۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۵۶
کد خبر: 82454452
T T
۰ نفر

تهران- باكو؛ مسیر سیاسی پرتردد و ثمربخش

۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۵۶
کد خبر: 82454452
تهران- باكو؛ مسیر سیاسی پرتردد و ثمربخش

تهران- ایرنا- سفر مجدد «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان به ایران كه با امضای چند سند همكاری همراه شد، از گرمی روابط دو كشور همسایه و همچنین اراده استوار مقام های تهران و باكو برای گسترش مناسبات در فضای پسابرجام حكایت دارد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، تهران ، پانزدهم اسفندماه میزبان مقامات یكی دیگر از كشورهای جهان بود. «حسن روحانی» رییس‌جمهوری كشورمان در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد از الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به طور رسمی استقبال كرد.
بررسی و تبادل نظر در ارتباط با راه‌ های تقویت همكاری مشترك در حوزه‌های دوجانبه و منطقه ای و ایجاد تحرك در روابط تهران- باكو از جمله محورهای مذاكرات هیات های عالی رتبه دو كشور بود و گام های موثری در گسترش همكاری ها برداشته شد. در دیدار عصر دیروز علی اف با رهبری نیز یكی از توصیه های مهم رهبر انقلاب به رییس جمهوری آذربایجان قرابت بیشتر 2 كشور دوست و همسایه بود.

** ایران، جمهوری آذربایجان و روابط رو به گسترش
نزدیك به سه سال و نیم از عمر دولت یازدهم می گذرد و در این مدت گشایش های زیادی در مناسبات خارجی ایران حاصل شده است. موفقیت ایران در حل وفصل موضوع هسته ای را به جرات می توان دلیلی بر این گشایش ها دانست. جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته و به ویژه فضای پسابرجام تعاملات رو به رشدی را تجربه كرده اند.
گرمی روابط دو كشور از شمار رفت وآمدهای دیپلماتیك مقام های تهران و باكو آشكار می شود. در دوره دولت یازدهم رییسان جمهوری ایران و آذربایجان پنج بار به كشور یكدیگر سفر كرده اند. رییس جمهوری آذربایجان در این مدت سه بار میهمان جمهوری اسلامی ایران بوده و روحانی نیز دو بار به باكو سفر كرده است.
افزون بر سفرهای رییسان جمهوری به كشورهای یكدیگر، آنها از هر فرصت و نشست منطقه ای و بین المللی برای ارتقای روابط بهره برده اند، ضمن آن كه در سطح وزیران امور خارجه نیز ما بارها شاهد گفت وگو و رایزنی به منظور گسترش همكاری ها بوده ایم.
همین بهره گیری از فرصت دیدارها كه از اراده قوی دو طرف برای نزدیك تر شدن به یكدیگر حكایت دارد، تاكنون زمینه را برای امضای ده ها سندهمكاری فراهم كرده است. پیش از این نیز سندهایی به امضا رسیده بود كه بسیاری از آنها به دلیل تنگناها و تحریم های ضد ایرانی به مرحله اجرا درنیامده بود.
حال كه با توافق هسته ای محدودیت های گذشته از پیش روی ایران برداشته شده، دیدارها و سندهای همكاری در این برهه می تواند هر چه سریعتر به فاز اجرایی وارد شود و تعاملات بین دو كشور را به سطح مورد انتظار برساند. رشد 70 درصدی سطح مبادلات بین ایران و جمهوری آذربایجان در یكسال گذشته دلیلی بر ثمربخشی برجام است.

** دستاوردهای دیدار اخیر
در جریان سفر یك روزه رییس جمهوری آذربایجان به ایران، گام های رو به جلو برداشته و چند سند همكاری در زمینه های مختلف امضا شد.
ظهر یكشنبه تنها چند ساعت پس از ورود علی اف به تهران، رییسان جمهوری ایران و آذربایجان برای توسعه همكاری های خود، دو یادداشت تفاهم همكاری امضا كردند.
نخستین یادداشت تفاهم همكاری بین مركز مبارزه با پولشویی و اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران با اتاق نظارت بر بازارهای مالی جمهوری آذربایجان به امضا رسید. این تفاهم نامه در خصوص همكاری در زمینه پیشگیری از تطهیر وجوه یا سایر دارایی‌های حاصل از جرم و تأمین مالی تروریسم بود.
دومین سند همكاری نیز میان راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران و شركت سهامی راه ‌آهن جمهوری آذربایجان در خصوص توسعه اتصالات ریلی در حضور رییسان جمهوری دو كشور به امضا رسید.
افزون بر آن، همزمان با این سفر در خصوص اتصال راه‌آهن ‌های دو كشور، ‏خط آهن آستارا – آستارا (آذربایجان) به بهره‌برداری رسید و نخستین قطار جمهوری آذربایجان به ایستگاه آستارا در ایران وارد شد.
توسعه شبكه حمل ونقل یكی از مهمترین دستاوردهای این سفر بود كه تارنمای ریاست جمهوری در این ارتباط نوشت: با افتتاح و بهره‌برداری از این خط آهن و همچنین تكمیل پروژه راه آهن رشت آستارا با مشاركت دو كشور، جمهوری اسلامی ایران از طریق جمهوری آذربایجان به راه‌ آهن اروپا ‏وصل می‌شود و این كشور نیز از طریق خطوط ریلی به خلیج فارس دسترسی مستقیم پیدا می‌كند و از این ‏طریق امكانات وسیعی برای استفاده پرثمر و گسترده از ظرفیت‌های ترانزیتی و حمل و نقلی برای دو كشور ‏بوجود می‌آید به گونه‌ای كه با اتصال خط آهن دو كشور، كالا به راحتی از بندر عباس و از طریق خاك ‏آذربایجان به كشورهای روسیه، اسكاندیناوی و اروپایی حمل می‌شود.
در كنار مواردی كه اشاره شد، ایران و آذربایجان می توانند در زمینه های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با یكدیگر همكاری نزدیكی داشته باشند كه همكاری در حوزه های زیست محیطی، بانكی، ترانزیت، خودروسازی، گردشگری و مبارزه با تروریسم از جمله آن به شمار می رود.
افزون بر آن، بهره‌ برداری از منابع نفتی و انرژی نیز به عنوان محور مهم همكاری های دو كشور مطرح است. در این ارتباط بود كه روحانی روز یكشنبه در نشست مشترك خبری با رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به آمادگی دو كشور برای همكاری در زمینه انرژی اظهار كرد كه جمهوری اسلامی ایران برای سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی از آذربایجان به آب‌های جنوب آمادگی دارد و امیدواریم شاهد فعالیت‌های بیشتر دو كشور در این زمینه باشیم.
*پژوهشم **1969**9279** خبرنگار: حسن شكوهی نسب ** انتشاردهنده: سیدمحمد موسی كاظمی
۰ نفر