۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۴۷
کد خبر: 82519345
T T
۰ نفر
مسئولیت فراسازمانی شورای شهر

تهران- ایرنا- «مسئولیت فراسازمانی شورای شهر»، «تعامل شورا و شهرداری به نفع شهر و شهروندان» و «توسعه پایدار شهری و ایمنی شهر و شهروندان» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های یكشنبه 17 اردیبهشت به شمار می رود.

روزنامه های صبح امروز در ارتباط با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا عنوان هایی چون «مسئولیت فراسازمانی شورای شهر»، «تعامل شورا و شهرداری به نفع شهر و شهروندان»، «توسعه پایدار شهری و ایمنی شهر و شهروندان» ، «تحقق «گام سوم» در گرو وحدت دوباره»، «شهرداری 60 هزارمیلیارد تومان بدهی دارد»، «شهروندان دارای معلولیت حق دارند»، «صدای ما به هیچ جا نمی رسد»، «حضور كاندیداها در انتخابات شورای شهر باید بر اساس لیست باشد»، «سهم ٣٠ درصدی می‌خواهیم»، «تعیین تكلیف نامزدهای شوراها در ایستگاه پایانی»، «شیشه‌های خاكستری ساختمان بهشت» و «مطالبات زنان و انتخابات» را بازتاب دادند.

**مسئولیت فراسازمانی شورای شهر
روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان «مسئولیت فراسازمانی شورای شهر»، نوشت: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ اداره امور كشور باید به اتكای آرای عمومی انجام شود. در اصل یكصدم قانون تاكید شده؛ «برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همكاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان، یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، یا استان صورت می‌گیرد كه اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌كنند.

شرایط انتخاب‌كنندگان و انتخاب‌شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذكور و سلسله مراتب آن‌ها را كه باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حكومت مركزی باشد، قانون معین می‌كند.»

**تعامل شورا و شهرداری به نفع شهر و شهروندان
روزنامه «رسالت» در مطلبی با انتشار عنوان «تعامل شورا و شهرداری به نفع شهر و شهروندان»، نوشت: شورا و شهرداری ارتباط متقابل و دوسویه با هم دارند وتعامل شورا و شهرداری به نفع شهر و شهروندان است. سهیم كردن و مشاركت مردم با انتخاب شوراها در جهت اجرای تصمیمات و توسعه و آبادانی شهر و روستا امری بسیار مهم و ضروری است ومردم با انتخاب افراداصلح در شوراهای شهر نفش بسزایی در اجرای طرح ها و رفع مشكلات و معضلات سطح جامعه ایفا می نمایند.

**توسعه پایدار شهری و ایمنی شهر و شهروندان
محسن مهرعلیزاده در یادداشتی در روزنامه «همدلی» با درج عنوان «توسعه پایدار شهری و ایمنی شهر و شهروندان»، نوشت: اهمیت و جایگاه مدیریت به عنوان یك موضوع محوریِ مهم در توسعه شهری كاملاً آشكار است. شهرها به‌عنوان سكونتگاه‌های اصلی بشرِ امروز، ویژگی‌هایی دارند كه برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه‌گرا یكی از الزامات اصلی مدیریت آنها به شمار می‌رود. شهروندان در طول حیات خود همواره در معرض مخاطرات مخرب مختلفی هستند كه در بسیاری از موارد خسارات عمده جانی و مالی را در پی دارد. بر این اساس توجه به «مخاطرات انسان‌ساز» و «مخاطرات طبیعی» در محیط زندگی بشری بسیار حائز اهمیت است.

وقوع پدیده‌های مختلفی نظیر زلزله، سیل، نشست زمین، آلودگی هوا و خاك، افزایش جمعیت، ترافیك و غیره همواره مانع اصلی توسعه پایدار جوامع مختلف به‌ویژه جوامع شهری است. در این مسیر اولین قدم، شناسایی انواع مخاطرات و زمینه‌ها و بسترهای آن است تا در ادامه، متولیان امر بتوانند با انتخاب راهكارهای مناسب در جهت رفع یا كاهش خسارت حاصل از آن مخاطره اقدام كنند.

** تحقق «گام سوم» در گرو وحدت دوباره
روزنامه «ابتكار» در گزارشی با درج عنوان «تحقق «گام سوم» در گرو وحدت دوباره»، نوشت: مدت زمان زیادی تا آغاز تبلیغات كاندیداهای دوره پنجم انتخابات شوراهای شهر باقی نمانده است. در شهرهای مختلف اما شرایط تاییدصلاحیت‌ها به یك شكل و میزان نیست؛ در شهرهایی همچون اهواز، اصفهان و كرج اصلاح‌طلبان بسیاری قربانی ردصلاحیت‌ گسترده كاندیداهای این جناح شده‌اند، در حالی كه وضعیت پایتخت كمی متفاوت است. تعداد زیادی از كاندیداهای اصلاح‌طلب و چهر‌ه‌های سیاسی در تهران توانستند از سد هیات نظارت بر انتخابات شوراها عبور كرده و خود را در معرض رای مردم بگذارند.

**شهرداری 60 هزارمیلیارد تومان بدهی دارد
روزنامه «ایران» در گفت‌وگویی با محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با انعكاس عنوان «شهرداری 60 هزارمیلیارد تومان بدهی دارد»، نوشت: من فكر می‌كنم اعضای شورای شهر در دوره اول عزمشان را برای اجرای قانون و به فعل درآوردن اصول قانون جزم كردند، البته شرایط مساعدی هم برای قرار گرفتن شوراها در جایگاه خودشان به عنوان پارلمان محلی فراهم شد تا مسائل شهری را مدیریت كنند. بویژه با توجه به ساختار اقتصادی و سیاسی كشور كه تمركزگرا است و میزان مشاركت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چراكه مدیریت غیر دولتی آن‌طور كه باید محقق نشده است. بنابراین شوراها می‌توانند ما را به مدیریت و حاكمیت محلی نزدیك كنند، متأسفانه حاكمیت محلی به علت مسائل مختلفی كه در كشور ما وجود دارد، تاكنون اجرایی نشده، اما در كشورهای توسعه یافته و از جمله در مهد دموكراسی دنیا یعنی هندوستان هم نظام فدراتیو اجرا می‌شود، یعنی ایالت ها اختیارات لازم را دارند و حكومت‌های محلی تصمیم گیرنده‌اند.

**شهروندان دارای معلولیت حق دارند
روزنامه «همدلی» در یادداشتی با قلم مرتضی الویری با عنوان «شهروندان دارای معلولیت حق دارند»، نوشت: امروزه اصل تساوی حقوق معلولان و افراد سالم، مورد توجه همه جوامع قرار گرفته است. مطالعات نشان می‌دهد كه عقب ماندگی‌های اجتماعی معلولان عمدتا ناشی از عدم سازگاری وضعیت معلولان و محیط آنهاست و این امر هنگامی روی می‌دهد كه معلولان با موانع فرهنگی، اجتماعی و كالبدی مواجه می‌شوند.

از دیدگاه برنامه‌ریزان شهری، شهر سالم، شهری است كه تمامی شهروندان بتوانند از فضاهای آن بهره‌مند شوند. این فضای شهری باید ارائه‌دهنده خدمات بیشتر به اقشار آسیب‌پذیر باشد تا این گروه از صحنه جامعه محو نشده و به فراموشی سپرده نشوند. آن بخش از جامعه كه به سبب ناتوانی جسمی – حركتی، عملاً استفاده از فضاهای شهری محروم شده است، علت را نه در «معلول بودن شهر» كه در «معلول بودن خویش» جستجو می‌كند و خود را از نزدیك شدن به این فضاهای شهری باز می‌دارد.

**صدای ما به هیچ جا نمی رسد
روزنامه «ایران» در گزارش میدانی درباره مطالبات راننده‌های تاكسی از اعضای شورای شهر تهران با انتشار عنوان «صدای ما به هیچ جا نمی رسد»، نوشت: از میان همه اقشار جامعه راننده‌های تاكسی بیشتر از همه با شورای شهر سر و كار دارند. بهبود خدمات سازمان تاكسیرانی، نحوه و سازو كار تبدیل به احسن كردن خودروها، تعیین نرخ برای آنها، وضعیت ساماندهی آسفالت خیابان‌ها و اموری از این دست سبب می‌شود گذر راننده‌های تاكسی بیش از سایر شهروندان به شورای شهر بیفتد. حال كه انتخابات شوراها پیش رو است به میان آنها رفتیم تا دریابیم مطالباتشان از اعضای شورای شهر چیست؟

راننده‌های تاكسی‌های خطی برخلاف مردم كوچه و بازار كاندیدای شورای شهر تهران را به خوبی می‌شناسند. آنقدرها كه حتی می‌توانند نام تعدادی از آنها را بگویند. آنها معتقدند تصمیمات شورا در حل مشكلاتشان بسیار مؤثر است.

**حضور كاندیداها در انتخابات شورای شهر باید بر اساس لیست باشد
روزنامه «ابتكار» در مطلبی با عنوان «حضور كاندیداها در انتخابات شورای شهر باید بر اساس لیست باشد» به نقل از محسن هاشمی مدیر پیشین مترو تهران، نوشت: برای موفقیت در انتخابات شوراها باید راهبرد ثبت نام حداكثری به انصراف حداكثری تبدیل شود تا لیست نهایی با قدرت وارد شورای شهر شود. در این دوره حدود سه هزار نفر ثبت نام كرده‌اند كه از این تعداد 800 نفر برای حضور در لیست امید اعلام آمادگی كردند و از این تعداد قرار است 21 نفر وارد لیست نهایی بشوند، بنابراین برای موفقیت در این انتخابات باید راهبرد حضور و ثبت نام حداكثری به انصراف حداكثری تبدیل شود تا لیست نهایی با قدرت وارد شورای شهر شود.

روزنامه «همدلی» همچنین در گفت وگو با حسن رسولی عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان، عنوان «آخرین خبرها از لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر» را بازتاب داد و نوشت: اصلاح‌طلبان ظرف سال‌های اخیر و از ابتدای دهه 90 و پس از عبور از حوادث انتخابات سال 88 به دلیل دور بودن از مسئولیت‌های دولتی و حكومتی فرصتی پیدا كردند تا با انجام كار كارشناسی دقیق نسبت به آسیب‌شناسی عملكردهای گذشته این جریان در دهه 80 اقدام كنند. یكی از مهم‌ترین دستاوردهای این آسیب‌شناسی رسیدن به این باور راهبری بود كه اتحاد و یكپارچگی همه ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی شرط اصلی و اساسی اثرگذار بودن در سپهر سیاسی ایران است. به همین دلیل تلاش‌هایی صورت گرفت و نقشه راهی ترسیم شد و متناسب با وقایع و رویدادهای سیاست داخلی پروژه‌هایی به مرحله اجرا درآمد.

روزنامه «آرمان» نیز در گزارشی با عنوان «تاخیر در تصمیم شورای عالی اصلاحات»، نوشت: همزمان با تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، تبلیغات انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا هم از چند روز دیگر آغاز خواهد شد. این احتمال وجود دارد كه با آغاز رقابت‌ شورای شهر فضای جامعه بیشتر انتخاباتی شود. البته به‌رغم اینكه اعلام شده بود شنبه لیست شورای عالی اصلاحات اعلام خواهد شد، اما برخی از تاخیر در اعلام آن خبر می‌دهند و این احتمال وجود دارد كه حتی تا روز اول مهلت قانونی شروع تبلیغات شورای شهر اعلام لیست از سوی شورای عالی به تاخیر بیفتد، زیرا در ابتدا حدود 700 نفر درخواست حضور در لیست شورای شهر تهران را داشتند كه بعدها اعلام شد حدود 150 نفر به مرحله بعد راه یافتند.

**سهم ٣٠ درصدی می‌خواهیم
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «سهم ٣٠درصدی می‌خواهیم» به مطالبات زنان از شورای شهر پرداخت و نوشت: ایمن‌سازی فضای عمومی و بی‌دفاع یا متروك شهری و تغییر كاربری فضای ناامن برای زنان از طریق نور‌پردازی معابر، ایجاد بازارهای محلی- منطقه‌ای امن برای دست‌فروشان به‌ویژه دست‌فروشان زن و توقف سیاست كنونی مدیریت شهری مبتنی بر اولویت وسایل نقلیه به انسان‌ها و سپس حذف بیلبوردهای تبلیغاتی از پل‌های عابر پیاده به منظور ایمن‌كردن آن برای رفت‌وآمد زنان، اختصاص فضایی متناسب برای زنان در وسایل حمل‌ونقل عمومی به منظور تسهیل تردد و تحرك زنان در فضای شهری، تلاش برای نفی رویكرد متهم‌انگاری زنان در زمینه بروز آزار خیابانی از طریق فرهنگ‌سازی، پیام‌رسانی عمومی و تبلیغات بخش‌هایی از مطالبات زنان در این بیانیه بود.

**تعیین تكلیف نامزدهای شوراها در ایستگاه پایانی
روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «تعیین تكلیف نامزدهای شوراها در ایستگاه پایانی»، نوشت: فرصت بررسی صلاحیت نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا رو به پایان است و نتایج اولیه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها امروز اعلام می‌شود. براساس اعلام هیات مركزی نظارت بر انتخابات شوراها، نتیجه بررسی صلاحیت نامزدها در این مرحله توسط هیات‌های استانی نظارت بر انتخابات شوراها به شخص داوطلب اعلام می‌شود و امروز به مدت یك روز یعنی تا پایان روز 18 اردیبهشت، فرصت دریافت اعتراض‌ها در هیات مركزی نظارت بر انتخابات شوراهاست.

**شیشه‌های خاكستری ساختمان بهشت
روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «شیشه‌های خاكستری ساختمان بهشت»، نوشت: از میان ٢١ نماینده شورای شهرمان، چند تن را در حد تمییز چهره و صدا می‌شناسیم و از میان آنها، مواضع چند تن را می‌دانیم و بر كار‌ چند تن از نمایندگانی كه به آنها رأی داده‌ایم، نظارت داریم. آیا اگر نماینده ‌ما‌ كه صاحب یكی از صندلی‌های شوراست، چند جلسه به شورا نیاید، متوجه ماجرا خواهیم شد؟ سوال این‌جاست كه حق شهروندان از دانستن جزییات جلسات علنی شورای اسلامی شهر تهران چقدر است و وظیفه رسانه ملی در گسترش این شناخت چقدر؟

شفافیت یكی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی است و بنابراین هر چه شفافیت در یك جامعه بالا برود آن جامعه از نظر توسعه‌یافتگی در موقعیت بهتری قرار می‌گیرد و شفافیت به پیشرفت فرآیند توسعه كمك می‌كند.

**مطالبات زنان و انتخابات
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم سیده‌فاطمه ذوالقدر با انتشار عنوان «مطالبات زنان و انتخابات»، نوشت: ایران امروز بیش‌ازپیش نیاز به جامع‌نگری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود دارد و در نتیجه، تشویق زنان به حضور در انتخابات و حمایت از نمایندگان زن و نیز تشویق زنان برای حضور و مشاركت فعال در عرصه انتخابات سیاسی، به‌ویژه انتخابات شورای شهر پیش‌رو فرصتی مناسب برای حمایت از موضوع است.

حضور فعال زنان در مقام‌های تصمیم‌گیری در نسبت‌هایی وسیع‌تر از پیش، مشروط بر اینكه این زنان نمایندگان طبقات و اقشار مختلف زنان در ایران و نمایندگان طیف‌های متنوع سیاسی و فرهنگی باشند، می‌تواند قوانین را به‌نفع زنان و در جهت كاستن از شرایط تبعیض‌آمیز علیه زنان در سایر حوزه‌ها (نظیر آموزش، بهداشت، اقتصاد و اشتغال) تغییر داده یا ارتقا بخشد. امید است در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری، كاندیدای اصلح و منتخب، این خواست نیمی از جمعیت را در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مدنظر قرار دهد و در رأس امور و دستور كار خویش موضوع مطالبات حقوق زنان از جمله عرصه سیاست را مدنظر قرار دهد و در عرصه انتخاب شورای شهر نیز كاندیداهای زن بیشتری را بر كرسی شوراهای شهر ببینیم.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی **انتشاردهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**2059**9131
۰ نفر