۲۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۳۰
کد خبر: 82487180
T T
۰ نفر
آغاز رای گیری همه پرسی اصلاحات قانون اساسی تركیه در چین و جمهوری آذربایجان

آنكارا- ایرنا- رای گیری همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی تركیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی روز یكشنبه در كشورهای چین و جمهوری آذربایجان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، روند اخذ آرای ترك های مقیم چین در سفارت تركیه در پكن و كنسولگری های تركیه در شهرهای شانگهای، گووانجو و هنگ كنگ از صبح امروز آغاز شده است. و تا ساعت 21 امروز ادامه خواهد داشت.
در این همه پرسی، بیش از 2 هزار شهروند ترك تبار واجد شرایط برای رای دادن می توانند به پای صندوق های رای بروند.
رای‌گیری همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی تركیه در جمهوری آذربایجان نیز از صبح امروز در سفارت تركیه در باكو و كنسولگری‌های گنجه و نخجوان آغاز شده است و شهروندان ترك تبار می توانند آرای خود را در پنج صندوق مستقر در سفارت تركیه در باكو و یك صندوق در هر كدام از كنسولگری‌های گنجه و نخجوان بیندازند.
در این همه پرسی، 6 هزار و 279 شهروند تركیه ساكن در جمهوری آذربایجان واجد شرایط برای رای دادن هستند و تا ساعت 20 امروز می توانند در پای صندوق های رای حاضر شوند.
انتخابات همه پرسی از واجدان شرایط تركیه در خارج از این كشور كه در 120 مركز رای گیری در كشورهای مختلف انجام می‌شود، امروز به پایان می رسد.
همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی تركیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در داخل خاك تركیه نیز در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود.
فرآیند رای گیری همه پرسی تغییرات قانون اساسی تركیه در خارج از این كشور 9 آوریل(امروز 20 فروردین) به پایان می رسد و 2 میلیون و 927 هزار نفر تبعه تركیه واجد شرایط رای دادن در خارج از این كشور می توانند در 120 مكان تعیین شده در 57 كشور جهان رای خود را به صندوق بیندازند.
بیشترین واجدان شرایط اتباع تركیه در خارج از كشور برای حضور در پای صندوق های رای در آلمان ساكن هستند و شمار آنها یك میلیون 423 هزار نفر برآورد شده است.
پس از آلمان، فرانسه با 323 هزار نفر، هلند 251 هزار نفر، بلژیك 136 هزار نفر و اتریش 107 هزار نفر تبعه تركیه واجد شرایط رای دادن در همه پرسی تغییرات قانون اساسی این كشور در جایگاه های بعدی قرار دارند.
همچنین برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رای در داخل تركیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 57 كشور نیز برای اخذ آرای اتباع تركیه در خارج از كشور برنامه ریزی شده كه رای گیری از آنها در 120 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمركی انجام می شود.
شورای عالی انتخابات تركیه اعلام كرد كه برای شركت در همه پرسی تغییرات قانون اساسی، 55 میلیون و 319 هزار نفر در تركیه به پای صندوق های رای می روند.
انتخابات همه پرسی تغییرات قانون اساسی با حواشی مهمی برای تركیه همراه بوده به طوری كه موجب تنش و تیرگی روابط این كشور با برخی كشورهای اروپایی از جمله آلمان و هلند شد.
تنش بین تركیه با كشورهای اروپایی طی یك ماه اخیر ادامه داشته و كشورهای اروپایی سخنرانی انتخاباتی مقامات ترك در شهرهای مختلف اروپا را به علت سیاسی و انتخاباتی بودن آن ممنوع و یا لغو كرده و در مقابل به مخالفان دولت تركیه و طرفداران رای 'نه' به همه پرسی، اجاره تظاهرات و برگزاری تجمع و برنامه سیاسی و تبلیغاتی داده اند.
این امر، تنش سیاسی بین تركیه و اغلب كشورهای اتحادیه اروپا به خصوص با هلند و آلمان را در پی داشته است.
دولت تركیه در انتخابات همه پرسی قانون اساسی این كشور چشم امید به آرای مثبت همه اتباع تركیه ساكن داخل و خارج از این كشور دارد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان