابی می خواهد.

** اولویت اقتصادی برای جوانان
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش مردمی اولویت های اقتصادی برای جوانان را دغدغه یافتن كار و شغل باكرامت و متناسب، مساله ازدواج و فراهم كردن زمینه تشكیل خانواده و تامین مسكن دانست.
رئیسی در پاسخ به دیگر پرسش مردمی درباره توسعه و سرمایه گذاری مناطق مرزی بر برنامه ریزی برای اشتغال جوانان تاكید كرد و گفت: قاچاق كالا در نقاط مرزی یكی از مشكلات است اما كوله بری مساله اصلی نیست. مشكل كشور ما این است كه110 كانتینر پر از كالا جلو چشم همگان وارد كشور می شود اما با آن برخوردی صورت نمی گیرد. بیش از 18 میلیارد دلار كالای قاچاق وارد می شود و امكان برنامه ریزی برای كاهش آن وجود دارد.
وی ادامه داد: باید برای جوانان مرزدار سلحشور اشتغال واقعی ایجاد شود كه آنان قانع شوند به مناطق مركزی كشور نیایند. این به سرمایه گذاری نیاز دارد.
به گفته وی، در برخی نقاط مرزی می توان كشاورزی نوین و صنایع تبدیلی ایجاد كرد. برخی بخش ها نیز صنعتی است كه صنایع آنها را می توان با ظرفیت كامل به كار گرفت.
رئیسی با اشاره به مشكلات شركت آلومینیوم المهدی بندرعباس یا پالایشگاهی در كرمانشاه تاكید كردو گفت: «قرار بود واگذاری به بخش خصوصی با توانمندسازی و رفع مشكلات بخش خصوصی باشد».
وی بر فعال سازی بازارچه های مرزی و سرمایه گذاری برای صنایع تبدیلی در مناطق مرزی نیز تاكید كرد.
به گزارش ایرنا، پیش از این اسحاق جهانگیری (هجدهم اردیبهشت ماه) و سید مصطفی هاشمی طبا (بیستم اردیبهشت ماه) در برنامه پاسخ به سوال جوانان شركت كرده بودند.
برنامه سیدمصطفی آقامیرسلیم بیست و پنجم اردیبهشت ماه ساعت 19:10 پخش می شود.
ساعت پخش برنامه ضبط شده حسن روحانی و محمد باقر قالیباف نیز بیست و هفتم اردیبهشت ماه به ترتیب 19:10 و 23:30 تعیین شده است.
انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره مجلس دهم شورای اسلامی بیست و نهم اردیبهشت ماه همزمان در سراسر كشور برگزار می شود.
شبك**اقتصام*1961*1708** خبرنگار: مریم مسعود* انتشار:علیرضا ارشادی
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست