۲۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82486914
T T
۰ نفر
بهره برداری یك پروژه معدنی درساغند اردكان در ارتباط ویدئویی با رئیس جمهوری

یزد - ایرنا - پروژه خردایش و پرعیارسازی مجتمع معدنی ساغند یزد روز یكشنبه به صورت همزمان با پروژه های انرژی هسته ای استان های قزوین و البرز از طریق ارتباط ویدئو كنفرانسی با رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، در این آیین پس از دستور رئیس جمهوری برای افتتاح طرح های انرژی هسته ای استان های یزد، قزوین و البرز با حضور استاندار یزد و جمعی از مسئولان استان و شهرستان اردكان بهره برداری از پروژه های ساغند اردكان آغازشد.
استاندار یزد در آیین بهره بردای از این طرح با تبریك روز انرژی هسته ای گفت: بهره برداری از این طرح، نقش موثری در حفظ زیست محیطی و كاهش هزینه های حمل و نقل دارد.
سیدمحمد میرمحمدی افزود: با بهره برداری از این پروژه ها شاهد دستاوردهای وسیع تر در حوزه های انرژی هسته ای در كشور خواهیم بود .
از سال 1392 استخراج كانسنگ اورانیوم از معادن روباز و زیرزمینی ساغند به طور رسمی آغاز شده و به منظور افزایش راندمان كارخانه تولید كیك زرد مجتمع شهید رضایی نژاد اردكان و كاهش هزینه های حمل ماده معدنی از این معدن به كارخانه فرآوری، لازم است تا كانسنگ اورانیوم استخراج شده از معادن زیرزمینی و روباز مجتمع ساغند خردایش، دانه بندی و پرعیارسازی شود.
پروژه خردایش و پرعیارسازی مجتمع معدنی ساغند با همت متخصصان ایرانی طراحی، ساخته و اجرا شده و تجهیزات آن از جدیدترین تجهیزات در این زمینه است كه به صورت اختصاصی برای كانسنگ این معدن طراحی شده است.
از آنجا كه ماده معدنی استخراج شده از معادن زیرزمینی و روباز دارای ابعاد زیر 50 سانتیمتر است، ابتدا در بخش خردایش و دانه بندی با دو مرحله سنگ شكنی اولیه و ثانویه و سرند كردن، ماده معدنی به ابعاد مورد نیاز سیستم پرعیارسازی كه دامنه ابعادی بهینه آن بین 2.5 تا 7.5 سانتیمتر است، رسانده می شود.
سنگ ها پس از ورود به دستگاه پرعیارسازی توسط دوربین های فوق سریع و سیستم های اندازه گیری پرتو با كمك كامپیوترهای قدرتمند پردازش شده و عیار قطعه سنگ اورانیوم دار با توجه به وزن و میزان تشعشع محاسبه و با توجه به عیار تعریف شده برای سیستم، ماده معدنی اورانیوم دار از باطله با طراحی و اجرای یك سیستم پنوماتیك و نازل های هوا، جداسازی می شود.
در نهایت ماده معدنی پرعیارسازی شده، برای تولید كیك زرد به مجتمع شهید رضایی نژاد ارسال می شود.
ساغند از توابع بخش خرانق در 130 كیلومتری شهر اردكان در استان یزد قرار دارد.
1968/ 6014/ خبرنگار: محمودرضا رحمانی** انتشار كاظم شاملو*
۰ نفر