۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۸:۲۹
کد خبر: 82509857
T T
۰ نفر
وزیردفاع: سیاست خارجی ما درقبال آمریكا قاطعانه، تثبیت شده واصولی است

تهران- ایرنا- وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینكه اگر آمریكایی ها تصور می كنند می توانند بر انتخابات ایران تأثیر بگذارند، كاملا در توهم هستند، گفت: مردم ایران اسلامی ملت هوشیاراست و دشمنانش را می شناسد و سیاست خارجی ما درقبال آمریكا قاطعانه، تثبیت شده و اصولی است.

به گزارش روزشنبه ایرنا از وزارت دفاع، سردارسرتیپ پاسدارحسین دهقان در گفت وگوی اختصاصی با تلویزیون « روسیا الیوم» اظهارداشت: اگر ما حاكم كردن فضای سیاسی بر مفاهیم سیاسی را كنار بگذاریم خیلی ساده می‌توانیم به مفهوم مشتركی در خصوص تروریسم برسیم.
وی با بیان اینكه غرب در طول زمان كوشیده است بگوید تروریست یعنی كسی كه می‌كوشد درهرجای دنیا به منافع و اهداف بین المللی غرب لطمه وارد می كند، افزود: ما این تعریف را قبول نداریم، ما مبارزه ملت‌ها برای دستیابی به حق را یك امر درست می دانیم و آن را تروریسم نمی دانیم.
سرداردهقان با اشاره به مبارزه ملت فلسطین و گروه های فلسطینی كه در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل گفت: مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین را نیروهای مقاومت و مجاهد می‌دانیم، این‌ها كسانی هستند كه برای حق تاریخی خود مبارزه می‌كنند، آنها با یك غاصب و متجاوز مبارزه می‌كنند.

* تروریست ها خارج از منطقه به عراق و سوریه آمده اند
وزیر دفاع ادامه داد: امروز در برخی كشورهای عربی به ویژه عراق، سوریه و یمن افرادی هستند كه علیه نظام قانونی این كشورها كه بر آمده از خواسته و نظر مردم است، می‌جنگند و ما آنها را تروریست می‌دانیم.
وی با بیان اینكه افرادی كه علیه نظام قانونی خود می جنگند را حتی جزمردم آن كشور تلقی نمی‌كنیم، گفت: اگر واقعاً این افراد فرزندان مردم عراق، یمن و سوریه باشند، آنها نمی‌توانند علیه ملت خودشان می‌جنگند حتماً تروریست هستند و باید با آنها مقابله كرد.
وی با بیان اینكه آن چیزی كه در این فضا خیلی مهم است این است كه بسیار كسانی كه درعراق و سوریه علیه نظام و ملت می‌جنگند اصلاً اهل آن كشور و این منطقه نیستند، افزود: این افراد از دیگر كشورها و مناطق دیگری به این منطقه آمده اند.
سرداردهقان با تاكید براینكه متاسفانه اینها نام اسلام را یدك می كشند، آن هم درحالی كه هیچ ارتباطی میان آن ها و اسلام وجود ندارد، گفت: هیچ رابطه‌ای میان اسلام و تروریسم وجود ندارد.
وزیردفاع با بیان اینكه اسلام دین صلح و آرامش است، اظهاركرد: اسلام دین دوست داشتن انسان است، اسلام از افزایش رفاه انسانی سخن می گوید، این دین نمی تواند مشوق تروریسم باشد و این افراد هم هیچ ارتباطی با اسلام ندارند.
وی با اشاره به اینكه از این رو فهم وضعیت سوریه چندان دشوار نیست، اظهارداشت: تفكیك این تروریست ها از دیگران كار دشواری نیست، ممكن است برخی افراد سلاح به دست گرفته باشند اما از این سلاح علیه ملت استفاده نكرده اند.
وی در باره داعش و جبهه النصره گفت: ما داعش و جبهه النصره را دو گروه تكفیری و تروریستی می دانیم و معتقدیم تمام جهان باید به عراق و سوریه كمك كنند تا این گروه های تروریستی را از بین ببرند.

* تروریسم خوب و بد نداریم
وی با بیان اینكه امروز فعالیت این گروه های تروریستی به سوریه و عراق محدود نمی شود، گفت: آن ها در روسیه دست به اعمال تروریستی زده اند و همچنین كشورهای شرق آسیا و آسیای مركزی نیز در معرض تهدید این گروه ها قرار دارند.
سرداردهقان اظهارداشت: نابود كردن این تروریست ها نیازمند اقدامی دسته جمعی است، تعریفی دوگانه از تروریسم وجود دارد، نمی توان تروریسم را به تروریسم خوب و بد تقسیم كرد.
به گفته وی، این همان بكارگیری استانداردهای دوگانه است كه تروریسم را براساس منافع ایلات متحده آمریكا تقسیم بندی می كند نه به قصد مقابله با تروریسم.
وزیردفاع كشورمان درپاسخ به این سوال كه در نشست امنیتی مسكو برای اولین بار هیاتی از ایران و هیاتی از اسرائیل دریك جا گرد آمدند، آیا این مساله نشان دهنده آن است كه ایران آماده است با برخی از كشورها كه به لحاظ ایدئولوژی با آنها تفاوت دارد به تفاهم برسد، گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران هیچگاه اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم.
سردار دهقان با بیان اینكه اسرائیل یك رژیم جعلی و اشغالگر است،اظهاركرد: اسرائیل رژیمی جنایتكار و متجاوز به حقوق فلسطینی ها است بنابراین ما هیچ نوع مناسبتی نمی توانیم با آنها داشته باشیم، هم اكنون اسرائیلی ها اینجا هستند و به این نشست دعوت شدند و ما هیچ قصدی برای دیدار یا گفت وگو با آنها نداریم، من در سخنرانی كه در نشست امنیتی مسكو داشتم، محور سخنانم بر این بود كه یادآور شدم اسرائیل یك رژیم جعلی است.
دهقان درباره اختلاف ایران و عربستان و چشم انداز روابط این دو كشور گفت:‌ ما باید این اصل را در ذهن مان داشته باشیم كه اختلافی میان تشیع و تسنن وجود ندارد، هر دو ما مسلمان هستیم و اعتقاد به یگانگی خدا و رسالت حضرت محمد (ص) داریم و همه ما قرآن را قبول داریم، اما آنچه كه هم اكنون این مشكلات را پدید آورده است وهابی گری و سلفی است.
وی با بیان اینكه از آغاز این جریان وهابیت در عربستان این مشكلات در كشورهای اسلامی ایجاد شده است، گفت: این جریان برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی تلاش می كنند.
وی افزود: این مساله از همان آغاز یك سیاست انگلیسی بوده است، انگلیسی ها وهابیت را به وجود آوردند تا جهان اسلام را تكه تكه كنند.
وزیردفاع گفت: شعار اصلی ما در ایران در مورد وحدت جهان اسلام است، ما با تمام توان برای تحقق این امر می كوشیم و تلاش می كنیم هرگونه اختلاف میان مذاهب اسلامی را كنار بزنیم.
وی با بیان اینكه امروزعربستان یك راه اشتباه را درپیش گرفته است، تاكید كرد: « آنها شیوه ای درپیش گرفته اند كه اجازه دهید آن را شیوه ای غیر عربی بخوانم، آنها به تخریب روابط جمهوری اسلامی ایران روی آورده اند با این تصور كه ایران به دنبال تسلط بر برخی كشورها و مداخله در امور آنها است می پردازد كه این تصورات صرفاً اوهام است و هیچ مدركی برای صحت این اوهام وجود ندارد».
وی با تاكید براینكه ما اساساً چنین چیزی در سیاست خارجی خود نداریم، افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد سربلندی و اقتدار ملت های مسلمان است و كشورهای اسلامی و ملت های آنها تحت تاثیر استبداد قرار نگیرند و آن ها بر اساس اعتقادات خود زندگی كنند و در جهان حضور داشته باشند.
دهقان اظهارداشت: از این رو انقلاب ما یك پیام روشن درباره كمك به مظلومان به همراه داشت اما این مساله به معنای سلاح به دست گرفتن و وارد شدن میان این ملت ها نبوده است.
وزیر دفاع كشورمان ادامه داد: ازهمین جا می گویم چنین چیزهایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و این پیام به معنای آن نیست كه ایران می خواهد با بكارگیری نیروی نظامی جایگاهی برای خود در دیگر كشورها به دست بگیرد، ما به حقوق و سرزمین های همسایگان مان تجاوز نمی كنیم.

* عربستان، نماینده آمریكا و اسرائیل در منطقه است
دهقان با اشاره به اینكه ما قصد مداخله در امور داخلی كشورهای همسایه را نداریم، افزود: متاسفانه امروز عربستان به نماینده آمریكا و اسرائیل در منطقه تبدیل شده است، آنها به مساله ایران، عربستان و فارس و عرب دامن می زند، آنها این مسائل مذهبی و قومی را مطرح می كنند تا بر منطقه خاورمیانه مسلط شوند.
وی تصریح كرد: حضور آمریكا در منطقه ما با پول های آنها انجام می شود، كشورهای عربی و حتی عربستان باید بدانند كه امروز با پول آنها آمریكا وارد این منطقه شده است و با پول آنها امنیت اسرائیل تامین می شود.
وی با بیان اینكه تنها اسرائیل است كه به این صحنه ها نگاه می كند و خوشحال است، گفت: مسلمانان به جان هم افتاده اند و به جای اینكه برخی جوانان درساخت كشورشان مشاركت داشته باشند در این نبردها شركت و درچارچوب تروریسم می كشند و كشته می شوند و زیر ساخت ها را ویران می كنند، بازسازی این ویرانه ها نیازمند سال ها زمان است.
وی با بیان اینكه چقدر پول و زمان لازم است تا باردیگر یمن ساخته شود، اظهارداشت: چه كسی جزملت ستمدیده یمن بار این هزینه ها را به دوش خواهد كشید، معتقدم بهترین شیوه ای كه عربستان می تواند در این برهه در پیش بگیرد این است كه یك لحظه فكر كند و ببیند اقداماتی كه انجام می دهد و پشتیبانی تسلیحاتی و حمایتی كه از تروریست ها به عمل می آورد و آموزشی كه به آنها می دهد و اعتقادات اشتباهی كه به آنها می دهد همه این ها در آینده علیه خودش خواهد بود.
وی تاكیدكرد: اثر این كارها به خودش باز خواهد گشت و برگشت این كارها برای عربستانی سخت تر است زیرا روز مظلوم بر ظالم بسیارسخت تر خواهد بود از روز ظالم بر مظلوم و این آینده ای است كه در انتظار آنهاست.
وزیردفاع كشورمان درباره سفر وزیرخارجه عربستان به مسكو و اتهام زنی عادل الجبیر به ایران و تلاش آمریكا برای تشكیل ناتو عربی برای مقابله با ایران گفت: ما فكرمی كنیم هر اقدامی كه پای غربی ها بویژه آمریكا و انگلیس را به منطقه باز كند به سود ملت های این منطقه نخواهد بود.
وی ادامه داد: آنها تحت شعار امنیت و تامین امنیت به منطقه می آیند اما آنها عامل ناامنی در منطقه هستند. تجربه گذشته این را ثابت می كند. آنها علاوه بر این مساله برای تثبیت امنیت اسرائیل و تسلط بر ثروت ها و دارایی های مسلمانان منطقه می كوشند و تلاش می كنند دارایی های مسلمانان را به یغما ببرند.

* انگلیس منطقه را به انبار بزرگ تسلیحاتی خود بدل كرده است
سرداردهقان با بیان اینكه تصورمی كنم آمریكایی ها،اسرائیلی ها و انگلیسی ها خیرخواه ما و امت اسلامی نیستند، افزود: آنها برای حفظ امنیت امت اسلامی و ثبات منطقه خاورمیانه درمنطقه ما حضور نمی یابند بلكه این حضور آنان تنها برای تامین امنیت و منافع خودشان است.
وزیردفاع ادامه داد: آنها به این منطقه می آیند كه وانمود كنند این منطقه ناامن است و ضرورت حضور خودشان را در آن توجیه كنند، آنها می گویند در صدد ایجاد امنیت هستند،اما می كوشند كه در منطقه ناامنی ایجاد كنند تا درمنطقه باقی بمانند و بازار بزرگ تسلیحاتی برای خود ایجاد كنند.
وی گفت: آنها به دنبال این هستند كه منطقه را به انبار بزرگ تسلیحاتی تبدیل كنند اما هیچ كس از این تسلیحات استفاده نمی كند مگر با اجازه آنها، آنها وقتی یك گروه را مسلح می كنند، هر وقتی بخواهند آنها را به حركت درمی آورند و وقتی هم بخواهند آنها را متوقف می كنند از این رو من فكرمی كنم ما امروز نیازمند عقلانیت هستیم.
وزیردفاع كشورمان با بیان اینكه اعتقادهایی تخریبی هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و به عقیده ما این عقاید ریشه در مذهب سازی گذشته اسرائیلی ها دارد، افزود: این فرقه ها درست شده است كه امت اسلامی به عنوان یك امت بزرگ نتواند اسلام را در جایگاه حاكمیتی قرار دهند و منادی وحدت و كرامت انسانی و صلح و پیشرفت و توسعه باشد.
وی گفت: آنها می خواهند اسلام را به عنوان یك چهره ضد تمدن نشان بدهند و متاسفانه غرب توانسته است چنین كاری بكند و برخی از این كشورها از جمله عربستان روزانه برای چنین كاری پول خرج می كنند.
دهقان گفت: سعودی هم اكنون تروریست ها را آموزش می دهد و آنها را به نقاط مختلف دنیا می فرستد و از آنها پشتیبانی مالی و تسلیحاتی به عمل می آورد و آنگاه دیگران را متهم می كند.
وی با بیان ضرب المثلی كه می گوید یك دزد وقتی دزدی می كند بلند فریاد می زند«'آی دزد آی دزد» تا مردم را به اشتباه بیاندازد و در آن شلوغی یك نفر دیگر را به عنوان دزد معرفی می كند تا خودش ازصحنه خارج شود، گفت:‌ عربستان هم درست همین كار را می كند.

*حمله موشكی امریكا به سوریه، دفاع از ترویست ها بود
مجری شبكه روسیاالیوم از سردار دهقان پرسید اسرائیل به بهانه هدف قرار دادن تسلیحاتی كه ایران برای حزب الله فرستاده است اطراف فرودگاه بین المللی دمشق را هدف قرارداد، نظر شما درباره این دستاویزهای اسرائیلی چیست و اگر چنین حملات تكرار شود امكان دارد چه چیزی رخ دهد؟ پاسخ داد: حمله ای كه آمریكا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه داشت و حملات نظامی كه گاهگاهی اسرائیلی ها در برخی مناطق سوریه انجام می دهند، چیزی جز تشویق تروریست ها و توان بخشی به آنها نیست.
دهقان با بیان اینكه ارتش سوریه وقتی به موفقیت هایی رسید و در برخی مناطق پیشروی كرده و به تروریست ها ضربه وارد می كنند، افزود: «دراین حالت كه تروریست ها روحیه خود را از دست می دهند، حملات آمریكایی ها و اسرائیلی ها علیه سوریه انجام می شود تا با این كار به تروریست ها بگویند ما از شما دفاع و حمایت می كنیم، نگران نباشید چنانچه نیاز باشد ما به نفع شما وارد عمل خواهیم شد».
وزیردفاع كشورمان ادامه داد: به اعتقاد من این حملات چنین هدفی دارند، آنها با این حملات به تروریست ها می گویند نگران نباشید شما حامیان خوبی دارید بجنگید، البته هر دو آنها اشتباه می كنند زیرا تروریسم و تروریست ها قادر به باقی ماندن نیستند و نمی تواند به تخریب گری ها خود ادامه دهند.
وی با اشاره به اینكه طرف دیگر به طور آشكار مداخله می كند تا دستاویزی برای كارهای خودشان ایجاد كنند، گفت: مثلاً می گویند كه ارتش سوریه ازسلاح شیمیایی استفاده كرده است آنگاه فضایی علیه نظام سوریه ایجاد می كنند و بعد می گویند ما آنها را تنبیه كردیم اما دولت سوریه سلاح شیمیایی ندارد و به اعتراف خود غربی ها و سازمان های بین المللی دولت سوریه سلاح های شیمیایی خود را تحویل داده است.
دهقان با تاكید براینكه خود آنها اعلام كردند كه دیگر درسوریه سلاح شیمیایی نیست، گفت: این عامل شیمیایی كه در خان شیخون استفاده شد از كجا آمده است، دولت سوریه در این نبرد از سلاح شیمیایی استفاده نكرده است.
وی تصریح كرد: ما معتقدیم كه این داعش است كه سلاح شیمیایی در اختیار دارد و به طور تصادفی یكی از پایگاه های داعش كه انبار تسلیحات شیمیایی آنها بوده است، هدف قرار گرفته است.
وزیردفاع افزود: با توجه به این مساله آیا باید دولت سوریه تنبیه شود و متهم شود كه سلاح شیمیایی داشته است؟ آیا داعش در موصل سلاح شیمیایی علیه مردم استفاده نكرد؟ چرا آنجا هیچ كس را مورد مجازات قرار ندادند، چرا در جنگ تحمیلی كه عراق علیه ما راه انداخت همین غربی ها نبودند كه تسلیحات شیمیایی در اختیار عراق قرار دادند، آیا صدام از این تسلیحات شیمیایی در حلبچه استفاده نكرد چرا صدای هیچ كس در نیامد، چرا هیچ كس مجازات نشد، اما حالا نظام بشار اسد مجازات می شود.
وی اظهارداشت: ما اعلام كردیم كه برای تحقیق در حادثه خان شیخون كمیته تحقیقی تشكیل شود چرا غربی ها با این مساله مخالفت كردند.
وی گفت: اگر آنها خودشان در حادثه خان شیخون دست ندارند و اگر این حادثه مساله ای از قبل برنامه ریزی شده نبود پس چرا با تشكیل كمیته تحقیق مخالفت می كنند، چرا اجازه نمی دهند كشورهای مستقل در این زمینه تحقیق كنند.
سردار دهقان گفت: اگر نظام بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده كرده باشد ما مسلماً این اقدام را محكوم می كنیم، اساساً اسلام با بكارگیری سلاح های كشتار جمعی مخالف است.
وزیر دفاع كشورمان اظهار داشت: ما قربانی سلاح های شیمیایی هستیم، ما در این زمینه فتوا داریم كه استفاده از چنین سلاح هایی حرام است، از این رو طبیعی است كه ما نمی توانیم از بكارگیری این سلاح ها دفاع كنیم.
وی با اشاره به اینكه اسرائیل هم از تروریست ها در سوریه حمایت می كند و بعد مدعی می شود تسلیحاتی را كه برای حزب الله می رفت، هدف قرار داده ام، گفت: اسراییل كاری به مجوز شورای امنیت ندارد.
وزیر دفاع كشورمان با اشاره به اینكه شما كه با تاریخ اسرائیل و منطقه آشنا هستید می دانید كه هیچ وقت نبوده است كه اسرائیل برای كاری از كسی اجازه بگیرد یا به دنبال این باشد كه قطعنامه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شود، اظهار داشت: اسرائیل بیشترین جنایت ها را رقم می زند و كاری به شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد و حتی اگر شورای امنیت قطعنامه ای علیه اسرائیل هم صادر كند این رژیم اهمیتی به این قطعنامه نمی دهد و به كار خودش ادامه می دهد.
دهقان گفت:‌ ماهیت این رژیم صهیونیستی این است و از اول نیز این رژیم مبتنی بر وحشی گری، جنگ و ویرانی بوده است و تا كنون نیز بر همین مبنا كار خود ادامه می دهد.
وی افزود: ما به اسرائیل می گوییم از گذشته درس بگیر، اسرائیل از جنگ در جنوب لبنان و آزادسازی این مناطق تجربه دارد و دیگر اسرائیل، اسرائیل قبلی نیست. اسرائیل هم اكنون دیگر نمی تواند آنچه را در گذشته انجام می داده است، انجام دهد.
وزیر دفاع گفت: اسرائیل هم اكنون از بحران هویت رنج می برد و به دنبال هویت خود می گردد تا وجود خود را نشان دهد.
دهقان افزود: به عقیده من اسرائیل با فروپاشی درونی، سیاسی و ایدئولوژی روبروست و تلاش می كنند كه فضا را نگه دارند. اما مساله مهم این است كه حق هیچگاه پوشیده نخواهد ماند و نور بر تاریكی چیره خواهد شد و ملت ها بیدار خواهند شد و همین یك جریان وسیع و گسترده ای در منطقه ایجاد خواهد كرد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره هزینه های نظامی ایران و تقسیم بودجه بین سپاه پاسداران و ارتش با توجه به جنگ در سوریه گفت: ورود ما به سوریه بر اساس درخواست دولت قانونی این كشور بود.
وی ادامه داد: بدون اراده دولت سوریه ما هیچ كاری در این كشور صورت نمی دهیم، ما به هیچ وجه دخالت نظامی در سوریه نداشته ایم و دخالت هیچ كسی را هم جز در حد كمك كردن و بر اساس دولت قانونی این كشور نمی پذیریم.
وی با بیان اینكه حتی در مورد سلاح هم، سوریه سلاح خریداری می كند و این مسئله بر اساس قرارداد ما با سوریه روشن است، گفت: به همین علت همه این مسائلی كه مطرح می شود جنگ روانی است كه برای ترساندن ملت سوریه مطرح می شود.
دهقان با اشاره به اینكه گفته می شود ایران به دنبال منافع خاصی در آنجاست و به همین علت به سوریه رفته است، افزود: آنها می گویند صدها نفر (از ایرانی ها) كشته و شهید شده اند، اما همانطور كه می دانید هر جنگی قربانیان خاص خود را دارد.
وزیر دفاع كشورمان گفت: حضور ما در سوریه جنبه استشاری و در بعضی موارد آموزشی دارد، جمهوری اسلامی ایران هیچ یگان نظامی ندارد كه در خاك سوریه بجنگند، ما برای این كار به آنجا نرفته ایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه سازمان های امنیتی امریكا تاكید كردند ایران تعهدات خود را نقض نكرده است و وزارت امور خارجه آمریكا بر پایبندی ایران به توافقنامه هسته ای، همزمان با تهدیدات كاخ سفید ضد تهران و واكنش آن به عملی شدن تهدیدات آمریكا تصریح كرد: ترامپ، جمهوریخواهان، لابی صهیونیستی و تندروها در آمریكا مخالف مذاكرات هسته ای بودند و تلاش كردند در این مسیر اخلال ایجاد كنند.
وی افزود: پیش از همه اینها، تحریم ها ضد ملت ایران بر اساس گزارش های ساختگی در اسرائیل كه با كمك منافقین تهیه شده بود، اعمال شد، ما فراموش نمی كنیم كه سازمان های امنیتی آمریكا تأكید كردند ایران تعهدات خود را نقض نكرده است، این مسئله مربوط به سالهای طولانی گذشته است.
دهقان ادامه داد: به اعتقاد من، اسرائیلی ها، بعضی كشورهای منطقه و عده ای در آمریكا آمادگی نداشتند این پرونده را ببندند. تصمیمی برای اعمال تحریم های اقتصادی غیرانسانی ضد ملت ما اتخاذ شده بود، به همین علت در آن زمان اجازه ندادند مذاكرات به نتیجه ای برسد.
وزیر دفاع اظهار داشت: اكنون پس از آنكه مذاكرات به نتیجه رسید، می خواهند اطمینان پیدا كنند كه بندهای آن اجرا شود، اما آنها خودشان تعهداتشان را نقض و تلاش می كنند ملت ایران را از استفاده از نتایج این توافقنامه محروم كنند.
وی تصریح كرد:‌ به عبارت دیگر آنها از حضور نظام قوی در ایران در ابعاد مختلف چه علمی، چه اقتصاد، چه هنر و چه سیاست حمایت نمی كنند، آنها نمی خواهند این عوامل قدرت در نظام ما قدرتمند باشد، از همه امكانات و ابزارها برای تضعیف این عوامل و تضعیف توانمندی های ما استفاده می كنند.
وی با بیان اینكه چرا آقای عادل الجبیر به شهرهای مختلف جهان سفر می كند و حرف می زند؟ زیرا می خواهد طرفداری برای خود ضد ما درست كند، اظهار داشت: چه دشمنی بین ما و عربستان وجود دارد؟ چه كاری ضد عربستان صورت داده ایم؟ ما به سعودیها می گوییم آقای خودشان باشند. شما پول و كشور خود را دارید، از دیگران چه می خواهید؟ ما نمی گوییم اتفاق خاصی رخ داده است.
وی ادامه داد: بنابراین جمهوریخواهان ملاحظاتی دارند و امروز آقای ترامپ از اسرائیل حمایت می كند و روابط گسترده ای با این رژیم دارد، اما او به كشورهای منطقه هم می گوید از آنها هم حمایت می كند، حرف های قبلی ترامپ، شعارهای انتخاباتی بود. اكنون هر چه به جلو حركت می كنیم، شاهد آن هستیم كه مواضع او منطقی تر می شود.
وی با تاكید بر اینكه خدشه وارد كردن به قطعنامه بین المللی امكان پذیر نیست، گفت: اما آنها می توانند مشكلات اجرایی ایجاد كنند كه به این راحتی هم عملی نمی شود. موضع رسمی ما آن است كه اگر آنها بخواهند توافقنامه هسته ای را نقض كنند، ما آن را آتش خواهیم زد.
دهقان تصریح كرد: ما در مذاكرات شركت كردیم و آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام كرد در برنامه هسته ای ایران هرگز انحرافی ایجاد نشده است. وزیر دفاع با تاكید بر اینكه آژانس یك نهاد رسمی بین المللی است، افزود: ایران این پرونده را تمام شده می داند، اما اگر بخواهند به تحریم ها بازگردند و بعضی مشكلات را ایجاد كنند، طبیعی است كه ایران به تنهایی به این توافقنامه پایبند نخواهد بود.
وزیر دفاع ادامه داد: البته تأكید می كنیم برای نقض این توافقنامه تلاش نمی كنیم و قصد نداریم بهانه ای برای آنها ایجاد كنیم كه بگویند ایران توافقنامه هسته ای را نقض كرده است.
دهقان درباره گزارش های مربوط به میانجی گری بین ایران و آمریكا و امكان موفقیت حسن روحانی -در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران برای تفاهم با آمریكایی ها گفت: ما هیچ كشور یا میانجی را برای خود نمی پذیریم.
وی تاكید كرد: ما در فضای فعلی، حرفی برای گفتن با آمریكا نداریم، آمریكا در همه جا دخالت می كند و نمی تواند طرفی در گفت وگویی برای تقویت روابط باشد.
دهقان افزود: ما معتقدیم اگر آمریكا سیاست هایش را تغییر دهد و به یك كشور عادی مانند دیگر كشورها تبدیل شود در آن زمان می توان از روابط با آمریكا سخن گفت اما آمریكا به شكل فعلی، شریكی برای ما نمی تواند باشد.
وزیر دفاع كشورمان خاطر نشان كرد: سخنان درباره تلاش روحانی برای برقراری روابط با واشنگتن هم داستان و شعاری بیش نیست.
وی تاكید كرد: سیاست خارجی ما قاطعانه، تثبیت شده و اصولی است. بدون شك آقای روحانی به دنبال چنین روابطی نیست و به سیاست نظام پایبند است.

* آمریكا در توهم تاثیرگذاری بر انتخابات ایران است
وی در پاسخ به این سئوال كه آیا ممكن است سیاست واشنگتن در تعامل با تهران بر اساس نتایج انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران و پیروزی اصلاح طلبان یا محافظه كاران تغییر كند؟ گفت: اینها الفاظ و واژگانی است كه دنیا با آن بازی می كند و هر كسی بر اساس تمایل خود از آنها استفاده می كند اما واقعیت های میدانی كاملا با آن متفاوت است.
وی تصریح كرد: اگر آمریكایی ها تصور می كنند می توانند بر انتخابات ایران تأثیر بگذارند، كاملا در توهم هستند، زیرا ملت ایران ملت هوشیار است و دشمنانش را می شناسد و بر خلاف خواست دشمن عمل می كند.
وی اظهار داشت: آمریكایی ها و انگلیسی ها و شبكه های مختلف رسانه ای آنها می خواهند (می گویند) از یك طرف در برابر طرف دیگر حمایت كنند.
وزیر دفاع كشورمان ادامه داد: به آنها می گوییم مسائل اینطور نیست و ملت ما بر اساس شرایط زمانی خاص خود تصمیم گیری می كند، به همین علت در زمان شركت در انتخابات به آمریكا یا انگلیس نگاه نمی كنند.
وزیر دفاع خاطر نشان كرد:‌ ملت ایران به طور كامل می داند آنها گشایشی برای ملت ایران ندارند، ایرانی ها برای تحقق عزت خود تلاش می كنند، این مسئله در بیش از سی سال گذشته ثابت شده است كه ملت ایران در مسیر روشنی برای تحقق اهدافش حركت می كند، بدون شك به مسائل بر اساس شرایط خاصش نگاه می كند و هدف اساسی را فراموش نمی كند.
دهقان درباره ادامه نشست های آستانه در مورد آتش بس در سوریه و نقش ایران در حل بحران سوریه افزود: مذاكرات آستانه مذاكرات مثبتی است كه هدف از آن قرار دادن دولت و مخالفان سوری در كنار یكدیگر است.
وی با بیان اینكه مذاكرات با حضور مخالفان و گروه های مسلح سوری ادامه پیدا خواهد كرد، اظهار داشت: مسئله مهم آن است كه طرف هایی كه در مذاكرات شركت خواهند كرد، سوری و نه كشورهای طرفدار تروریسم بین الملل هستند.
دهقان گفت: همه كسانی كه به مذاكرات آستانه می آیند و اعلام می كنند تروریست نیستند، می توانند در مذاكرات شركت كنند، به این صورت می توان تروریست ها را از بقیه تشخیص دارد.
وی خاطرنشان كرد: تروریست ها عامل ویرانی و قتل مردم هستند و كسانی كه در مذاكرات آستانه شركت می كنند، چنین رفتاری ندارند و خواسته ها و اعتراضاتی دارند.
وی با اشاره به اینكه به همین علت مذاكرات آستانه باید ادامه پیدا كند و موفقیت آمیز باشد، گفت: در دستور كار مذاكرات آستانه بررسی ادامه آتش بس در سوریه است. این مسئله باید تضمین شود، امكان ارسال كمك های انسانی هم اهمیت دارد.
به گفته وی، راه ها هم باید باز شود تا مردم بتوانند آزادانه تردد كنند. عملیات مسلحانه و نیز تجهیز به سلاح هم باید متوقف شود تا پس از آن فضای آرامی ایجاد شود كه اجازه گفت وگوهای سیاسی را بدهد، همه اینها برای آن است كه حق تعیین سرنوشت به مردم داده شود.

* از تشكیل ائتلافی اسلامی در سطح جهان خوشحال می شویم
وزیر دفاع كشورمان درباره سخنان بعضی مقامات سابق ایران در مورد تسلط این كشور بر چهار پایتخت عربی تصریح كرد: اینها اظهارنظرهای شخصی است. موضع جمهوری اسلامی ایران روشن است.
وی ادامه داد: بعضی افراد نظرات خاص خود را بیان می كنند و لزوما مطابق دیدگاه نظام نیست و لزوما درست هم نیست، رفتار ما قابل درك است.
دهقان درباره سخنان اخیر سفیر ایران در بغداد در مورد بازنگری در ترسیم مرزهای دو كشور گفت: ما هیچ بحث جدیدی از طرف خود با عراق درباره این مسئله نداریم. توافقنامه ای در سال 1975 درباره اختلافات مرزی بین دو كشور امضا شد. در دوره صدام، او جنگ را به این دلایل آغاز كرد، اما این توافقنامه بین المللی است و هیچ طرفی نمی تواند آن را نقض و لغو كند.
دهقان اظهار داشت: صدام این توافقنامه را پاره و سپس جنگ را آغاز كرد و هشت سال ادامه داشت.
وی تصریح كرد: پس از آن، عراق در مرحله اشغالگری آمریكا وارد شد، مهم نیست چه دولتی در عراق است، این توافقنامه در زمان شاه (مخلوع) امضا شد و توافقنامه ای بین دو كشور و زیر نظر سازمان ملل است و ما به آن احترام می گذاریم و از دولت عراق می خواهیم تا بندهای آن را اجرا كند.
وی خاطر نشان كرد: آقای مسجدی بر این اساس، این مسئله را مطرح كرده است تا پیگیری شود و باز كردن مسئله جدید و مناقشه جدید با عراق مطرح نیست.
وزیر دفاع تاكید كرد: عراق كشور همسایه و دوست ماست و روابط جدی با این كشور در سطوح مختلف داریم، اما اجرای این توافقنامه به دو طرف و اراده آنها بستگی دارد.
وی در پایان درباره امكان تشكیل ائتلافی بین ایران، عراق و سوریه پس از نابودی داعش خاطر نشان كرد: شعارهایی را درباره هلال شیعی و قمر سنی می سازند. هدف از این اقدام، ایجاد مشكلات و معضلاتی در جوامع اسلامی است. این مسئله به هیچ وجه مطرح نیست. ما از تشكیل یك ائتلاف اسلامی در سطح جهان خوشحال خواهیم شد. همه ما یك امت بزرگ و یك منظومه اسلامی هستیم و خواست ما هم همین است.
اجتمام*1933* 1724
تنظیم : بهروز سلطانیان * انتشار: حسین فتح الهی
آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر