۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۰۵
کد خبر: 82454233
T T
۰ نفر
معاون وزیر علوم: دانشگاه های سطح یك و 2 كشور در برنامه ریزی آموزشی مستقل شدند

اهواز – ایرنا - معاون آموزشی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس آئین نامه تفویض اختیار، دانشگاه های سطح یك و 2 كشور در برنامه ریزی آموزشی به طور كامل مستقل شدند.

مجتبی شریعتی نیاسر روز دوشنبه در نشست منطقه ای معاونان آموزشی منطقه 10 كشور (خوزستان) در سرسرای اداری دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار كرد: بر اساس این آئین نامه كه روز گذشته به دانشگاه ها ابلاغ شد، این دانشگاه ها باید برنامه های آموزشی و درسی خود را بازنگری و برنامه های جدید تدوین كنند.
وی افزود: در راستای این تفویض اختیار، این دانشگاه ها كه ظرفیت اصلی علمی را دارند در بازنگری و تدوین برنامه های درسی نقش خواهند داشت كه البته ملاحظاتی دارد.
شریعتی نیاسر ادامه داد: این شرایط برای دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور و سایر موسسات غیر از سطح یك و دو نیز پیش بینی شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: این سیاست در صدور مجوز رشته ها نیز می تواند اجرا شود كه در آینده با رعایت برخی ملاحظات، دانشگاه های بزرگ باید نقش محوری بازی كنند و در مناطق مدیریت كنند.
وی ابراز امیدواری كرد: این تمركز زدایی در سال 96 ادامه یابد و دانشگاه ها مقتدر عمل كنند و اگر مدیریت منطقه ای هم شكل گرفت تفویض اختیار نیز بیشتر معنا پیدا می كند.
شریعتی نیاسر اظهار كرد: یكی دیگر از گام های آموزش عالی در سال های 94 و 95، ساماندهی موسسات آموزش عالی بوده كه با توجه به بند سوم آمایش آموزش عالی، وزارت علوم مكلف به ساماندهی موسسات شده است.
وی افزود: از دیگر بندهای آمایش آموزش عالی، مدیریت منطقه ای است و هدف این است كه در نشست منطقه ای ، مدیران منطقه تصمیم گیری و تصمیم سازی كنند.
شریعتی نیاسر گفت: هم اكنون نشست های منطقه ای به صورت گپ و گفت و گو هستند و برای تصمیم گیری و تصمیم سازی عمل نمی شود.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این نشست ها باید ساختار مند شود و استعداد بالقوه منطقه در بدنه مدیریت منطقه شكل بگیرد.
وی از دیگر برنامه های این وزارت را توجه به كیفیت عنوان كرد و گفت: نباید این گونه تداعی شود كه كیفیت مقوله ای از جنس سیاست های ابلاغی است؛ بعضی از سیاست های ابلاغی ممكن است به كیفیت كمك كند اما تمام مسائل كیفی در گرو سیاست های ابلاغی نیست.
شریعتی نیاسر اظهار كرد: مدیران منطقه و دانشگاهی ما خود می توانند با اتخاذ تدابیر، كیفیت را در دانشگاه پیاده كنند.
وی در خصوص اقدامات وزارت در دولت تدبیر و امید گفت: جمعیت دانشجویی در سال 92، چهار میلیون و 800 هزار نفر و اعضای هیات علمی 75 هزار نفر بود اما هم اكنون، جمعیت دانشجویی به چهارمیلیون و 300 هزار نفر كاهش و هیات علمی 80 هزار نفر افزایش یافته كه یك گام كیفی است.
وی ادامه داد: در سال 92، چهار هزار و 600 رشته مقطع وجود داشت اما امروز به 2 هزار و 800 رسیده كه 37 درصد كاهش رشته های بی رویه را نشان می دهد.
شریعتی نیاسر اضافه كرد: در سال های گذشته بالغ بر 80 حوزه بین رشته ای جدید ایجاد شده است.
وی بیان كرد: از 353 موسسه غیر دولتی، تعداد قابل توجهی به دلیل ضعف كیفی منحل شد.
وی در خصوص وضعیت منطقه 10 كشور (خوزستان) نیز اظهار كرد: در این منطقه حدود چهار هزار و 100 نفر جمعیت هیات علمی فعالیت می كنند كه پنج درصد جمعیت اعضای هیات علمی كشور را تشكیل می دهند.
شریعتی ادامه داد: 26 درصد از جمعیت هیات علمی را زنان تشكیل می دهند و از مجموع اعضای هیات علمی، 50 درصد مربی ، 38 درصد استادیار و 88 درصد استادیار به پایین هستند.
معاون آموزشی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری اضافه كرد: منطقه 10 كشور از نظر رتبه در رتبه 10 كشور قرار دارد یعنی پایین ترین سطح را از نظر جمعیت هیات علمی دارد.
وی گفت: 23 درصد جمعیت هیات علمی منطقه 10 در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم كار می كنند كه بیشتر پذیرش روزانه دارند.
شریعتی نیاسر اظهار كرد: 54 درصد هیات علمی در مراكز دانشگاه آزاد منطقه و 15 درصد وزارت بهداشت و بقیه در دیگر قسمت ها فعالیت می كنند.
وی بیان كرد: جمعیت دانشجویان این منطقه ، 245 هزار نفر است كه 5.5 درصد جمعیت دانشجویی كشور را شامل می شود و در جایگاه 10 كشوری قرار دارد و 43 درصد را زنان تشكیل می دهد.
وی گفت: از نظر مقطع تحصیلی، 23 درصد جمعیت دانشجویی درمقطع كاردانی، 63 درصد كارشناسی، 12 درصد كارشناسی ارشد و یك درصد دكترای تخصصی مشغول به تحصیل هستند.
شریعتی نیاسر اظهار كرد: از 31 استان كشور، خوزستان از نظر جمعیت دانشجویی در رتبه چهارم، از نظر جمعیت مربیان رتبه سوم و مرتبه جمعیت هیات علمی دانشیار به بالا در رتبه هفتم قرار دارد.
وی گفت: استان خوزستان مورد غفلت واقع شده و با وجود استعدادهای فراوان ، از نظر میزان رشد، جزو استان های محروم محسوب می شود.
وی افزود: در نتیجه آموزش عالی باید به این منطقه بیشتر توجه كند و امید است گام های بزرگتری در سال 1396 برداشته شود.
شریعتی نیاسر اظهاركرد: یكی از خلاء های خوزستان، نبود دانشگاه صنعتی متمركز قدرتمند در استان است و دانشگاه هایی مانند بهبهان و یا هویزه با عنوان صنعتی آن طور كه باید به عنوان دانشگاه قدرتمند صنعتی رشد نكرده اند.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز اظهاركرد: این دانشگاه پس از پایان جنگ تحمیلی مورد غفلت واقع شده و هنوز رشته های مهندسی مرتبط با صنایع از جمله نفت و گاز را ندارد.
غلامحسین خواجه گفت: امید است وزارت علوم برای جبران فرصت های از دست رفته به این دانشگاه كمك كند تا به جایگاه اصلی خود باز گردد.
وی افزود: هم اكنون دانشكده نفت و گاز پتروشیمی و مركز تحقیقات ملی حفاری از جمله پروژه هایی است كه با اعتبارات وزارت نفت در این دانشگاه در حال اجرا است.
معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در خوزستان را 248 هزار و 335 نفر عنوان كرد.
عبداله پارسا افزود: خوزستان بیش از 115 مركز آموزش عالی دارد كه هفت مورد دولتی، 27 مركز آزاد اسلامی و سما، و 31 مركز پیام نور است.
این نشست با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه های منطقه 10 به منظور بررسی مشكلات و تبادل نظر برگزار شد.
3004 /6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

سرخط اخبار استان‌ها