۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82522801
T T
۰ نفر
رای الیوم: دولت سوریه برنده اصلی توافق روسیه و آمریكا بود

تهران- ایرنا- روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن در تحلیلی درخصوص نشست اخیر آستانه پایتخت قزاقستان نوشت: روسیه و آمریكا با توجه به عرصه میدانی بر سر سوریه با یكدیگر معامله كردند كه بیشترین سود آن به نفع دولت سوریه تمام شد.

روزنامه رای الیوم در تحلیل خود به سفر آتی 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه به امریكا در روز چهارشنبه برای دیدار با «ركس تیلرسون» همتای آمریكایی اش در واشنگتن اشاره كرد و به این موضوع پرداخت كه وی در این سفر مهمترین
«دستاورد»ی كه دیپلماسی روسیه به آن رسید، مبنی بر سند «آستانه4» ،سندی كه به موجب آن چهار منطقه «كاهش تنش در سوریه» با ضمانت سه گانه روسیه، تركیه و ایران ایجاد می شود را ارایه خواهد داد.
این روزنامه تحلیل كرده كه این سند گروه های سیاسی سوری كه در خارج از این كشور اقامت دارند را به حاشیه رانده و با گروه های نظامی مسلح جایگزین شان كرد كه در عرصه میدانی جنگ سوریه حضور دارند و همچنین این گروه های مسلح را رو در روی گروه های «هیأت تحریر الشام» یا همان جبهه النصره سابق و گروه داعش كه نام آنها در فهرست گروه های تروریستی درج شده، قرار داده است.
رای الیوم چنین می نویسد كه دولت كنونی آمریكا پرونده سوریه را به طور كامل به مسكو تحویل داده و اجازه كامل به روسیه داده تا بر موضوع مبارزه با گروه های تروریستی و از بردن بردن آنها به شكل نهایی رسیدگی كند. در همین راستا لاوروف در مذاكراتش با همتای آمریكایی خود بر آینده یا به عبارتی بهتر بر مرحله بعد از توافقنامه اخیر آستانه و چگونگی مدیریت بحران سوریه تمركز خواهد كرد.
این روزنامه ادامه می دهد، با توجه به این تفاسیر می توان هماهنگی میان روسیه و آمریكا در آینده، حول و حوش دو مساله اساسی را پیش بینی كرد:
نخست: ارائه حمایت كامل از گروه های مسلحی كه در نشست اخیر آستانه حضور داشتند، بخصوص در نبرد آنها علیه گروه های تروریستی در مناطق چهارگانه كاهش تنش و تركیه حامی بزرگ بیشتر این گروه ها، مسئولیت مدیریت این جنگ در استان های «ادلب»،«حمص»، «حلب» و «درعا» را به عهده می گیرد.
دوم: توافق و هماهنگی میان وزرای خارجه دو كشور بزرگ بر سر چگونگی و زمان ورود به نبرد آزادی «الرقه» برای از بین بردن داعش؛ مهمترین مسئله نیروهایی هستند كه این ماموریت را به عهده می گیرند كه به احتمال زیاد نیروهای دموكراتیك سوریه كه اكثریت آنها را كردها تشكیل می دهند، باتوجه به اینكه كه این نیروها شهر«الطبقه» در مجاورت الرقه را با حمایت زمینی و پوشش هوایی آمریكایی به كنترل خود در آورده اند.
رای الیوم همچنین نوشت: استقبال غیر علنی آمریكا از كنفرانس اخیر آستانه حكایت از آن دارد كه عملیات معامله میان دو قدرت بزرگ در خصوص اینكه مناطق امن چهار گانه به روسیه واگذار شود و در مقابل دست آمریكا و هم پیمانان كرد اش در الرقه باز بماند، صورت گرفته است. دولت سوریه برنده این معامله و سند آستانه است زیرا در وهله اول نیروهای ضامن سند آستانه روسیه و ایران هستند كه همپیمانان اصلی سوریه در منطقه و در اراضی سوریه بوده و در وهله دوم اینكه گروه های مسلح معارض در اراضی سوریه ماموریت شان در هفته های آینده نه جنگ با ارتش سوریه بلكه جنگ با گروه ها و سازمان های تروریستی در كنار ارتش سوریه است و این تحول بسیار بزرگی است و مساله ای است كه هیچ كس تا سه ماه پیش توقع آن را نداشت و در شش سال گذشته از عمر بحران نیز هیچ كس آن را پیش بینی نمی كرد.
این روزها هیچ كس درباره مذاكرات ژنو یا هیأت های سوری سیاسی شركت كننده در آن از جمله هیأت عالی مذاكرات كه مقر آن ریاض است یا ائتلاف مخالفان سوری در خارج كه مقر آن در شهر استانبول تركیه است حرفی به زبان نمی آورد.
روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم ادامه داد كه امروز گروه ها و هیأت های سیاسی معارض سوری به حاشیه رانده شدند و فردا نوبت به گروه های مسلح در عرصه زمینی می رسد اگر همه چیز بر اساس سناریوی روسیه، ایران و تركیه كه در اتاق های بسته آستانه بر سر آن توافق شده، پیش برود، همان چیزی كه حالت آسودگی خیالی را كه بر چهره «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در كنفرانس مطبوعاتی روز گذشته(دوشنبه) در دمشق، نقش بسته بود را تفسیر می كند.
در حال حاضر هر فردی فكر كند كه روسیه و آمریكا بر سر پرونده سوریه اختلاف دارند در توهم به سر می برد؛ بهترین دلیل در این زمینه سكوت ایالات متحده آمریكا و هم پیمانان غربی و عربی و امپراتوری های رسانه ای آنها درباره پرونده حمله شیمیایی به 'خان شیخون' است.
خاورم**9366**1275
مترجم:صغری رحیمی*انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر