۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82450530
T T
۰ نفر
واكنش تند آنكارا به ممانعت از سخنرانی دو مقام بلندپایه تركیه در آلمان

آنكارا- ایرنا- تصمیم دولت آلمان در ممانعت از سخنرانی دو مقام بلندپایه این كشور در اجتماع ترك تبارهای آلمان، موجب بروز تنش جدید در روابط برلین و آنكارا شده و واكنش تند مقامات تركیه را در پی داشته است.

به گزارش ایرنا، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه روز جمعه در رابطه با لغو سخنرانی بكیر بوزداغ وزیر دادگستری تركیه برای شهروندان ترك توسط دولت آلمان گفت: اگر آلمان خواهان همكاری و حفظ رابطه با تركیه است، باید یاد بگیرد كه با ما چگونه رفتار كند.
وی خطاب به مقامات آلمانی اظهار كرد: با این رفتار امكان ادامه دوستی دو كشور وجود ندارد و ما نیز پاسخ این كار را بدون هیچ گونه واهمه ای خواهیم داد و جامعه ترك ها در آلمان این گونه فشارها را تحمل نخواهد كرد.
وی مدعی مانع تراشی های دولت آلمان برای تركیه در گذشته شد و ادامه داد: آلمان باید تركیه را به عنوان یك شریك همتراز بپذیرد.
وی رفتار آلمان را خارج از چارچوب دموكراتیك، اصول آزادی بیان و آزادی های اجتماعی عنوان كرد و و رفتار دولت آلمان را دخالت در امور داخلی سایر كشورها و نشانگر وجود استاندارد دوگانه دانست.
وی خطاب به دولتمردان آلمان گفت: به سركردگان گروه های تروریستی و پ.ك.ك اجازه سخنرانی در آلمان می دهید ولی به مقامات تركیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری منتخب مردم تركیه اجازه سخنرانی در باره اقدام به كودتای 15 جولای نمی دهید و این رفتار غیر قابل توضیح است.
ابراهیم كالین، سخنگوی ریاست جمهوری تركیه نیز روز جمعه در حساب كاربری خود در شبكه اجتماعی توئیتر درباره لغو دیدار وزیر دادگستری كشور با شهروندان ترك تبار در آلمان نوشت: لغو برنامه دیدار بكیر بوزداغ وزیر دادگستری تركیه با اتباع ترك در آلمان به بهانه های واهی را محكوم می كنم.
وی افزود: چهره واقعی كسانی كه همیشه می خواهند به تركیه درس دموكراسی و آزادی بیان بدهند، با چنین تصمیم ها و اقداماتی برملا شد.
وی این تصمیم دولت آلمان را 'نابخردانه' خواند و مدعی شد: 'این اقدام كشوری كه اعضای گروه های تروریستی پ.ك.ك و فتو را در آغوش می گیرد، از منظر آینده اروپا نگران كننده است.'
همچنین مارتین اردمن سفیر آلمان در آنكارا، در رابطه با لغو دیدار وزیر دادگستری تركیه با شهروندان ترك تبار در آلمان به وزارت امور خارجه تركیه احضار شد.
دولت فدرال آلمان در واكنش به بازداشت دنیز یوجل خبرنگار روزنامه دی ولت آلمان توسط دولت آنكارا به اتهام ارتباط با گروههای تروریستی، از برگزاری اجتماع انتخاباتی كه قرار بود در اشتوتگارت برای تبلیغ همه پرسی تغییرات قانون اساسی از سوی مقامات دولت و حزب حاكم تركیه برگزار شود، جلوگیری كرد.
بكیر بوزداغ وزیر دادگستری و نهاد زیبكچی وزیر اقتصاد تركیه قرار بود در اجتماع اتباع ترك ساكن آلمان سخنرانی كنند.
در پی تصمیم دولت آلمان بكیر بوزداغ در واكنش به این اقدام از دیدار با همتای آلمانی خود منصرف و سفرش به آلمان را نیمه تمام گذاشت و دیدار شهردار كلن آلمان نیز با نهاد زیبكچی وزیر اقتصاد تركیه كه قرار بود روز یكشنبه هفته آینده برگزار شود، لغو شد.
ترك های آلمانی بزرگترین اقلیت قومی در آلمان را تشكیل می‌دهند.
جمعیت ترك ها در آلمان بیش از چهار میلیون نفر و حدود 5.5 درصد جمعیت آلمان هستند و دولت تركیه چشم امید به آرای مثبت آنها در همه پرسی پیش رو دارد.
همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی تركیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.
برای برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی، موافقان و مخالفان حق برگزاری تجمعات قانونی در داخل و خارج از كشور را دارند و بر این اساس، مقامات و چهره های سیاسی موافق و مخالف با این همه پرسی در داخل و خارج از تركیه سخنرانی در تجمعات را برنامه ریزی كرده اند.
برای برگزاری فرایند اجرایی این همه پرسی، 164 هزار صندوق رای در داخل تركیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 59 كشور نیز برای اخذ آرای اتباع تركیه در خارج از كشور برنامه ریزی شده كه رای گیری از آنها در 119 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمركی انجام می شود.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان