۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۸:۴۱
کد خبر: 82525870
T T
۰ نفر
دوره از خودگذشتگي زنان به پايان رسيده/
زنان بايد بر مطالبات خود پافشاري كنند

تهران - ايرنا -«شهناز سجادي» وكيل دادگستري و فعال حقوق زنان گفت:دوره از خود گذشتگي زنان به پايان رسيده است ؛ درساليان گذشته بارها شاهد اين ازخودگذشتگي بوديم؛ اما زمان آن رسيده كه زنان تغيير كنند و مطالبات خود را از افراد و گروه ها اعاده كنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، ستاد مركزي تدبير و توسعه ،حامي دكتر روحاني ، عصر روز پنجشنبه با حضور فعالان حقوق زن نشستي با عنوان ' دولت و سرمايه اجتماعي ' برگزار كرد، سجادي يكي از سخنرانان اين نشست ، اظهارداشت: مشاركت زنان در قوه مقننه بيشتر از قواي ديگر است و اين نيز به دليل انتخاب مستقيم مردم است، البته اين نكته نيز حائز اهميت است كه به دليل محدوديت هاي سياسي، قانوني و عرفي زنان قادر به حضور در قواهاي ديگر نيستند.
وي تاكيد كرد: افزايش مشاركت زنان در جامعه نيازمند زيرساخت هاي مناسب است و تا زماني كه اين زيرساخت ها فراهم نشود نمي توان انتظار داشت كه مشاركت زنان در جامعه پررنگ شود.
سجادي يكي از زمينه هاي حضور زنان در جامعه را حضور آنان در احزاب عنوان كرد و گفت: زنان با حضور در احزاب مي توانند در سهميه بندي و انتصابات احزاب حرفي براي گفتن داشته باشند.
وي تاكيد كرد: البته در آبان 1393 در يكي از نهادها سهميه بندي زنان تصويب شد اما بسياري از مردان به آن راي منفي دادند كه بايد مقابل اين اقدامات ايستاد و تلاش كرد و زمينه حضور قوي زنان در تشكل هاي صنفي و نظام ها و اتحاديه ها جدي گرفته شود.
سجادي با اشاره به اينكه مشاركت زنان در مديريت سياسي كشور نياز به سازكار دارد، يادآور شد: بيش از 60 سال است كه در كشورمان بحث مشاركت سياسي مطرح مي شود و چانه زني در مورد آن وجود دارد در صورتي كه اين چانه زني ها بايد قبل از اينها صورت مي گرفت.

** اشتغال زنان از دغدغه هاي اصلي دولت يازدهم است
«اطهره نژادي» معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي معاونت امور زنان و خانواده رئيس جمهوري در برنامه ستاد تدبير و توسعه با عنوان دولت و سرمايه اجتماعي گفت: همه زنان درد مشتركي داريم و گويي اين مشكلات پاياني ندارد.
وي اظهارداشت: در چهار سال گذشته بيشتر زمان ما براي پاسخگويي اجباري به انتقادها گذشت، چه قدر ديگر براي پاسخگويي به اين انتقادها بايد صرف شود؟
نژادي تاكيد كرد: در دولت يازدهم ما به دنبال برابري راي بوديم.
وي با بيان اينكه يكي از مسائل جدي در حوزه زنان اشتغال است، گفت: اشتغال زنان از دغدغه هاي اصلي دولت يازدهم بود اما بسياري از اين مشكلات به طرحي كه در دولت قبل تصويب شد برمي گردد.
نژادي بيان كرد: در دولت قبل طرح جمعيت و تعالي خانواده عنوان شد كه اولويت اشتغال دردرجه اول با مردان متاهل و در درجه دوم با مردان مجرد است و زنان در اولويت سوم قرار دارند.
وي اظهارداشت: چه طور انتظار داريم زنان در دانشگاه ها تحصيل كنند و از لحاظ علمي به بالاترين درجات نائل شوند و سپس اين پتانسيل را در خانه ها حبس كنيم و زمينه اشتغال آنها را فراهم نكنيم.
نژادي افزود: در شروع به كار دولت يازدهم ما بالغ بر 6 ماه را صرف بررسي وضعيت زنان در آن سالها كرديم تا بدانيم در چه جايگاهي قرار داريم و بايد چه برنامه ريزي هايي انجام دهيم چرا كه معتقديم به دليل تنوع فرهنگي كه در كشور وجود دارد نمي توانيم به جاي مردم تصميم بگيريم.
وي تاكيد كرد: ما در برخي محدوده ها اجازه ورود ندايم و هر جا كه روزنه اي يافتيم بايد وارد شويم و با اين بودجه كمي كه در اختيار داريم اقدامات موثري را انجام دهيم.
نژادي به پروژه تاب آوري اجتماعي كه توسط معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري انجام شد و اشاره كرد و افزود: معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري دو سال بر روي اين پروژه كار كرد و اين در شرايطي است كه بسياري از كشورهاي پيشرفته در دنيا بر روي اين پروژه كار كرده اند.
وي اظهارداشت: در اين پروژه ما به دنبال جذب، انطباق و تغيير بوديم و اين پروژه تنها خواست زنان مطرح نيست بلكه در حوزه مهارت زنان كار مي كند اما بسياري انتقاد كردند كه معاونت زنان به دنبال اين است كه زنان بايد همه شرايط سخت را تحمل كنند.
نژادي تاكيد كرد: معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري در اين پروژه به دنبال اعتدال و توانمندسازي زنان بود در بسياري انتقاد كردند كه ما به دنبال اين هستيم كه زنان را مجبور به تحمل شرايط سخت كنيم.
وي در پايان گفت: معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري در چهار سال گذشته انواع انتقادها و بدرفتاري ها را شاهد بود اما هيچگاه عقب نشيني نكرد و همواره به دنبال پيشبرد برنامه هاي خود در جهت اعتلاي جايگاه زنان در كشور بوده است.

اقتصام**9132*1579*خبرنگار: فرزانه سلامت بخش* انتشار : مرضيه فاتحي

سرخط اخبار سیاست