۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲
کد خبر: 82451306
T T
۰ نفر

مخالفت هند با پیشنهاد چین برای رفع اختلاف های مرزی

۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲
کد خبر: 82451306
مخالفت هند با پیشنهاد چین برای رفع اختلاف های مرزی

دهلی نو-ایرنا- دولت هند روز شنبه پیشنهاد چین برای معاوضه زمین درمنطقه 'توانگ' در ایالت آرناچال پرادش برای رفع اختلاف های مرزی دو كشور را رد كرد.

به گزارش ایرنا،یك مقام ارشد دولتی هند كه خواست نامش محفوظ بماند با بیان اینكه موضع هند در خصوص اختلاف های مرزی مشخص است افزود:پیشنهاد چین برای معاوضه زمین برای رفع اختلاف های مرزی عملی نیست.
به گفته مقامات هندی، چین در این پیشنهاد از زمینی كه قرار است در برابر منطقه 'توانگ' به هند واگذار كند، سخنی نگفته است.
گفته می شود چین فلات 'اكسای چین' در شرق ایالت جامو و كشمیر كه به گفته مقامات هندی ،طور غیر قانونی اشغال كرده را برای معاوضه در نظر گرفته است .
'دای بینگو' یك دیپلمات ارشد چینی روز گذشته اعلام كرد در صورتی كه هند ادعای چین بر سر منطقه راهبردی 'تاوانگ' در ایالت ارناچال پرادش را بپذیرد، اختلافات مرزی دو كشور حل می شود.
هند منطقه 'توانگ 'در ایالت آرناچال پرادش را بخش جدایی ناپذیر خاك این كشور می داند و اعلام كرده است كه این منطقه از سال 1950 میلادی تاكنون در پارلمان های ایالتی و مركزی نماینده داشته است.
هند در ایالت آرناچال پرادش دارای یك هزار و 126 كیلومتر مرز مشترك با چین است.
تاریخ معاصر مناسبات پكن و دهلی نو تحت الشعاع یك رشته بدگمانی ها و شك و تردید ها قرار دارد و دو طرف هنوز نتوانسته اند در خصوص یك سری از اختلافات كهنه مرزی به توافق برسند.
بدگمانی كه میان دو كشور بر اثر اختلافات مرزی پس از جنگ سال 1996 میلادی بوجود آمده، همچنان ادامه دارد و پكن حتی مدعی مالكیت بر ایالت آرناچال پرادش هند است و از صدور روادید عادی برای اهالی این منطقه خودداری می كند.
نزدیك به 14 سال است كه دو كشور درباره مسایل مرزی گفت و گو می كنند اما تاكنون موفق به تعیین دقیق سرحدات و حل آن نشده اند.
در مقابل هند نیز مدعی است كه چین هم 38 هزار كیلومتر مربع از فلات 'اكسای' را به تصرف خود درآورده است. بخش اعظم این اراضی در ایالت ارناچال پرادش واقع است كه در چین به 'تبت جنوبی' جنوبی معروف است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد

سرخط اخبار جهان