۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳
کد خبر: 82500653
T T
۰ نفر

نخستین انتخابات محلی نپال پس از دو دهه برگزار می شود

۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳
کد خبر: 82500653
نخستین انتخابات محلی نپال پس از دو دهه برگزار می شود

دهلی نو-ایرنا- دولت نپال نخستین انتخابات محلی این كشور را برای انتخاب اعضای شوراهای روستاها و شهرداری ها پس از دو دهه در 14 ماه مه (24 اردیبهشت) برگزار می كند.

به گزارش ایرنا،این انتخابات كه برای انتخاب نمایندگان بیش از 700 شورای روستایی و شهرداری ها برگزار می شود،می تواند شرایط را برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ایالتی فراهم كند.
انتخابات پارلمانی نپال باید پیش از 22 ژانویه سال 2018 برگزار شود.
نپال كه كشوری فقیر در حاشیه رشته كوه هیمالیا است در سال 2006 شاهد پایان جنگ داخلی خشونت آمیز یك دهه‌ای بود كه به 240 سال حكومت سلطنتی هندوها در این كشور پایان داد و آن را تبدیل به جمهوری كرد.
با این حال تداوم اختلافات سیاسی عمیق در نپال جلوی اجرای قانون اساسی جدید این كشور را گرفته است. این قانون اساسی قرار بود زمینه را برای برگزاری انتخابات جدید در نپال هموار كند اما اقلیت قومی 'مدهسی ' می‌گوید كه این قانون اساسی باعث شده كه آنها به لحاظ سیاسی به حاشیه رانده شوند.
مدهسی ها كه درمنطقه پرجمعیت 'ترای' در مرز با هند زندگی می كنند، نخست خواستار اصلاح قانون اساسی و سپس برگزار انتخابات محلی هستند.
این افراد تهدید كردند در صورتی كه به خواسته آنها رسیدگی نشود در روند برگزاری انتخابات اخلال ایجاد می كنند.
مدهسی ها معتقدند مرزبندی های داخلی در داخل نپال باعث شده كه آنها نتواند به اندازه كافی و متناسب با جمعیت نماینده در پارلمان داشته باشند.
'پوشپا كمال داهال'، نخست وزیر نپال با بیان اینكه كشور در آستانه یك تصمیم تاریخی قرار گرفته اظهار كرد انتخابات در یك مرحله و در سراسر كشور برگزار می شود.
وی با تاكید به برگزاری انتخابات محلی در موعد مقرر اظهار كرد هیچ گروهی نمی تواند از برگزاری انتخابات در نپال جلوگیری كند.
نخست وزیر نپال روز جمعه در گفت وگویی اظهار كرد انتخابات برای تامین حقوق مردم پس از سالها مبارزه و تلاش بدست آمده و نباید دستخوش سلایق مختلف شود.
وی اظهار كرد برخی از افراد به دلیل ترس از شكست در صدد ایجاد مانع در برگزاری به موقع انتخابات هستند.
نخست وزیر نپال با اشاره به تلاش دولت برای گفت وگو با معترضان مدهسی مخالف برگزاری انتخابات و اصلاحات قانون اساسی اظهار كرد دولت در نظر دارد گفت وگوهایی را با هدف دستیابی به توافق با معترضان مدهسی برگزار كند.
آخرین باری كه در نپال نمایندگان دولت محلی در یك انتخابات برگزیده شدند مربوط به سال 1997 بود. دوره پنج ساله آنها در سال 2002 به اتمام رسید در حالی كه جنگ داخلی در آن زمان در اوج خود قرار داشت.
'پراچندا' كه در سال 2016 میلادی با حمایت احزاب مدهسی توانست به قدرت برسد، تاكنون نتوانسته به وعده های خود در خصوص اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات محلی عمل كند.
دولت نپال در یك سال گذشته در تلاش برای بدست آوردن توافق مشترك با احزاب بزرگ سیاسی از جمله حزب كمونیست، كنگره و احزاب مدهسی برای اصلاح قانون اساسی بوده است.
نخست وزیر نپال سال گذشته اعلام كرد اصلاح قانون اساسی و برقراری آشتی ملی برای تامین رضایت مدهسی ها از اولویت های دولت وی است .
مدهسی ها كه 51 درصد از جمعیت نپال را تشكیل می دهد ،همزمان با تصویب قانون اساسی جدید در مهرماه سال گذشته با برگزاری راهپیمایی و بستن مرز مشترك این كشور با هند ، نارضایتی خود را از تقسیمات جدید كشوری اعلام كردند.
مسدود كردن مرز مشترك هند و نپال توسط 'مدهسی ها' باعث كمبود شدید مواد غذایی ،سوخت و كشته شدن بیش از 60 نفر شد.
'مدهسی ها' خواستار بازنگری در قانون اساسی، تجدید نظر در مرزبندی ،افزایش تعداد نمایندگان این گروه در پارلمان و دستیابی به فرصت های شغلی بیشتر شده اند.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد

سرخط اخبار جهان