۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82522376
T T
۰ نفر

سفر ترامپ به ریاض در میان بهت جهانی

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82522376
سفر ترامپ به ریاض در میان بهت جهانی

تهران- ایرنا- اعلام رسانه ای نخستین سفر «دونالد ترامپ» به عربستان سعودی موجی از بهت و تعجب را در مورد تصمیم رئیس جمهوری آمریكا به همراه داشت زیرا این اقدام در تناقض آشكار با سخنان و ادعاهای پیشین وی قرار دارد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، یكی دیگر از رفتارهای متناقض «دونالد ترامپ» چند روز پیش رسانه ای شد. كاخ سفید اعلام كرد رئیس جمهوری آمریكا به عنوان نخستین سفر خارجی خود در ماه جاری میلادی به عربستان، سرزمین اشغالی و واتیكان سفر می كند.
از نظر تحلیلگران این تصمیم تعجب آور و استثنایی است زیرا از دهه 1980 میلادی و دوران ریاست جمهوری «رونالد ریگان»، همه روسای جمهوری این كشور نخستین سفر خود را یك ماه زودتر آغاز می كردند. مهمتر اینكه به طور سنتی نفر اول كاخ سفید در نخستین سفر خارجی خود را به مقصد برخی كشورهای همسایه ایالات متحده همچون مكزیك یا كانادا رفته است. حتی ریگان در سال اول ریاست جمهوری خود به هیچ كشوری خارج از نیمكره غربی سفر نكرد.
انتخاب عربستان سعودی به عنوان نخستین مقصد این سفر از این جهت شگفت آور است كه سابقه حقوق بشری این كشور در داخل و خارج در كنار حمایت آن از القاعده و گروه های تروریستی لكه ای است كه از پیشانی این كشور پاك نمی شود. ترامپ در دوره رقابت های انتخاباتی نیز همین مسائل را در مورد عربستان مطرح كرد اما گویا اكنون آن ها را فراموش كرده است.
تارنمای خبرگزاری «راشاتودی» نوشت: سعودی استثنا است زیرا ترامپ از اسلام رادیكال متنفر است به جز زمانی كه بتواند از آن ها درآمد و پول كسب كند.
این خبرگزاری روسی سفر ترامپ به عربستان را از تناقض های گفتاری و رفتاری وی می داند زیرا ترامپ در دوره رقابت های انتخاباتی طرفدار پادشاهی سعودی نبود. از رقبای سیاسی خود خجالت می كشید و از ریاض حمایت نمی كرد؛ در مقابل مقابل آن را كشوری می دانست كه زنان را به بردگی می گیرد.
شاید مضحك ترین مساله این باشد كه ترامپ از آمریكایی ها انتظار داشته باشد باور كنند كه همكاری وی با عربستان سعودی با هدف مقابله با تروریسم و افراطی گری اسلامی صورت می گیرد.

** نگاه رئیس جمهور تاجر به پول عربستان
آشكار است كه ایالات متحده، عربستان سعودی را سرچشمه پول های نفتی می بیند كه در هر صورت منافع آن به سوی ایالات متحده روان است. نفت عربستان به راحتی در اختیار آمریكا و شركت های این كشور قرار می گیرد. پولی كه در قبال نفت به پادشاهان عربستان پرداخت می شود هم یا در خود آمریكا سرمایه گذاری می شود یا اینكه برای خرید تسلیحات آمریكایی صرف می شود و چرخ های اقتصاد آمریكا را به حركت در می آورد.
این واقعیتی است كه تنها دونالد ترامپ به آن اعتراف كرد. وی چندی پیش در زمینه هزینه های آمریكا برای تامین امنیت دیگر كشورها از جمله عربستان به صراحت اعلام كرد كه سعودی چیزی جز پول ندارند و باید سهم خود را بپردازد.
به طور تقریبی كارشناسان مسائل بین المللی تردیدی ندارند ثروت عربستان و منابع سرشار نفتی مهمترین محرك سفر ترامپ به ریاض است. خبرگزاری «رویترز» در زمینه سفر رئیس جمهوری ایالات متحده به عربستان سعودی به موضوع گفت وگوهای دوكشور در زمینه افزایش همكاری های نظامی پرداخت و از نهایی شدن خریدهای تسلیحاتی به ارزش ده ها میلیارد دلار خبر داد.
گفته می شود فروش سامانه دفاع موشكی تاد، سامانه های نرم افزاری در زمینه فرماندهی و ارتباطات، تانك و خودروهای زرهی و تجهیزات ماهواره ای تنها بخشی از قرارداد 11 میلیارد دلاری است كه آمریكا برای آن برنامه ریزی كرده است.
این در حالی است كه دولت اوباما در سال 2016 فروش بمب های هدایت شونده لیزری را به دلیل حمله به یمن و ناكارآمدی نیروی هوایی عربستان ممنوع كرده بود. به نوشته رویترز ترامپ برای بهبود روابط ضعیف شده كشور با عربستان و كاستن از تنش های موجود میان دو كشور تلاش می كند.

**خواسته های واقعی از عربستان و رژیم صهیونیستی
به نظر می رسد ترامپ به مقام های عربستان و رژیم صهیونیستی ارادت ویژه ای دارد و همه تلاش خود را انجام می دهد تا موجب آزرده شدن آن ها نگردد. با این حال تارنمای روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در مورد این سفر توصیه جالبی كرد و نوشت: سفر ترامپ به بیت المقدس می تواند از یك سو مهم باشد. شاید وی در مورد اهداف حملات نظامی اسرائیل پرسش هایی را مطرح كند زیرا تاكنون بمب های اسرائیل تنها ارتش سوریه و شیعیان حزب الله را مورد قرار داده اند و هیچ حمله یا بمبارانی علیه داعش و گروه دولت اسلامی از سوی اسرائیل صورت نگرفته است.
به نوشته این روزنامه حتی در واقعیت اسرائیلی ها به اعضای زخمی جبهه النصره كه بخشی از القاعده به شمار می رود خدمات درمانی داده اند. شاید ترامپ این را شنیده باشد كه القاعده همان گروهی بود كه در 11 سپتامبر 2001 به آمریكا حمله كرد. گروهی از وهابی ها اكنون هم هزینه داعش و حكومت اسلامی را برای جنگ و ترور پرداخت می كنند.
این روزنامه نوشت: باید به یاد بیاوریم كه ترامپ چگونه برای كودكان سنی كشته شده در سوریه اشك تمساح ریخت اما برای هیچ یك از كودكان شیعه كه در سوریه جان دادند ابراز همدردی نكرد.
این روزنامه در تبیین رویكردهای ناهمگون ترامپ نوشت: وی رئیس جمهوری است كه نظرش را در مورد كره شمالی پس از تهدید به جنگ، تغییر داد و اعلام كرد افتخار می كند كه با رهبر این كشور دیدار كند. شاید تا چندی دیگر نظر ترامپ در مورد بشار اسد هم تغییر كند.
جنگ با تروریسم موضوعی نیست كه آمریكا به دنبال آن باشد زیرا به نوشته این روزنامه انگلیسی، این ها مسائلی نیستند كه سی.ان.ان و ای.بی.سی و رسانه های جریان ساز آمریكا به آن بپردازند. آن ها تلاش می كنند كه بگویند رئیس جمهوری آمریكا بی منطق نیست. این رسانه ها دیوانه وار ترامپ را با همه خط مشی های غیرمعمول دنبال می كنند تا طرف هایی را كه با ترامپ ملاقات می كنند موجوداتی خارق العاده نمایش دهند.

** سفری به سرزمین دشمنان ایران
سفر رئیس جمهوری آمریكا به سرزمینی كه مهد دین های آسمانی است جالب و شگفت آور است. نخستین مقصد رئیس جمهوری آمریكا در این سفر عربستان سعودی است و همین موضوع تا حدودی این سفر را گیج كننده می سازد.
ترامپ تاچندی قبل از مسلمانان و اسلام انتقاد می كرد و مشاورانی را به كار گرفت كه دیدگاه ضد اسلامی دارند. وی دوبار تلاش كرد تا مانع مهاجرت و سفر ازشهروندان چند كشور اسلامی به آمریكا شود. با این حال وی اكنون تلاش زیادی می كند تا برخلاف اوباما روابط دیپلماتیك واشنگتن با ریاض را گرم كند.
یكی از مهمترین موضوع ها این است كه پادشاهان سعودی از ترامپ می خواهند كه سیاست های سخت تری را نسبت به ایران اتخاذ كند زیرا تهران رقیب عربستان دركسب هژمونی در منطقه است.
تارنمای نشریه آتلانتیك (The Atlantic) در توصیف تعجب خود از نخستین سفر خارجی رئیس جمهوری آمریكا، آن را ماجراجویی چشمگیر دونالد ترامپ در سرزمین ابراهیم (ع) عنوان كرد و نوشت: در این سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی، اسرائیل و واتیكان یعنی موطن سه دین بزرگ جهان سفر می كند.
مرحله دوم سفر ترامپ به تل آویو نیز اهمیت دارد زیرا گفته می شود ممكن است وی به بیت المقدس هم برود. رابطه ترامپ با نخست وزیر رژیم صهیونیستی گرم است. این نشریه افزود: نتانیاهو نیز همچون مقام های عربستانی خواستار اتخاذ رویكردهایی تندتر در مقابل ایران است. این تقابل دیدگاهی نسبت به اوباما در هر دو مقصد ترامپ وجود دارد.
به نوشته این گزارش، اولین سفر خارجی هر یك از روسای جمهوری آمریكا آزمونی مهم برای نمایش شیوه رهبری و توانایی های وی است. ترامپ همیشه اوباما را متهم می كرد كه از متحدان ایالات متحده فاصله گرفته است. به نظر تحلیلگران این سفر به عنوان راهی برای بازسازی این روابط ارزیابی می شود.
تارنمای نشریه «پلتیكو» نیز نوشت: ترامپ این سفر را تاریخی و با هدف افزایش شكیبایی دینی توجیه كرده است. وی سفرخود به عربستان را از نظر تعامل واقعی با جهان اسلام و پایه ریزی همكاری با كشورهای اسلامی مهم دانست زیرا اعتقاد دارد با این كار به مقابله با افراطی گری و ترویسم كمك می كند.
پلتیكو در گزارش دیگری اما تاكید دارد در زمینه های حقوق بشری، تروریسم و مسائل منطقه، عربستان سعودی خود بخشی از چالش است نه راهی برای حل مشكلات.
راشا تودی هم در این زمینه آورده است : هنگامی كه ترامپ شعار می داد «اول آمریكا» شاید منظورش اول فروش تسلیحات آمریكایی بود. پیامی كه ترامپ می خواهد با این سفر به بقیه كشورها ارسال كند این است كه در هر صورت عربستان به شما متكی است و اگر نومحافظه كاران آمریكایی می خواهند با ایران مقابله كنند باید از اتحاد آمریكا و عربستان حمایت كنند.
پژوهشم**9130**1601**خبرنگار: حسین عباسی نسب** انتشاردهنده : شهناز حسنی

سرخط اخبار جهان