رژه نظامی روسیه با پیشرفته ترین موشك های قاره پیما و پدافند موشكی برگزار شد

مسكو- ایرنا- نیروهای مسلح روسیه در سالروز پیروزی نیروهای شوروی در جنگ دوم جهانی بر آلمان نازی در حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با پیشرفته ترین تسلیحات از جمله موشك های قاره پیما و سامانه های پدافند موشكی و هوایی در میدان سرخ رژه رفتند.

به گزارش ایرنا، در این رژه كه به مناسبت سالروز پیروزی شوروی و متفقین بر آلمان نازی در جنگ دوم جهانی در شهرهای مختلف روسیه برگزار می شود، از ساعت 10 بامداد امروز (سه شنبه) به وقت مسكو در میدان سرخ آغاز شد و یگان های چند لشكر زرهی، پیاده، پدافند موشكی و هوایی و هوابرد شركت داشتند.
موشك های قاره پیمای یارس، سامانه های پدافند موشكی اس-400 و موشك های تاكتیكی اسكندر-ام از مهم ترین تسلیحات نمایش داده شده بودند.
نیروهای هوابرد روسیه نیز با نفربرهای زرهی «ب.ت.ار-82 ای»، «ب.ت.ار-ام.د.ام» رژه رفتند.
همچنین نیروی ویژه قطبی روسیه مجهز به مجموعه های موشكی «تور.ام.2او»، «بوك-ام2» و «تور-ام2دی.تی» و «پانتسیر-اس.ای» نیز امسال برای اولین بار در رژه میدان سرخ شركت كرد.
واحدهای پیاده و نیروهای هوابرد روسیه هم با نفربرهای زرهی «بی.ام.پ-3»، توپ های خودرو «كورگانتس-25»، تانك های «آرماتا» و «تی-72بی.سی» در رژه میدان سرخ شركت كردند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سخنان خود ضمن تبریك سالروز پیروزی در جنگ دوم جهانی به مردم روسیه گفت: نیروهای مسلح برای فداكاری در راه میهن و ملت خود آمادگی دارد.
وی افزود: تجربه جنگ گذشته به ما هشدار می دهد كه هشیار باشیم و بدانیم كه مبارزه موثر با تروریسم، افراط گرایی و نئونازیسم نیاز به انسجام جامعه جهانی دارد.
رئیس جمهوری روسیه گفت: مسكو برای چنین همكاری با تمام كشورهای جهان آمادگی دارد.
رژه میدان سرخ مسكو امسال در هوای سرد و بارانی برگزار شد و به دلیل ابری بودن و شرایط نامساعد جوی بخش هوایی رژه كه هر سال با 71 فروند انواع هواپیماها و بالگردهای نظامی برگزار می شد، لغو شد.
رئیس جمهوری روسیه و سایر مقام های بلندپایه روسی پس از پایان رژه، در بنای یادبود سرباز گمنام در نزدیكی میدان سرخ (باغ الكساندروف) حاضر شده و با گذاشتن دسته گل به سربازان كشته شده در جنگ دوم جهانی ادای احترام كرد.
با وجود اتحاد و ائتلاف روسیه با انگلیسن، فرانسه و آمریكا علیه آلمان نازی در جنگ دوم جهانی، سالگرد این رویداد فاجعه بار قرن بیستم در سال های اخیر به محل مناقشه جدیدی تبدیل شده است.
در شرایطی كه روسیه به دلیل تلفات انسانی 27 میلیون نفری ناشی از تهاجم آلمان ها در دوران شوروی سابق و پیشروی تا دروازه های مسكو در سال 1941، از جنگ دوم جهانی به عنوان جنگ كبیر میهنی یاد می كند و تلاش دارد بر نقش پیشرو شوروی در شكست آلمان نازی تاكید كند، غربی ها با برجسته سازی نبرد نرماندی برای بزرگنمایی جایگاه خود در این نبرد می كوشند.
اروپام*391** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان