۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۶
کد خبر: 82465514
T T
۰ نفر
تاكید استاندار خراسان رضوی بر پرهیز از قطبی كردن انتخابات

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی بر پرهیز از قطبی كردن انتخابات تاكید و بیان كرد: باید از ورود به مواضع تخریبی و اقدامات غیراخلاقی در این عرصه پرهیز شود.

علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در همایش توجیهی آموزشی اعضای هیاتهای نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای خراسان رضوی در مشهد افزود: برگزاری انتخاباتی سالم، شفاف و رقابتی توام با اخلاق و حقوق برابر برای همه رای دهندگان و داوطلبان از ضرورتها و افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: هر اقدام و عمل مسئولان و دست اندركاران به عنوان یك مجموعه به هم پیوسته به نام نظام جمهوری اسلامی و انتخابات یكی از عرصه های قدرنمایی نظام مبتنی بر آرای عمومی است بنابراین به نوعی میزان مشروعیت، قوت و قدرت نظام را به نمایش می گذارد.
استاندار خراسان رضوی گفت: در این دوره نیز باید همه تلاش كنیم انتخابات نمایشی مقتدرانه از قدرت و همدلی نظام باشد تا به دست خود بهانه به دشمنان و بدخواهان نظام و كشور ندهیم. انتخابات باید ظرفیتی برای نمایش اتفاق، اتحاد و انسجام ملی و نشاط و امید در جامعه شود.
وی افزود: در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا كه مواردی از بروز برخی درگیریها و تنشهای محلی وجود دارد باید با دقت و حساسیت این مباحث شناسایی و مدیریت شوند.
رشیدیان ادامه داد: در عین برگزاری انتخاباتی امن و توام با آرامش باید این تاكید مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی كه با عنوان حق الناس در موضوع صیانت از آرا مطرح شده نیز مورد توجه جدی دست اندركاران امر انتخابات قرار گیرد.
وی گفت: این حق الناس را باید در كل فرآیند انتخابات اعم از ثبت نام داوطلبان، تایید صلاحیتها، تبلیغات، اخذ و شمارش آرا مبنای عمل باشد.
استاندار خراسان رضوی افزود: در انتخابات پیش رو دو هیات نظارت داریم لذا ضرورت هماهنگی و تعامل بین دستگاههای مجری و هیاتهای نظارت از جمله مباحث مهمی است كه باید برای برگزاری انتخاباتی باشكوه مورد توجه قرار گیرد.

* دست اندركاران انتخابات نباید مرزی بندی داشته باشند
وی همچنین گفت: دست اندركاران امر انتخابات باید به دور از مرزبندیهای ناصحیح عمل كنند، مرزبندیهایی كه وجود آنها به مصلحت نظام نیست. باید همه اعم از هیاتهای اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراها در كنار هم تلاش كرده و بر اساس ظرفیت سازیهای قانونی زمینه را برای مشاركت حداكثری مردم در هر دو انتخابات فراهم كنند.
رشیدیان افزود: مشهد و خراسان رضوی همواره از مشاركتی بالاتر از متوسط كشوری در انتخابات برخوردار بوده چنانكه در انتخابات سال 94 مشاركت مردم این استان به 64 درصد رسید كه 2 درصد بیش از میانگین كشوری بود.
وی ادامه داد: این امر نشان می دهد مردم در این استان از بینش سیاسی بالا برخوردارند و حضور خود را در تعیین سرنوشت كشور موثر می دانند.
استاندار خراسان رضوی گفت: در این چارچوب تعامل و همكاری هیاتهای نظارت در سطح استان با بخشهای اجرایی مطلوب است. در شهرستانها نیز نیاز است هیاتهای نظارت شهرستانی تعامل و هماهنگیهایی را با فرمانداران به عنوان برگزاركنندگان انتخابات داشته باشند تا بتوان بطور دقیق قوانین و سیاستها را دنبال و سلامت انتخابات را تضمین نمود.
وی افزود: فلسفه وجودی هیاتهای نظارت جلوگیری از اقدامات غیرقانونی، رقابت ناسالم و تخلفات در حوزه اجرایی و نامزدهای انتخاباتی است. بر این مبنا نیز اصل بر پیشگیری است و تلاش می شود اجازه وقوع تخلف ندهیم تا در مرحله بعد نیاز به برخورد نباشد.
رشیدیان ادامه داد: در این راستا نیاز است داوطلبان و نامزدهای انتخابات و نیز مردم و طرفداران آنها را نسبت به حقوق قانونی خود در این حوزه آگاه كرده تا هم مطلع شوند و هم رعایت كنند.
وی بر اهمیت نظارت بر حسن برگزاری انتخابات و صیانت آرا مردم تاكید و بیان كرد: باید توجه داشت همه ما در محضر خداوند هستیم و همه منافع، گروهها و جناحهای می آیند و می روند اما باید دقت كرد قوانین را سلیقه ای تعبیر و تفسیر نكنیم.
استاندار خراسان رضوی به تشكیل خانه احزاب و جلسات مستمر و هماهنگ آن با بخشهای اجرایی نیز اشاره و بیان كرد: شورای نگهبان هم با احزاب و گروهها در این استان به دور از مرز بندیها، جلسات مستمر برگزار می كند كه باعث آرامش و اطمینان خاطر در گروههای مختلف شده است. در حوزه هیاتهای نظارت بر انتخابات شوراها هم ضرورت برگزاری چنین جلساتی احساس می شود.
وی افزود: باید این ظرفیت ایجاد شود كه سلایق، گروهها و داوطلبان با توانایی و تخصصهای مختلف این عرصه رقابتی را شناخته و وارد شوند. جمعیتی كه بتوانند در این عرصه نقش آفرینی بهتری داشته تا شاهد شكل گیری شوراهایی قویتر با ظرفیتهای بیشتر باشیم.
رشیدیان بر بیطرفی اعضای هیاتهای نظارت چون سایر دست اندركاران امر انتخابات تاكید و بیان كرد: باید سیاستها و راهبردهای مقام معظم رهبری و قانون به عنوان محورهای ارزشی و قانونی محور عمل بوده و بدان متعهد و پایبند باشیم.
وی ادامه داد: مجریان، هیاتهای نظارت بر انتخابات شوراها و نیز هیاتهای نظارت شورای نگهبان هیچیك در تقابل با یكدیگر نیستند و همه تلاش می كنند انتخاباتی مطلوب، سالم و پرشور برگزار كنند.
استاندار خراسان رضوی بر لزوم برابری امكانات برای همه نامزدها در امر تبلیغات نیز تاكید و بیان كرد: باید فضا و شرایط یكسان برای همه نامزدها و شركت كنندگان فراهم شود.
وی گفت: همچنین باید مراقبت كرد در بررسی صلاحیتها بنا به ضرورت اطلاعات محرمانه افراد و اسرار مردم فقط در جای خود استفاده شود و در جایی غیر آن نشر داده نشود.
فرآیند انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از امروز در سطح كشور آغاز شد. 25 تا 29 اسفند هیاتهای اجرایی انتخابات شوراها در شهرها و بخشها تشكیل می شوند. در این مدت فرمانداران و بخشداران موظف هستند 30 نفر از افراد بومی، معتمد و خوشنام را به عنوان اعضای هیاتهای اجرایی به هیاتهای نظارت معرفی كنند.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بطور همزمان 29 اردیبهشت 1396 در سراسر ایران برگزار می شوند.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
1906/1858
۰ نفر