۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۴۰
کد خبر: 82524596
T T
۰ نفر
ارسال یك محموله سلاح قاچاق از صربستان برای معارضان مسلح سوری

تهران – ایرنا – پایگاه خبری 'روشنگری در منطقه بالكان' (بالكان اینسایت) روز چهارشنبه نوشت: یك محموله جدید سلاح تیربارسنگین خودكار ازیك كارخانه تولید اسلحه دولتی صربستان برای معارضان مسلح در سوریه ارسال شده است.

این خبرگزاری منطقه ای بالكان می گوید ارسال این محموله توسط یك باند قاچاق اسلحه بلغاری و اردوگاه آموزش تروریسم سعودی به دست تروریست های سوری رسیده است.
این سایت خبری می گوید: قبضه های تیربارها در فوریه سال 2016 تولید شده و به یك گردان تروریست كه توسط عربستان سعودی آموزش می بینند، تحویل شده است.
اینكه این تیربارها كجا تولید شده اند و چگونه به دست افراد این اردوگاه تحت مدیریت دولت سعودی رسیده است برای این افراد اهمیت چندانی ندارد. آنها افراد لشكر 13 هستند كه علیه دولت بشاردر شهر حلب می جنگند. سلام 23 ساله نام مستعار یكی از تروریست هاست. او تبعه سوریه است وخبرنگار این شبكه خبری یكی از قبضه های تیربار- بهترین نوع اسلحه در دست تروریست ها - ازمحموله گفته شده را در دست او مشاهده كرده است.
این نوع اسلحه پیشرفته توجه كارشناسان اسلحه را به خود جلب كرده است. آنها می گویند این تیربار مدل جدید 'كویوت 02' است كه در شركت تولید اسلحه 'زاستاوا' در شهركراجوژواك صربستان تولید شده است.
بیرن، شبكه تحقیقاتی خبری منطقه بالكان و برنامه گزارش جنایات سازمان یافته به این اطلاعات دست یافته است كه این اسلحه قوی، در حدود شش هزار كیلومتر مسیر را طی كرده و از كارخانه دولتی 'زاستاوا' به دست 'سلام' رسیده است.
شبكه تحقیقاتی-تخصصی منطقه بالكان در گزارش خود می افزاید: این تیربار پیشرفته بخشی از اسلحه های تحویل شده به ارتش آزاد سوریه در سال های 2015 و 2016 است كه با همكاری دولت های صربستان، بلغارستان، عربستان سعودی، تركیه و ایالات متحده آمریكا انجام شده است.
این موسسات غیردولتی در منطقه بالكان در گزارش خود می گویند: این اولین بار است كه اسلحه های تحویل شده از یك كارخانه تولید اسلحه در اروپای مركزی و شرقی به شورشیان سوری ردیابی می شود و تاكنون چنین ردیابی با مستندات روشن انجام نشده بود.
طبق گزارش اداره پشتیبانی سازمان اطلاعات مركزی آمریكا و سفیر سابق آمریكا در سوریه، در حدود یك میلیاردو دویست میلیون یورو اسلحه از منطقه بالكان، جمهوری چك و اسلواكی با پول عربستان سعودی به خاور میانه وارد شده است.
این گزارش نشان می دهد كه چگونه دولتهای منطقه بالكان با توجه به سود سرشار تجارت اسلحه از قاچاق اسلحه توسط دولت عربستان به سوریه چشم پوشی می كنند.
به موجب این گزارش، پتارمانجوكوف، تاجربلغاری اسلحه و مافیای رسانه كه یكی از عوامل امنیتی دوره كمونیستی بلغارستان بود دلالی معامله های خرید اسلحه را بر عهده دارد.
اروپام**1416** 1908
مترجم: صفر سرابی ** ناشر : افشار دارابی
۰ نفر