۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۲۸
کد خبر: 82518692
T T
۰ نفر
بازار نقل و انتقالات و بي توجهي بدهكاران به هشدار فدراسيون فوتبال

تهران - ايرنا - باشگاه هاي بدهكار بدون توجه به هشدارهاي مديران فدراسيون فوتبال مبني بر ممنوعيت فعاليت در جذب نفرات خارجي جديد تا زمان تسويه حساب با بازيكنان پيشين و فعلي(اعم از داخلي و خارجي)، فعاليت پر سر و صدا در بازار آشفته و مكاره نقل و انتقالات آغاز كرده اند.

به گزارش ايرنا، در نيم فصل شانزدهمين دوره ليگ برتر باشگاه هاي ايران، بالاخره بي توجهي به تعهدات باشگاه هاي ايران به قراردادها و پرداخت نكردن مطالبات بازيكنان و مربيان خارجي موجب بروز مشكلاتي براي تيم هايي چون تراكتورسازي و استقلال تهران شد.
اين دو باشگاه به دليل داشتن پرونده ها و شكايات متعدد بين المللي در فيفا از فعاليت نقل و انتقالاتي منع شدند، اتفاقي كه چهره خوبي در عرصه هاي بين المللي براي فوتبال ايران نداشت و خود اين باشگاه ها را نيز متضرر كرد.
به جمع اين دو باشگاه پرطرفدار بايد پرسپوليس را هم اضافه كرد كه داراي پرونده هاي متعددي از جمله شكايت سرمربي اسبق خارجي اين تيم در كميته انضباطي فيفا است.
چندي پيش «مهدي تاج» رئيس فدراسيون فوتبال كشورمان در نشست خبري با رسانه ها اعلام كرد كه از مجموع تيم هاي ليگ برتري فوتبال ايران تنها دو باشگاه هستند كه در فيفا پرونده اي ندارند و ديگر باشگاه ها بدهكاري زيادي دارند كه تراكتورسازي تبريز، پرسپوليس و استقلال تهران بيشترين پرونده را در كميته انضباطي فيفا دارا هستند.
جذب مربي و بازيكنان خارجي كه كارايي مناسبي ندارند از سوي باشگاه هاي ايران چند سالي است كه رونق زيادي گرفته و نظارت چنداني هم روي آن صورت نمي گيرد.
بازيكنان درجه چندم خارجي كه از لحاظ سطح فني پايين تر از جوانان شايسته ايراني هستند با بازارگرمي و كمك دلالان با چند برابر ارزش واقعي خود به باشگاه هاي ايراني ملحق مي شوند و به طور معمول بسياري از آنان پيش از پايان قراردادشان برگشت مي خوردند.
حضور دو بازيكن اوكرايني بي كيفيت در باشگاه پرسپوليس در ابتداي ليگ شانزدهم كه گفته مي شود با اصرار و دخالت يكي از مسئولان اين باشگاه صورت گرفت و يا حضور بازيكنان خارجي ناكارآمد در زمان مديريت پيشين باشگاه تراكتورسازي از جمله نقل و انتقالاتي است كه نه تنها از لحاظ فني سودي براي تيم هاي ايراني نداشته بلكه با گذر زمان به مشكل حادي نيز براي اين باشگاه ها و فوتبال ايران تبديل مي شود.
در اين مسير برخي باشگاه هاي ايراني كه هنوز رفتار حرفه اي را نياموخته اند نيز به قراردادها پايبند نيستند تا همواره فيفا با تعيين جريمه هاي چندين هزار دلاري و كسر امتياز حلال مشكلات باشد و باشگاه هاي ايران معمولا آنقدر به تعهدات خود عمل نمي كنند تا با چنين جرايمي روبرو شوند.
بر اساس اين گزارش، «وثوق احمدي» رييس كميته‌ تعيين وضعيت بازيكنان و مربيان فدراسيون فوتبال نيز در روزهاي اخير بارها اعلام كرده كه باشگاه ها چنانچه حتي يك پرونده بدهكاري در فيفا داشته باشند؛ اجازه جذب بازيكن و مربي خارجي ديگري را نخواهند داشت.
بنابر گفته اين مقام مسئول، پرسپوليس، تراكتورسازي، استقلال تهران، راه‌آهن،پديده، سياه‌جامگان، پاس همدان، ملوان انزلي، سپاهان، شاهين بوشهر، برق شيراز، ابومسلم مشهد، داماش گيلان و داماش ايرانيان بدهكاران بين‌المللي ايران هستند كه در اين بين پرسپوليس، استقلال و تراكتورسازي تا زمان تسويه حساب با تمامي پرونده هاي بين المللي، اجازه جذب بازيكن جديدي را ندارند.
با اين حال، باشگاه ها بدون توجه به صحبت هاي مسئولان فدراسيون و درحالي كه تنها دو روز از اتمام ليگ برتر مي گذرد، فعاليت خود را در بازار آشفته نقل و انتقالات آغاز كرده اند.
بطور مثال اخبار منتشر شده حكايت از اين دارد كه باشگاه پرسپوليس با بي توجهي به صحبت ها و اخطارهاي مسئولان فدراسيون فوتبال با «گادوين منشا» مهاجم نيجريه اي فصل گذشته پيكان به توافق رسيده و شنيده مي شود قرارداد دو ساله و داخلي طرفين نيز امضاء‌شده است.
اين درحالي است كه قهرمان ليگ برتر باشگاه هاي ايران رقم سنگيني را به «مانوئل ژوزه» سرمربي پرتغالي سال هاي پيشين خود و چندين بازيكن خارجي ديگر بدهكار است كه جذب بازيكن خارجي جديد مي تواند عواقب بسيار بدي را براي پرسپوليس همراه داشته باشد.
شكايت ها نسبت به عمل نكردن و بي توجهي به قراردادها از سوي باشگاه ها به حدي رسيده است كه حتي رئيس فدراسيون فوتبال در آخرين اظهار نظر خود اعلام كرد كه در قرارداد بازيكنان داخلي نيز براي فصل جاري مصوبه اي گنجانده مي شود تا فوتباليست هاي داخلي هم بتوانند پول خود را از باشگاه ها دريافت كنند، چرا كه نمي توان بازيكنان زيادي را پيدا كرد كه تمام قراردادشان را از باشگاه خود دريافت مي كنند.
البته نبايد از بازار گرمي برخي از بازيكنان ايراني نيز به سادگي عبور كرد كه با كمك رسانه هاي اجتماعي خود را به چهره داغ نقل و انتقالات تبديل مي كنند تا با چند برابر قيمت واقعي با باشگاه ها قرارداد دلچسبي امضاء كنند و در نهايت همين قرار دادها است كه در پايان ليگ عملي نمي شود و بازيكنان دست به اعتصاب هاي مكرر زده و با روح و روان هواداراني كه در سرما و گرماي ورزشگاهها حضور يافته و تيم محبوب خود را تشويق مي كنند، بازي كنند.
با تمامي اين تفاسير بهتر است مديراني كه اكنون در فوتبال باشگاهي ايران در راس كار قرار دارند با شرايط روز فوتبال جهان آشنايي بيشتري پيداه كرده و با دقت بيشتر در قراردادها با در نظرگرفتن بودجه خود و به ياد داشتن مشكلات خود در روز پرداخت مطالبات،پاي قراردادها را امضا كنند تا در پايان فصل كار به اعتصاب ها جنجالي از سوي بازيكنان طلبكار داخلي و يا شكايت هاي بين المللي بازيكنان خارجي و صادر شدن راي فيفا براي پرداخت غرامت و جريمه هاي ميلياردي، وجهه فوتبال كشور در عرصه هاي داخلي و بين المللي به دليل ناكارآمدي ها خدشه دار نشود.
براي آگاهي از آخرين اخبار ورزش ايران و جهان با كانال ورزشي ايرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شويد.
ورزشي**3783** 1701
خبرنگار: امير ميرزاييان* انتشار: حميد قديمي
۰ نفر

سرخط اخبار ورزش