۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82475053
T T
۰ نفر
عرب سرخی:طرفداران روحانی با مردم گفت و گو كنند/شرایط اصولگرایان با گذشته متفاوت است

تهران- ایرنا- یك فعال سیاسی اصلاح طلب تاكید كرد: همه كسانی كه تداوم كار آقای روحانی را مناسب ترین راه برای حل و فصل مشكلات كشور می دانند، باید با تمام توان با اقشار مختلف جامعه گفت و گو كرده و به تشریح دستاوردهای فعلی و برنامه های آتی روحانی بپردازند.

فیض الله عرب سرخی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به آرایش سیاسی اصلاح طلبان افزود: عمده اصلاح طلبان حول محور رییس دولت اصلاحات و شورای عالی سیاست گذاری سامان یافته اند و موضع رسمی خود را در حمایت از آقای روحانی اعلام كرده اند.
وی یادآور شد: البته برخی از گروه های كوچك نغمه هایی مستقل ساز كرده و از برخی چهره های نه چندان صاحب شانس و تاثیرگذار به عنوان نامزد انتخاباتی خود نام می برند
ولی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان از طریق گفت و گو سعی خواهد كرد كه آنها را از تكروی و جدایی باز دارد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح كرد: طبعا، در نتیجه گفت وگوها، بخش هایی از آنها به جمع اصلی ملحق خواهند شد ولی ممكن است پاره ای نیز مسیر خود را ادامه دهند اما این عده تاثیر گذاری تعیین كننده ای نخواهند داشت.
وی درباره میزان احتمال معرفی نامزد سایه در كنار روحانی گفت: پیشنهاد داشتن نامزد سایه ، یك تدبیر برای شرایط اضطراری است و به عنوان یك اقدام پیشگیرانه به آقای روحانی پیشنهاد شده تا به هر ترتیب كه خود صلاح می داند عمل كند و این موضوع یك بحث عمومی برای پرداختن همگان به آن نیست.

** شاید رییسی سازهای اصولگرایان را مقداری هم صدا كند
وی در ادامه به آرایش سیاسی اصولگرایان اشاره كرد و گفت: اصولگرایان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٢ تصمیم قطعی گرفتند تا سازهای متفرق بین خود را مدیریت كنند و حتی المقدور با یك صدا در صحنه حاضر شوند اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و بخش عاقل و معتدل آنها به كلی حركتی مستقل را در پیش گرفت تا آنجا كه چهره ای چون علی لاریجانی از فهرست انتخاباتی آنها در مجلس دهم بیرون ماند.
عرب سرخی ادامه داد: اما در انتخابات پیش رو وضع متفاوت از گذشته است. علاوه بر احمدی نژاد كه سازی جدا كوك كرده است، افراد و گروه هایی نظیر سعید جلیلی و جبهه پایداری از یكسو و موتلفه از سوی دیگر، آهنگ دیگری می نوازند.
وی خاطر نشان كرد: همه اینها در حالی است كه طیف معتدل اصولگرایان امروزه راه مستقل خود را تحكیم كرده و حمایت از دولت روحانی را در دستور كار جدی داده است.
این فعال اصلاح طلب خاطر نشان كرد: در این وضعیت، شاید نامزدی ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس رضوی بتواند تا حدودی باعث كنار رفتن برخی مدعیان شود ولی ائتلاف كامل و واحد همچنان دور از دسترس اصولگرایان خواهد بود.

** طرفداران روحانی با مردم گفت و گو كنند
عرب سرخی در ارزیابی كلی خود از فضای انتخاباتی كشور گفت: آقای روحانی تا امروز رقیبی جدی ندارد و در میان نامزدهای رونمایی شده كسی كه دارای قدرت برابری و رقابت با رییس جمهور مستقر باشد، وجود ندارد اما این به آن معنی نیست كه حامیان آقای روحانی نیازی به اقدام برای پیروزی وی ندارند.
وی تاكید كرد: همه كسانی كه تداوم كار آقای روحانی را مناسب ترین راه برای حل و فصل مشكلات كشور می دانند باید با تمام توان با اقشار مختلف جامعه گفت و گو كنند و ضمن تبیین و تشریح صحیح عملكرد چهارسال گذشته دولت تدبیر و امید، برنامه های روحانی برای سال آینده را هم توضیح دهند.
عرب سرخی افزود: فراموش نكنیم كه صدا و سیما به عنوان مهم ترین ابزار اطلاع رسانی نه تنها به دولت كمكی نمی كند بلكه خود رقیب اصلی دولت شده است و در مسیر تخریب آن حركت می كند . بنابر این، دولت نیز باید تمركز خود در اطلاع رسانی را از طریق سایر رسانه ها انجام دهد و ارتباط خود را با آنها بیش از پیش تحكیم بخشد.

** دولت یازدهم گام هایی اساسی در اقتصاد برداشته است
عرب سرخی، عملكرد دولت یازدهم را در زمینه های مختلف، قابل قبول و مثبت برشمرد و اظهارداشت: دولت روحانی به ویژه در حوزه های اقتصادی ، سیاست خارجی و سیاست داخلی اقدامات ارزشمندی داشته و دستاوردهای خوبی برجای گذاشته است.
وی افزود: مدیران ارشد دولت روحانی اگرچه، نسبتا مسن بودند و طراوت لازم را نداشتند اما دارای تجربه لازم و كارساز برای اداره قوه مجریه بودند. بنابر این، باید دولت را در صحنه اجرا موفق دانست و امیدوار بود كه با رفع نواقص در دور دوم گام های مهم تری بردارد.
معاون وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات تصریح كرد: دولت یازدهم در بخش اقتصادی ضمن كاهش چشمگیر تورم، در حوزه های نفت و گاز و كشاورزی گام هایی اساسی برداشت.
وی افزود: در زمینه سیاست خارجی نیز دولت روحانی با به سرانجام رساندن مذاكرات هسته ای و امضای برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، تهدیدهای مهمی را از كشور دور كرد هرچند معتقدم تیم سیاست خارجی دولت می توانست شجاعانه تر عمل كند.
عرب سرخی گفت: دولت در حوزه سیاسی هم اقدام های اساسی انجام داده و قدم های مهمی چون برگزاری انتخابات مجلس دهم و كمك به تعدیل فضای نظامی - امنیتی برداشته است .
به عقیده وی، دولت در بخش اطلاع رسانی، فاقد برنامه و اثر بخشی لازم است.

**نتیجه انتخابات شوراها برای تعمیق برنامه های روحانی ضروری است
عرب سرخی، انتخابات شوراها را نیز برای اصلاح طلبان و حامیان دولت، مهم خواند و رای آوردن افرادی همراه با دولت را در تعمیق برنامه های روحانی ضروری دانست.
وی اظهار داشت: شوراها به عنوان نهاد كنترل كننده شهرداری ها در سطح كشور می توانند با همسو شدن با دولت ، راهكارهای دولت را به عمق جامعه ببرند یا بالعكس با همراه شدن با مخالفان روحانی، نقشی تخریبی در مقابل دولت وی ایفا كنند؛ مشابه رفتاری كه شهرداری تهران در سال های اخیر در مقابل دولت یازدهم از خود بروز داد. بنابراین پیروزی در آن برای حمایت از دولت از اهمیت خاصی برخوردار است.

میزگرد**3081*1436*خبرنگار: ناصر غضنفری*انتشار: داود پورصحت**
۰ نفر