۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۳۱
کد خبر: 82452021
T T
۰ نفر
كمالوندی: می توانیم در یك دوره 10 ساله به سمت تولید سوخت نیروگاهی برویم

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما می توانیم در یك دوره 10 ساله به سمت تولید سوخت نیروگاهی برویم؛ در حالی كه همه كشورها این مسیر را 20 ساله رفتند و این از مزایای برجام است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهروز كمالوندی عصر شنبه در كنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام، با تشریح تاثیرات متقابل برجام در حوزه های مختلف انرژی هسته ای افزود: در حوزه نیروگاهی، مدت ها قبل، وارد این حوزه شدیم اما به دلایل سیاسی و وقفه ای نسبتا طولانی كه ایجاد شد، الان در وضعیتی هستیم كه شروع به راه رفتن كرده ایم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح كرد: در حال حاضر یك نیروگاه فعال داریم كه توسط نیروهای خودی مورد بهره برداری و مدیریت واقع می شود و قرارداد احداث دو نیروگاه دیگر هم به ظرفیت سه هزار مگاوات منعقد شده است و ظرف 10 سال آینده به بهر برداری می رسد.
كمالوندی بیان داشت: اگر افق 1404 را در نظر بگیریم 9 سال دیگر كشور نیازمند 100 هزار مگاوات برق است و براساس مدل های شناخته شده بین المللی بین 8 تا 12 درصد از این ظرفیت توسط انرژی هسته ای تامین شود ضمن اینكه فاكتورهای متعددی از جمله فاكتور محیط زیست در این خصوص بسیار مهم هستند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینكه برجام راه بسته را باز كرد اظهار داشت: در حوزه نیروگاهی اگر مسیر سرمایه گذاری ، بهره برداری و تامین تجهیزات بسته بود به بركت برجام راه باز شده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی چرخه سوخت را یكی از حوزه هایی عنوان كرد كه خیلی از كشورها یا به آن وارد نشده اند و یا اگر وارد شده اند به دلایل نظامی بوده است.
كمالوندی گفت: ما غیر از ایران كشوری سراغ نداریم كه با اهداف غیرنظامی در این حوزه وارد شده باشد؛ آن هم زمانی كه هنوز نیروگاه را راه اندازی نكرده است یا تجربیات نیروگاهی آن در مراحل اولیه است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به محدودیت هایی كه كشورهای دارنده تكنولوژی هایی همچون تكنولوژی هسته ای و صنعت دارو برای كشورهای دیگر ایجاد می كنند، اظهار داشت: براساس قانون همكاری بین المللی آمریكا هر كشوری كه بخواهد وارد حوزه غنی سازی و بازفرآوری شود دولت آمریكا باید آن را تایید كند و كنگره این درخواست را بررسی كند.
كمالوندی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص چرخه سوخت اظهار داشت: مشكل ما این بود كه ورود ما در این حوزه از نظر آنها نظامی وار تلقی می شد حتی در حال حاضر كشورهایی مثل آرژانتین و برزیل را متهم می كند كه فعالیت های آنها در این حوزه برای اهداف نظامی است هر چند این كشورها تلاش كردند این ابهامات را كنار بزنند.
معاون رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان كرد: برجام فضا را باز كرد تا با اینها گفت و گو كنیم بدون اینكه از حق غنی سازی بگذریم در حالی كه كشورهایی مثل كره و اسپانیا كه در بلوك غرب حضور دارند اجازه غنی سازی ندارند.
كمالوندی تاكید كرد: در حوزه چرخه سوخت جایگاه خوبی داریم. در بخش اكتشاف، هلكوپترهایی داریم كه خیلی از كشورها ندارند و در بحث تبدیل هم اورانیوم را می توانیم به uf6 تبدیل كنیم و از آن مرحله به بعد به سوخت تبدیل می شود.
معاون رئیس سازمان انرژی اتمی بیان كرد: از مرحله سوخت به بعد، مشكلاتی وجود دارد. درست است كه ما سوخت 20 درصد راكتور تهران را تولید می كنیم اما این نوع سوخت برای راكتور تحقیقاتی است و از نوع استخر است و نشت آن خطرناك نیست اما اگر به جای آن، سوخت 3 یا 5 درصد نیروگاهی تولید كنیم ارزش آن به مراتب بالاتر است و كار و تلاش و تجهیزات می خواهد.
كمالوندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نگرانی های غربی ها در زمینه تولید سوخت توسط ایران اظهار داشت: درست است كه نگرانی ها در این زمینه بی اساس است اما راهش این است كه این نگرانی ها را برطرف كنیم. آنها هنوز هم بدبین هستند و فكر می كنند كه ایران قابلیت را دارد و ممكن است یك روز در این زمینه تصمیم بگیرد.
وی با بیان اینكه در برجام مهمترین فضا برای تولید سوخت پیدا شده است، تصریح كرد: بعد از یادداشت تفاهمی كه دو سال قبل، آقای دكتر صالحی امضا كرد نقشه راهی با روسیه امضا شد كه براساس آن طی یك برنامه 5 ساله اجزای سوخت را تولید كنیم و در 5 سال دوم به سمت تولید سوخت مجتمع حركت كنیم در حالی كه همه كشورها این مسیر را 20 ساله رفتند ما می توانیم در یك دوره 10 ساله به سمت تولید سوخت نیروگاهی برویم و این از مزایای برجام است.
كمالوندی یادآور شد: در چرخه سوخت ما تقریبا محدودیتی نداریم. ما تعداد سانتریفیوژها را به 6 هزار ماشین محدود كرده ایم و ظرفیت ما تا سال 12 ، تبدیل می شود به 12 هزار و 500 سو و ما با ماشین هایی كه تحقیق و توسعه آن را آغاز كرده ایم می توانیم این سوخت را تولید كنیم و از سال هشتم می توانیم در این مسیر حركت كنیم به طور پلكانی به سمت تولید صنعتی گام برداریم.
معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ماشین هایی كه در حال طراحی هستند برای ما كفایت می كند، روسیه 40 درصد غنی سازی را انجام می دهد و در نظر دارد در سال 2030 ، 60 درصد از سوخت را تامین كند اما هنوز از ماشین هایی استفاده می كند كه تولید آنها نیم سو است.
كمالوندی اظهار كرد: از سوی دیگر می بینیم كه ماشین های 50 یا 150 سو در حال ساخت است و آمریكا روی ماشین های 250 سو تحقیق می كند و ما توانستیم ظرفیت را به 24 سو برسانیم و با برجام فضا برای ما ایجاد شده است.
كمالوندی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه با برجام، فضا برای ما ایجاد شده است گفت: حتی می توانیم با حضور در جلسات فنی اطلاعات بگیریم كه این امر به غنی سازی ما كمك می كند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه كرد: در حوزه بازفراوری تا جایی كه مربوط به حوزه غیرنظامی است راه باز است و بازفراوری مربوط به تولید مولیبدن مستثنی شده و در حال مذاكره با كشورهای اروپایی هستیم و سیگنالهای مثبتی داده اند و ما می توانیم تولید كننده مولیبدن شویم كه در حوزه پزشكی هسته ای كاربرد دارد.
كمالوندی تصریح كرد: در تولید آب سنگین كارخانه اراك در حال تولید است و آب سنگین ما وارد بازارهای جهانی شد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اگر این اتفاق نمی افتاد ما نمی دانستیم كیفیت آب سنگین ما چگونه است و نظر آمریكایی ها مبنی بر اینكه آب سنگین ما از بهترین كیفیت برخوردار است باعث شد شركت های داروسازی متقاضی آب سنگین ما شوند.
كمالوندی اظهار داشت: این در حالی است كه در گذشته آب سنگین ما انباشت می شد؛ بدون اینكه نیازی به آن باشد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درخصوص شفاف سازی هم عنوان كرد: ما پروتكل الحاقی را پذیرفته ایم. یكی دو مورد هم بیشتر از پروتكل الحاقی است مثل نظارت بر معادن كه برای 25سال است كه تنها تعهد بلند مدت ما است.
كمالوندی ادامه داد: 148 كشور پروتكل را پذیرفته اند كه 30كشور هسته ای هستند و تنها پنج كشور دارای سلاح هسته ای معاف از شرایط آن هستند . این ساز و كار بین المللی است كه متاسفانه وجود دارد و باید تلاش كرد آن را تغییر دهیم.
سیام**2021**3061**1449**خبرنگار: داود مرادپور*انتشاردهنده: امیر كاردان راد

سرخط اخبار سیاست خارجی