۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۳۱
کد خبر: 82522591
T T
۰ نفر
پشیمانی وزیرخارجه نیوزیلند از موضعش علیه قطعنامه ضد رژیم صهیونیستی شورای امنیت

كوالالامپور- ایرنا - 'جری برونلی' وزیر امور خارجه نیوزیلند چند روز پس از موضع گیری به نفع رژیم صهیونیستی در مورد قطعنامه شورای امنیت علیه شهرك سازی های رژیم اشغالگر قدس، گفت كه از موضع گیری اش پشیمان است.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه نیوزیلند روز سه شنبه، گفت كه از موضع گیری و 'زودهنگام' خواندن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص محكومیت شهرك سازی رژیم صهیونیستی كه با حمایت كشورش تصویب شده بود، پشیمان است.
وی هفته گذشته چند ساعت پس از تحویل گرفتن سكان هدایت دستگاه دیپلماسی نیوزیلند، گفت كه حمایت كشورش از این قطعنامه 'زودهنگام' بود و فاقد پشتیبانی مورد نیاز برای موفقیت است.
نیوزیلند در دوره ای كه 'موری مك كولی' سكان هدایت وزارت خارجه كشورش را بر عهده داشت از قطعنامه ای كه می گوید شهرك سازی رژیم صهیونیستی در كرانه غربی نقض قوانین بین المللی و تضعیف كننده راه حل طرح دو دولت با فلسطین است، حمایت كرد.
به نوشته تارنمای رادیو نیوزیلند، 'بیل انگلیش' نخست وزیر نیوزیلند روز گذشته تلاش كرد موضع وزیر خارجه اش را اصلاح كند و گفت: برونلی فقط در تلاش بود كلام درست را انتخاب كند... در دنیای دیپلماسی همه مسائل در كلمات است.
اما وزیر امور خارجه جدید نیوزیلند امروز گفت كه مشاوره از وزارت خارجه در مورد زبان دیپلماتیك مناسب دریافت كرده است.
وی گفت: چیزی كه ما در تلاش برای انجام آن هستیم برقراری دو باره روابط دیپلماتیك با كشوری است (رژیم اشغالگر قدس) كه ما رابطه طولانی داشته ایم.
تارنمای 'استاف' نیوزیلند نیز روز گذشته پس از رد سیاست 'موری مك كولی' وزیر خارجه سابق این كشور در مورد رژیم صهیونیستی توسط وزیر جدید، نوشت: معمول نیست یك وزیر جدید سیاست قبل و كل دولت را غیرمرتبط با خود بداند.
این تارنمای در پاسخ به این سئوال كه چرا 'براونلی' این موضع را اتخاذ كرده بود، نوشت: فردی جز خود وی پاسخ این سئوال را نمی داند. اما این اقدام وی كه مایه تاسف است با هدف تلاش برای حمایت از دیدگاه 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا صورت گرفته كه به طور آشكار با این قطعنامه مخالفت كرده است.
'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به این قطعنامه احساس خشم كرده و پیش از رای گیری در مورد آن به 'موری مك كولی' هشدار داده بود كه این قطعنامه به معنای 'اعلان جنگ' علیه رژیم اشغالگر قدس است.
روابط نیوزیلند و رژیم صهیونیستی از حدود 10 سال پیش گاهی دچار تنش شده است و آغاز آن به سال 2004 برمی گردد كه دو صهیونیست به اتهام تلاش برای جعل یك گذرنامه با استناد به هویت یك نیوزیلندی فلج مغزی بازداشت شدند.
سال 2011 نیز افشا شد یك كشته زلزله نیوزیلند جاسوس موساد بوده و همچنین سه سال پس از آن كه رژیم صهیونیستی از پذیرش سفیر جدید نیوزیلند كه به طور همزمان سفیر فلسطین نیز می شد، خودداری كرد.
سال 2015 نیز رژیم صهیونیستی با احضار سفیر نیوزیلند ناخرسندی خود را از دولت ولینگتون در مورد تلاش برای از سرگیری مذاكرات صلح فلسطین اعلام كرد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

سرخط اخبار جهان