انتخابات ریاست جمهوری در نگاه روزنامه ها/ بخش نخست

عیارسنجی از آمار و ادعاهای نامزدها

تهران- ایرنا- روزنامه های یکشنبه 10 اردیبهشت محورهای اصلی خود را به موضوع های «عیارسنجی از آمار و ادعاهای نامزدها»، «مردم از رئیس‌جمهوری آینده چه می‌خواهند» و «آینده مناظره‌های انتخاباتی» اختصاص دادند.

«عیارسنجی از آمار و ادعاهای نامزدها»، ‌«مردم از رئیس‌جمهوری آینده چه می‌خواهند»، «آینده مناظره‌های انتخاباتی»، ‌»جهانگیری کاردان»، «حاشیه‌نشینی تشکل‌های مردمی در دولت آینده»، «وعده‌های سوفسطائی عرصه انتخابات»، «مشابهت عجیب در رفتار سیاسی»، «نامزد پوششی را پر رنگ تر از متن کردند»، «صف آرایی نامزدهای ریاست جمهوری پشت خاکریز برجام»، «سقوط به رتبه بد و بدتر»، «با دروغگویی و تهمت، خود را سیه‌رو نکنید»‌، «هزینه های تبلیغاتی نامزدها از کجا می آید؟»، «٣ پاسخ به شهردار»، «قالیباف با خودشکنی دنبال رای است»، «اصولگرایان در برزخ رئیسی – قالیباف»، «روحانی واقعیت ها را بگوید»، «روحانی یک ضرورت ملی» و «مبارزه با عوام فریبی و شعارهای توخالی» محورهای اصلی روزنامه های صبح امروز به شمار می روند.

** عیارسنجی از آمار و ادعاهای نامزدها
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «عیارسنجی از آمار و ادعاهای نامزدها»، می نویسد: در مناظره اول، آمارهایی مطرح شد که بعضاً صحت و سقم، دقت و مستند بودن آنها در معرض تردید جدی است. یکی از نامزدها از قاچاق 20 میلیارد دلاری سخن گفت درحالی که حجم قاچاق اکنون به 12 تا 13 میلیارد دلار رسیده است. به ادعای یک نامزد جمعیت حاشیه‌نشین به 16 میلیون نفر رسیده است در حالی که آمار رسمی از وجود 12 تا 13 میلیون جمعیت حاشیه‌نشین در کشور حکایت دارد. روزانه 90 تن پسماند بیمارستانی تولید می‌شود که 20 تن آن بسیار خطرناک است، اما هنوز یک زباله‌سوز بیمارستانی در این شهر نداریم. با 800 میلیارد تومان ساخته شود، اما به اعتراف مدیران شهری این رقم به 1700 میلیارد تومان رسید.

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «سوتی های آماری» می نویسد: اولین مناظره دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در بوته نقد کارشناسان قرار گرفت. آن‌طور که از بررسی واکنش‌های صاحب‌نظران اقتصادی برمی‌آید، حتی یک مورد از وعده‌های اقتصادی کاندیداها مورد تأیید نیست، به‌ویژه نامزدهای منتقد به سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم؛ تا جایی که حل بحران‌های اقتصادی کشور دستاویزی برای تسویه‌حساب‌های سیاسی آنها با دولت یازدهم شده است. از میان 6 نامزد ریاست‌جمهوری، بیشترین واکنش‌‌ها به اظهارات محمدباقر قالیباف، شهردار تهران وجود دارد. حل معضل بیکاری طی چهار سال و با ایجاد پنج میلیون شغل، یارانه 250 هزار تومانی، اظهارنظر درباره بلوکه‌شدن وام‌های بانکی تنها در دست چهار درصد از مردم و ماجرای لوحی که 10 سال پیش به بابک زنجانی اهدا شده بود، جدی‌ترین واکنش‌ها را دربرداشت.

همچنین روزنامه «تعادل» در گزارشی با عنوان «آمارها در زمین انتخابات» می نویسد: در نخستین مناظره میان 6 نامزد ریاست‌جمهوری برخی از آمار و ارقام برای تاثیرگذاری علمی و اثباتی بر مخاطبان مطرح شد. سید ابراهیم رییسی بیان کرد که ضریب جینی نشان می‌دهد در سال‌های هدفمندی یارانه‌ها، نابرابری درآمدی میان اقشار جامعه کمتر شده و به نقل از مرکز آمار عنوان کرد که ضریب جینی از 0.36 به 0.43 افزایش یافته است. شاخص جینی یا ضریب جینی، شاخصی اقتصادی برای محاسبه توزیع ثروت در میان مردم است. بالا بودن این ضریب در یک کشور معمولا به عنوان شاخصی از بالا بودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی در این کشور در نظر گرفته می‌شود. بنابراین طبق آمار‌ها، افزایش ضریب جینی صحیح است اما آمار 0.46 صحیح نیست.

** مردم از رئیس‌جمهوری آینده چه می‌خواهند
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «مردم از رئیس‌جمهوری آینده چه می‌خواهند»، می نویسد: بیشتر کسانی که با آنها مصاحبه می‌کنم از رئیس‌جمهوری آینده، ثبات و شکوفایی اقتصادی، مسکن و افزایش حقوق، برطرف کردن مشکل اعتیاد و بیکاری و... را مطالبه می‌کنند. 29 اردیبهشت‌ماه روز مهمی در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور است و باید گفت روز سرنوشت‌سازی که مردم با رأی خود کسی را انتخاب می‌کنند که برای 4 سال مهم‌ترین تصمیمات را خواهد گرفت. آن روز مردم به کسی رأی خواهند داد که نه صد درصد بلکه بیش از سایر نامزدها بتواند به مطالبات‌شان پاسخ دهد؛ حفظ برجام، رابطه بیشتر با دنیا، رونق اقتصادی با اتکا به توانمندی‌های داخل، گشایش‌های فرهنگی و اجتماعی و...

** آینده مناظره‌های انتخاباتی
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در سرمقاله ای به قلم سجاد سالک و با عنوان «آینده مناظره‌های انتخاباتی»، می نویسد: به فاصله کمتر از 48 ساعت پس از پایان اولین مناظره انتخاباتی، مهم‌ترین پرسش این نیست که چه کسی برنده اولین مناظره در حوزه اجتماعی و فرهنگی بود بلکه سؤال مهم‌تر این است: چه کسی فاتح دو مناظره بعدی خواهد بود؟ مناظره اول البته در حکم سوت آغاز رسمی رقابت بوده و دستگرمی خوبی هم محسوب می‌شد زیرا در میان سه مناظره درنظرگرفته‌شده، اولین مناظره کم‌اهمیت‌ترینش بوده و دو موضوع بعدی به‌مراتب موضوعات مهم‌تر و جنجالی‌تری محسوب شده و کم‌شدن فاصله تا روز انتخابات هم باعث می‌شود مناظره‌های بعدی، اثرگذاری بیشتری در ذهن رأی‌دهندگان داشته باشد.

روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم سید فاضل موسوی و با عنوان «بازنده و پیروز میدان مناظره»، نوشت: بدون شک تنها پیروز مناظره روز جمعه اسحاق جهانگیری بود، همان معاون‌اولی که در حمایت از دولت و حسن‌روحانی وارد عرصه رقابت شده است. جهانگیری با تقسیم کار میان خود و روحانی، توانست نخستین مناظره انتخاباتی را به نفع جریان اصلاحات و اعتدالگرایی تمام کند. پس از وی نیز روحانی تا حدودی توانست خود را در این مناظره نشان دهد، اما کافی نبود. نباید انکار کرد که محمدباقر قالیباف نیز در این مناظره کارسختی داشت، زیرا وی به دنبال این بود تا هم توانایی‌های خود را به مردم نشان دهد، هم پیغامی برای اصولگرایان فرستاده باشد که از دو کاندیدای دیگر این جریان، قابلیت و توانمندی بیشتری دارد.

روزنامه «ایران» در سرمقاله ای به قلم مرتضی مبلغ و با عنوان «جای خالی برنامه در مناظره اول»، می نویسد: در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، اصل بر ارائه برنامه‌های عملیاتی و واقع‌بینانه به مخاطبان است. در مقابل رقبا هم فرصت دارند تا این برنامه‌ها را نقد کنند. در جریان برگزاری مناظره، نوع مدیریت صدا و سیما بود. این مدیریت به طور نسبی و به دلیل تلاش برای ایجاد عدالت با قرعه‌کشی‌ها قابل قبول است. اما زمان بسیار محدود تعیین شده برای نامزدها، باعث شده بود که از کیفیت این رقابت کاسته شود. نوع طراحی پرسش‌ها نیز از دقت لازم برخوردار نبوده و به نظر می‌رسید که این رسانه نتوانسته است در طراحی پرسش‌ها از بدنه کارشناسی و دغدغه‌مند کشور درباره مسائل مطرح استفاده کند. چنانچه در مناظره اول جای خالی مباحث فرهنگی مشهود بود. از این رو انتظار می‌رود در دو مناظره آتی، هم در طراحی پرسش‌ها و هم زمانبندی برای هر نامزد، به گونه‌ای عمل شود که مناظره‌ها کارایی بیشتری داشته و زمان کافی برای معرفی هر نامزد اختصاص داده شود.

روزنامه «همدلی» در یادداشتی به قلم صلاح الدین هرسنی و با عنوان «سایه بد اخلاقی برسر مناظره»، آورده است: دور اول مناظره انتخابات ریاست جمهوری بیش از آن‌که فرصتی برای بیان برنامه‌ها و راهبرد‌های اعلامی نامزد‌ها باشد، زیر سایه بداخلاقی‌های رقیب قرار گرفت. در این مناظره شهردار تهران به عنوان نامزد اصلی مخالف دولت تلاش داشت که با سیاه‌نمایی کارنامه دولت را در اغلب حوزه‌ها به‌ویژه اقتصاد و محیط زیست فاقد هر گونه کارآمدی و اثربخشی نشان دهد. در این مناظره تصور و البته تبلیغ عمده این نامزد مخالف دولت آن بوده است که دولت فقط به 4درصد مردم توجه داشته و دارد و اساسا از حل مشکلات قاطبه مردم درمانده است و شاید با ورود دوباره به پاستور این مشکلات بیشتر شود.

روزنامه «جوان» با اشاره به عنوان «مناظره اول از منظر مخاطبان»، آورده است: یک روز پس از مناظره اول شش نامزد ریاست جمهوری، نظرات مردم درباره مناظرات بسیار منطقی‌تر و با اهمیت‌تر از واکنش بعضاً توهین‌آمیز رسانه‌های زنجیره‌ای دیده شد. در حالی که به نظر می‌رسد عصبانیت اصلاح‌طلبان از رقبای روحانی موجب شده حتی با نام فامیل رقبا بازی توهین‌آمیز انجام دهند، اما در کنار آن، بیشتر نظرات مردمی، وزانت و منطق قابل قبولی دارد. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشت: جهانگیری از مظلومیت هاشمی‌ حرف زد، در حالی که وزارت ارشاد دولت اصلاحات (جناح جهانگیری) 27 بار کتاب عالیجناب سرخ‌پوش را که کتابی در وهن هاشمی بود از یک ضد انقلاب فراری تجدید چاپ کرد.

روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم صادق ملکی و با عنوان «ملاحظات دور اول مناظره ریاست جمهوری»، نوشت: پخش زنده مناظره کاندیدهای ریاست‌جمهوری بازگشت به مسیر عقلانیت و پیش زمینه تحقق آشتی گروه‌های سیاسی است. صدا و سیما توانسته بخشی از اعتبار از دست رفته را با این اقدام بازسازی نماید. اینکه صدا و سیما توانست میلیون‌ها ایرانی و عده‌ای زیادی از ناظران خارجی را جذب خود بنماید، به تنهایی دستاورد بزرگی‌ است. همگان اعتقاد دارند که برنده مناظره اول آقای اسحاق جهانگیری بوده است، اما در نگاه عمیق‌تر مردم ایران برنده مناظره بوده‌اند. مردمی که همچنان و با وجود بی‌مهری‌ها پای کار نشسته‌اند تا نشان دهند همه ناملایمتی‌ها زیر سایه نام ایران، رنگ باخته و آنان همچنان در موج بحران و ناامنی خاورمیانه، استوار ایستاده‌اند.

روزنامه «خراسان» با انتخاب عنوان «پس لرزه های اولین مناظره»، آورده است: مناظره داغ 6 نامزد انتخابات در روز جمعه بازتاب گسترده و جالبی در بین رسانه ها و چهره های سیاسی داشت؛ برخی به اشکالات شکلی مناظره انتقاد کردند، برخی به تحلیل آرایش سیاسی نامزدها پرداختند ،برخی از روش ها و ادبیات مورد استفاده برخی نامزدها انتقاد کردند و عده ای هم به آن چه آن را «ناعدالتی» رخ داده در انتهای مناظره می نامیدند واکنش نشان دادند. مصطفی هاشمی طبا با انتشار بیانیه ای مفصل بر لزوم حفظ ایران به عنوان اصلی ترین سرفصل همه برنامه ها تأکید و تصریح کرد: برنامه های جامع رسانه ملی به نحوی است که هموطنان عزیز با مشاهده و دقت در آن به خوبی می توانند به نقطه نظرات نامزدها واقف شوند. حسن روحانی نامزد دیگر انتخابات در مطلبی در صفحه شخصی خود با بیان اینکه مناظره‌ خوبی بود و در فضای مناسبی هم برگزار شد، تأکید کرد: می‌توانست سؤالات دیگری هم در نخستین مناظره مطرح شود و درباره مباحث قومیت ها و مذاهب بحث نشد.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «اولین مناظره در محک قضاوت فعالان سیاسی»، می نویسد: نامزدها و ستادهای انتخاباتی‌شان نیز از فرصت صفحات مجازی برای طرح مسائلی که در مناظره زمان کافی برای گفتن‌شان نبود، بهره جستند. حسن روحانی در صفحه رسمی اینستاگرامی‌اش نوشت: «هدف از مناظره‌ها، توضیح برنامه‌هاست تا مردم بتوانند بین نامزدها یک نفر را انتخاب کنند. اگر نقل قولی می‌خواهیم انجام دهیم یا نسبتی بدهیم، باید صحیح و راست باشد. علت اینکه امشب سخنان یک نامزد را متوقف کردم، این بود که دروغ ادامه پیدا نکند و گناهان ایشان زیاد نشود.». در نظرسنجی سایت خبری فرارو کاربران در پاسخ به این پرسش که برنده مناظره اجتماعی کاندیداهای ریاست جمهوری را چه کسی می‌دانید؟ بیشترین آرای خود را به اسحاق جهانگیری که در مناظره از عملکرد دولت یازدهم دفاع کرد، اختصاص دادند. در این نظرسنجی روحانی با اختلاف قابل توجهی از قالیباف در جایگاه دوم ایستاد.

روزنامه «جوان» با انتشار عنوان «مناظره تلویزیون را به صدر برد»، آورده است: عصر جمعه هشتم اردیبهشت اولین جلسه مناظره‌های تلویزیونی میان نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد تا تلویزیون بار دیگر خود را به عنوان رسانه تأثیرگذار و پیشرو در شکل‌دهی به افکار عمومی و تغییر زمین بازی انتخابات به نمایش بگذارد و این‌بار شبکه‌های اجتماعی تحت تأثیر برنامه‌ای تلویزیونی قرار گرفتند.

** جهانگیری کاردان
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم غلامعلی ریاحی و با عنوان «جهانگیری کاردان»، نوشت: نخستین‌بار 34 سال پیش در جریان یک ماموریت بازرسی در استان کرمان با نام اسحاق جهانگیری آشنا شدم. اسحاق جهانگیری در سایه کاردانی و دوری ازحاشیه‌های زیان‌آور سیاسی بارها بر کرسی وزارت و ریاست نهادهای اقتصادی تکیه زد، طوری که دولت‌های سازندگی و اصلاحات و تدبیر و امید از او بی‌نیاز نبودند و مسئولیت‌های بزرگی برعهده او گذاشتند. جهانگیری به علت کاردانی و همچنین اعتماد نظام در همه ماموریت‌ها موفق بود. مناظره اخیر او را در سطح و تراز بسیار بالایی نشان داد.

** حاشیه‌نشینی تشکل‌های مردمی در دولت آینده
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «حاشیه‌نشینی تشکل‌های مردمی در دولت آینده»، می نویسد: بررسی مسائل اجتماعی و توجه به چالش‌های ساختاری که روزبه‌روز بر دامنه آنها افزوده می‌شود، موضوع اولین مناظره زنده تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بود. بااین‌حال، آنچه بینندگان شاهدش بودند، بیشتر به یک مجادله تبلیغاتی برای حذف رقیب شبیه بود تا ارائه برنامه‌ای برای بررسی بحران‌های اجتماعی! از جر و بحث‌های جناحی بین کاندیداهای اصول‌گرا و اصلاح‌طلب که بگذریم، عملا هیچ‌یک از کاندیداها برنامه میان‌مدت یا درازمدتی برای لغو کار کودک، حل بحران افزایش تعداد کارگران جنسی در ایران، کاهش حاشیه‌نشینی، فقر، اعتیاد و موارد دیگر ارائه ندادند. تغییر مناسبات اقتصادی مانند دفعات گذشته، تنها در حد بیان نظریات، نه لزوما قابل اجرا باقی ماند و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در کاهش آسیب‌های اجتماعی، به‌طور کلی به حاشیه رانده شد و سخنی از توجه به نقش جامعه مدنی در بررسی مسائل اجتماعی به میان نیامد.

** وعده‌های سوفسطائی عرصه انتخابات
روزنامه «همدلی» در یادداشتی به قلم حسین طاهری فرد و با عنوان «وعده‌های سوفسطائی عرصه انتخابات»، آورده است: انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌توان تجلی دخالت مستقیم آرا و نظرات مردم در اداره عمومی کشور نامید و به همین جهت این انتخاب از اهمیت خاصی برخوردار است.سرانجام اولین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست‌جمهوری برگزار شد. بی‌تردید نظرات، ایده‌ها و پیشنهادهای کاندیداهای ریاست‌جمهوری، محترم و در برخی موارد قابل اعتنا و به‌روز است. اما متاسفانه به‌نظر می‌رسد محمدباقر قالیباف برای رسیدن به هدف خود، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. او با خلق راهبردهای جدید و آرمان‌محور، بدون برنامه‌های کارشناسانه و اصولی با تکیه بر پوپولیسم فریبکارانه اولویت اول خود را «فقط فتح پاستور» قرار داده‌ و در تلاش است با سفسطه‌ و تخریب اقدامات سازنده و منطقی دولت یازدهم، با عوام‌فریبی رای مردم را به سمت خود سرازیر کند.

** مشابهت عجیب در رفتار سیاسی
روزنامه «اعتماد» در سرمقاله ای با عنوان «مشابهت عجیب در رفتار سیاسی»، آورده است: تشابه رفتار سیاسی نامزدهای اصولگرا بسیار عجیب است. اگر خوب نظر کنیم برای این مشابهت می‌توان ریشه یکسانی را پیدا کرد. نخستین نمونه مصرف منابع تاریخی به جای تولید سرمایه‌های سیاسی جدید است. در سال‌های پیش با به میان آوردن امام زمان(ع) تمام کوشش خود را معطوف به بهره‌برداری سیاسی از این منبع فرهنگی و دینی به نفع یک نامزد کردند. کنون همان اتفاق در حال رخ دادن است. به جای امام زمان (عج)، امام رضا (ع)را قرار داده‌اند. به جای مرحوم رجایی، مرحوم بهشتی آمده است ولی در زمینه اقتصاد، چیزی را ندارند تا جایگزین استخراج از منابع طبیعی و نفت کنند؛ لذا به تکرار همان شعارها پرداخته‌اند.

** نامزد پوششی را پر رنگ تر از متن کردند
روزنامه «جوان» با اشاره به عنوان «نامزد پوششی را پر رنگ تر از متن کردند»، آورده است: با ضعیف ظاهر شدن حسن روحانی در جریان مناظره روز جمعه و در کنار آن حضور ‌ اسحاق جهانگیری که به عنوان کاندیدای پوششی وارد عرصه انتخابات شده، به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان خیلی زود کاندیدای پوششی را در اظهارات و رسانه‌های خود پررنگ‌تر از روحانی پوشش خبری دادند. حالا پس از مناظره روز جمعه شواهد و قرائن زیادی حکایت‌کننده آن است که در نظر اصلاح طلبان جایگاه کاندیدای اصلی و پوششی تغییر کرده و شاید در ادامه رقابت‌های انتخاباتی بازی به گونه‌ای دیگر رقم بخورد‌.

** صف آرایی نامزدهای ریاست جمهوری پشت خاکریز برجام
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «صف آرایی نامزدهای ریاست جمهوری پشت خاکریز برجام»، می نویسد: ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از اصلی‌ترین نامزدهای جریان اصولگرایی درعرصه اجرایی کشور حضور ویژه‌ای نداشته است و شاید از همین روست که تاکنون درباره توافق هسته‌ای به صراحت سخن نگفته است. سیدمصطفی میرسلیم از جمله کاندیداهایی است که به نمایندگی از حزب مؤتلفه اسلامی وارد میدان رقابت شده است. مؤتلفه‌ای‌ها ، با اصل دستیابی به آن مخالفتی نداشته‌اند اما موضعگیری‌های غیرمتعارفی در قبال آثار و خروجی توافق هسته‌ای از خود نشان داده و این گونه القا کردند که توافق هسته‌ای باید به سرعت به مشکلات کشور پایان دهد. محمدباقر قالیباف موضعگیری‌های ضد و نقیضی نسبت به «برجام» داشته است. او دیدگاهی را نمایندگی می‌کند که معتقد است عرصه تصمیم‌سازی در سیاست خارجی با تغییر دولت‌ها دچار تفاوت ماهوی نمی‌شود. مواضع سیاست خارجی اسحاق جهانگیری در راستای حمایت از سیاست خارجی دولت یازدهم بوده است. نام مصطفی‌ هاشمی طبا در دولت‌ هاشمی رفسنجانی و از چهره‌های سیاسی منتسب به جریان اعتدال با کارنامه‌ای از تجارب صنعتی و ورزشی در شمار حامیان توافق هسته‌ای قرار می‌گیرد.

** سقوط به رتبه بد و بدتر
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «سقوط به رتبه بد و بدتر»، آورده است: مناظره روز جمعه کار خود را کرد. محمدباقر قالیباف که در مناظره روز جمعه می‌گفت دولت روحانی و جهانگیری دولت 4درصدی‌هاست و دولت خودش دولت 96درصدی مردم است در نظرسنجی‌ها کمتر از 10درصد اقبال دارد. بنابه نظرسنجی‌ها، واکنش‌های حسن روحانی و اسحاق جهانگیری به قالیباف، اقبال جریان اعتدال را بیشتر کرده است. در مقابل قالیباف که قصد داشت به دوربین نگاه کند و سند نشان دهد، پایگاه اجتماعی‌اش به شدت کاهش پیدا کرده است. در نظرسنجی‌های قبلی او حدودا 34درصد اقبال اجتماعی داشت، اما اکنون بیش از 25درصد این پایگاه اجتماعی ریزش کرده است. رئیسی البته وضعیت بدتری دارد. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که او کمتر از 4 درصد اقبال اجتماعی دارد.

** با دروغگویی و تهمت، خود را سیه‌رو نکنید
روزنامه «آرمان» با انتشار عنوان «با دروغگویی و تهمت، خود را سیه‌رو نکنید» در گفت وگو با مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌ جمهوری نوشت: مردم هنوز خاطره تلخ دروغ‌ها، تهمت‌ها و تخریب‌های 84 و 88 را که از سوی برخی افراد صورت گرفت، فراموش نکرده‌اند. ملت شریف ایران به خوبی این خاطرات را در ذهن خود دارند و آثار تلخ و ویرانگر دروغگویی و تهمت‌افکنی 8‌ساله دولت‌های نهم و دهم را هنوز حس می‌کنند. مطمئنا افرادی که با حربه دروغ و تخریب به میدان انتخابات آمده‌اند و تصور می‌کنند که با این روش‌های غیر شرعی، غیر قانونی و غیر اخلافی می‌توانند آرای مردم را به خود جلب کنند، در اشتباه محض هستند و توصیه من به این دوستان این است که دنیا و آخرت خود را تباه نکنند و در پیشگاه خدا و مردم، موجب رسوایی و سیه‌روزی خودشان نشوند.

** هزینه های تبلیغاتی نامزدها از کجا می آید؟
روزنامه «جام جم» با انتشار عنوان «هزینه های تبلیغاتی نامزدها از کجا می آید؟»، آورده است: هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی، همواره یکی از موضوعات مورد بحث در دوره‌های مختلف بوده است. نامزدها و هواداران آنها در موسم انتخابات با راه‌اندازی ستادها، برگزاری مجالس سخنرانی، سفرهای استانی، انتشار پوستر، پلاکارد و بنرهای تبلیغاتی، چاپ عکس‌های متنوع و... هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند. بحث شفافیت در این‌گونه هزینه‌کردها همیشه موضوع پرابهامی بوده که در دوره‌های مختلف راه را برای گمانه‌زنی‌های بسیاری از مردم و جریان‌های رقیب فراهم می‌کند. تاکنون و با وجود تلاش‌های زیادی که برای ارائه شفافیت در این زمینه صورت گرفته، همچنان مساله منابع مالی ستادهای انتخاباتی و نحوه هزینه‌ها مبهم است. ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری که سال گذشته صورت گرفت و یکی از بندهای آن هم شفافیت هزینه‌های انتخاباتی بود، با استقبال عمومی مواجه شد.

** ٣ پاسخ به شهردار
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «٣ پاسخ به شهردار »، آورده است: مناظره عصر جمعه بیش از هر موضوع دیگری با طرح ادعاهای عجیبی از سوی محمدباقر قالیباف همراه بود؛ ادعاهایی که روز گذشته یک به یک تکذیب و از سوی نهادها و چهره‌های مختلف با پاسخ مواجه شد. یکی از مهم‌ترین ادعاهای قالیباف ارتباط حسن روحانی با بابک زنجانی بود آن هم به بهانه آنکه روحانی در مراسمی که در سال ٨٦ برگزار شده بود از بابک زنجانی تقدیر کرده بوده است. دیروز اما خانه صنعت و معدن با صدور بیانیه‌ای این ادعای قالیباف را از اساس تکذیب کرد. نخستین واکنش از سوی شخص حسن روحانی بود. او که در مناظره جمعه شب معتقد بود از سوی قالیباف سه اتهام دروغ به او وارد شده است، ترجیح داد در این مورد در اینستاگرامش پاسخ ادعاهای قالیباف را بدهد. اما روز گذشته پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با تاکید بر اینکه آقای قالیباف از مواردی هستند که به دوربین نگاه می‌کنند و راست‌ نمی‌گویند، گفت که ادعای شهردار مبنی بر اینکه وزارت راه و شهرسازی مجوز بلندمرتبه‌سازی را داده یک ادعای بی‌ربط و واهی است چرا که دولت یازدهم در سال 93 جلوی صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی‌های شهرداری تهران را گرفت.

** قالیباف با خودشکنی دنبال رای است
روزنامه «آرمان» با اشاره به عنوان «قالیباف با خودشکنی دنبال رای است» در گفت وگو با محمدرضا تاجیک فعال سیاسی جریان اصلاحات، نوشت: خیزی که قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری برداشته علاوه براینکه ممکن است خاکریز‌های رقیب را فتح کند اما بدون شک خاکریز‌های خود را نیز ویران می‌کند. قالیباف در انتخابات پیش رو برای تسویه حساب و حرف‌های نگفته وارد صحنه شده است. وی به دنبال عیان کردن پشت پرده‌ها و شکستن حرمت‌هاست. قالیباف تلاش می‌کند با خودشکنی آرای روحانی را نیز بشکند. آقای قالیباف باید این نکته را در نظر داشته باشد که بازی کردن با عصبانیت ممکن است برای وی نتیجه عکس داشته باشد. در نتیجه بهتر است کارت بازی خود را با یک لبخند روی میز بازی بگذارد.

** اصولگرایان در برزخ رئیسی – قالیباف
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «اصولگرایان در برزخ رئیسی – قالیباف»، می نویسد: مناظره‌هایی که اصولگرایان ائتلافی برایش لحظه شماری می‌کردند، برگزار شد؛ اما آن گونه که از ظاهر امر برمی‌آید، نخستین بحث و جدل انتخاباتی بر تردیدهای این گروه افزوده است؛ چه یک سو محمدباقر قالیباف قرار دارد که با تمسک به شیوه‌های آزموده شده دولت دهم، کوشید میدانداری کند و یک سو سیدابراهیم رئیسی ایستاده است که اکثریت معیارهای اصولگرایان ائتلافی برای «گزینه مطلوب»، او را نشان می‌دهد. دو نامزدی که علاوه بر مشهدی بودن، در یک اردوگاه فکری و سیاسی ریشه دارند و پشتیبانی می‌شوند؛ با این تبصره که حمایت‌های اصولگرایان ائتلافی از دو نامزدشان حداقل تا پیش از مناظره‌ها، برابر نبود.

** روحانی واقعیت ها را بگوید
روزنامه «آرمان» با انتخاب عنوان «روحانی واقعیت ها را بگوید» و در گفت و گو با آزاد ارمکی استاد جامعه‌شناسی، نوشت: گفتن واقعیت‌ها به مردم از جمله الزامات معرفی یک چهره جدید از روحانی است. مردم ایران اطلاعات خوبی دارند، جامعه ایران یک جامعه باز شده است. اگر همین الان یک تصمیم کوچک در دولت گرفته شود یک ساعت دیگر نمود عملی آن را در جامعه شاهد هستیم. روحانی باید واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذارد. روحانی باید به مردم بقبولاند که در دولت آینده خود ایده‌های نو دارد و با تکیه بر این ایده‌ها دولت دوم وی در مقایسه با دولت فعلی تغییرات محسوسی خواهد داشت. روحانی باید به مردم بگوید که در کابینه بعدی چه کارهایی برای تقویت آن خواهد کرد. روحانی جدید با کابینه جدید برای مردم اهمیت پیدا خواهد کرد.

** روحانی یک ضرورت ملی
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم کورش الماسی و با عنوان «روحانی یک ضرورت ملی»، نوشت: آنچه در عرصه انتخابات تحت عنوان انتقادات و مخالفت‌های جناح اصولگرا به دولت یازدهم مشاهده می‌شود، نمود دیدگاه و اراده هسته خرد فضای سیاسی نیست، چرا که به باور نگارنده، این هسته، راهبرد آقای روحانی را در شرایط کنونی داخلی، منطقه‌ای و جهانی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌داند. از آنجا که بخش قابل توجهی از شهروندان نظرات خود در امور گوناگون از جمله انتخابات را با توجه به اعتماد به برخی معتمدان، نخبگان علمی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری و... شکل می‌دهند، بنابراین در راستای مدیریت و هدایت آرای شهروندان، سودمند خواهد بود اگر احزاب، سیاست‌ورزان رسمی و غیررسمی، متنفذانی که حامی راهبرد آقای روحانی هستند، دیدارها و جلساتی را با نخبگان علمی، فرهنگی، اقتصادی و... ترتیب داده و به تبیین اهمیت تداوم راهبرد آقای روحانی بپردازند.

** مبارزه با عوام فریبی و شعارهای توخالی
روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «مبارزه با عوام فریبی و شعارهای توخالی»، می نویسد: 29اردیبهشت تقدیر سرنوشت چهار ساله اجرایی کشور رقم خواهد خورد. انتخابات میدان حضور گرایش‌ها و سلیقه‌های سیاسی و به منزله «شب قدر» نظام اسلامی است. اهمیت انتخابات از این جهت مهم است که تقدیر ملت با دستان فرد فرد آنان رقم می‌خورد. هر روز به انتخابات نزدیک می‌شویم و تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا داغ‌تر می‌شود و وعده‌ها شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد. گر هدف وسیله را توجیه می‌کند اقتصاد بهانه می‌شود، شعارها نه برای عمل که کوبنده و جهت‌دار، صرفا برای تخریب کسی دیگر معنادار می‌گردد و خلق واژه‌های جدید یا نمادهای جذاب و همه‌پسند، جز برای کسب آرا و جلوس بر جایگاه قدرت، کارکرد دیگری نمی‌یابد. غافل از این که عاقبت این صندلی «داغ» و هنگام پاسخگویی فرا می‌رسد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: فاطمه مهدوی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**9131

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال