۱ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۳۰
کد خبر: 82470232
T T
۰ نفر

سه روایت از رشد جهشی اقتصاد ایران در سالی كه گذشت

۱ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۳۰
کد خبر: 82470232
سه روایت از رشد جهشی اقتصاد ایران در سالی كه گذشت

تهران - ایرنا - سال 1395 سالی ویژه در اقتصاد ایران بود؛ در این سال به مدد اجرای برجام و نتایج حاصل از آن كه بیشتر در افزایش تولید و صادرات نفت ایران موثر بود، اقتصاد ایران با رشد جهشی ، ركورد بی سابقه ای را ثبت كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، به هر میزانی كه منتقدان دولت یازدهم تلاش كنند، از رشد اقتصادی ثبت شده در نهادهای آماری چشم پوشی كنند، باز هم سه نهاد رسمی كشور یعنی بانك مركزی، مركز آمار ایران و نیز مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ،‌با وجود اندكی تفاوت در ارقام كه به دلیل تغییر در سال پایه محاسبه است، در مورد رشد جهشی و بی سابقه اقتصاد ایران در سال گذشته ، اتفاق نظر دارند.
با اجرایی شدن برجام در دی ماه 1394، صنعت نفت ایران به سرعت تلاش كرد تا با افزایش ظرفیت تولید و بازپس گیری بازارهای خود، به سهم واقعی خود از معاملات جهانی دست یابد.
سرعت چشمگیر در بازگشت صنعت نفت به شرایط پیش از تحریم، بیشترین اثر را در رشد اقتصادی كشور گذاشت ، هرچند كه كارشناسان اقتصادی و بانك مركزی اذعان دارند كه رشد اقتصادی ثبت شده برای 9 ماهه سال 95 منحصر به این سال بوده و احتمال تكرار آن در سال های آینده بسیار اندك و نزدیك به صفر است.


**روایت مركز آمار از رشد اقتصادی
مركز آمار ایران، نخستین مرجعی بود كه در نیمه اسفندماه 95 از اعداد رشد اقتصادی 9 ماهه كشور رونمایی كرد؛ بر اساس گزارش این مركز رشد اقتصادی سه ماهه پائیز 95 با احتساب نفت 8.9 درصد و بدون نفت برابر با 6.4 گزارش شده است.
این میزان رشد برای 9 ماهه سال 1395 برابر 7.2 درصد با احتساب نفت و بدون احتساب نفت 5 درصد بوده است.
نكته اصلی در گزارش مركز آمار، سهم هر یك از بخش های اقتصادی در تحقق این رشد است به شكلی كه در سه ماهه پائیز 95، رشد در بخش كشاورزی برابر با 5.4 درصد، خدمات 4.4 درصد و صنعت 14 درصد گزارش شده است و این ارقام برای مدت 9 ماهه سال 95 به ترتیب 5.7 درصد در بخش كشاورزی، 5.4 درصد در حوزه خدمات و 10.5 درصد در بخش صنعت بوده است.

** گزارش بانك مركزی از رشد اقتصادی
در 23 اسفند ماه گذشته بانك مركزی به عنوان دومین مرجع منتشر كننده آمارهای اقتصادی، برآوردهای خود را از اقتصاد ایران در 9 ماهه 95 منتشر كرد.
در این رویكرد، تولید ناخالص داخلی كشور در فصل پاییز به 15.7 درصد با احتساب نفت و 4.6 درصد بدون محاسبه نفت رسید و برای مجموع سه فصل ابتدایی سال 95 این ارقام به ترتیب شامل 11.6 درصد برای اقتصاد با نفت و 1.9 درصد برای اقتصاد بدون نفت ایران است.
در آمارگیری بانك مركزی نیز گروه كشاورزی رشد 5 درصدی، گروه نفت رشد 74.6 درصدی، گروه صنایع و معادن رشد 2.4 درصدی و گروه خدمات رشد 5.6 درصدی را در فصل پاییز ثبت كرده اند.
با این اوصاف رشد اقتصادی گروه كشاورزی در 9 ماهه 95 برابر 4.2 درصد، در گروه نفت 65.4 درصد، گروه صنایع و معادن 0.3 درصد و گروه خدمات 2.4 درصد گزارش شده است.

** پیش بینی مركز پژوهش های مجلس از رشد اقتصادی
مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان بازوی تحقیقاتی قوه مقننه تحلیلی از وضعیت اقتصاد ایران در سال 95 داشته است و با تحلیل آمارهای بانك مركزی و مركز آمار ایران، پیش بینی ایران را برای كل اقتصاد 95 ترسیم كرده است.
به باور كارشناسان این مركز اقتصاد ایران در سال 95 رشد 8.9 درصدی را تجربه خواهد كرد كه بخش نفت به تنهایی 6 درصد از این رشد را در اختیار خواهد داشت.
پیش بینی این مركز حاكی از آن است كه بخش كشاورزی رشد 5.7 درصدی، نفت رشد 59.9 درصدی، صنعت 4 درصدی، ساختمان منفی 15.8 درصدی و خدمات 3.7 درصدی را در سال 95 به ثبت خواهند رساند.

**سخن آخر
هرچند صندوق بین المللی پول برآورد محتاطانه ای از اقتصادی ایران در سال 95 خورشیدی دارد اما این نهاد نیز رشد اقتصادی 6.6 درصدی را برای این سال برآورد كرده است.
همانگونه كه كارشناسان اقتصادی بین المللی و اقتصاددانان داخلی و نیز مسئولان ایرانی بارها تاكید كرده اند، این رشد مختص سال 95 و در سایه خروج اقتصاد ایران از شرایط تحریم حاصل شده است و از این رو تداوم این رشد به سرمایه گذاری مناسب در بخش های غیرنفتی بویژه صنعت برای خروج كامل از ركود و نیز توجه ویژه به بخش های معدن و ساختمان به دلیل تداوم قرار داشتن در شرایط ركودی نیاز دارد.
آنگونه كه پیمان قربانی معاون اقتصادی بانك مركزی گفته است، دولت با اجرای سیاست حمایت از بنگاه های كوچك و متوسط بویژه در زمینه تامین سرمایه در گردش آنها و همچنین تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه صنایع و معادن سعی دارد بخش صنعت را از شرایط ركودی در سال های آینده برهاند.
در بخش مسكن نیز سیاست های حمایتی از خرید مسكن در دستور كار دولت قرار گرفته كه می توان امیدوار بود در سال های آتی روند رو به بهبود را طی كند.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2025*1579*گزارش: لیلا جودی**انتشار: مرضیه فاتحی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد