زبان فارسی دارای آزمون تعیین سطح شد/ تصویب آمفا در بنیاد سعدی

تهران- ایرنا- پنجمین نشست عادی اعضای شورای بنیاد سعدی برگزار شد و آیین‌نامه آزمون مهارت زبان فارسی «آمفا» به تصویب رسید.

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی بنیاد سعدی، در این نشست رییس بنیاد سعدی اظهار کرد: تاسیس این بنیاد از اعتبار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کم نکرد زیرا همه فعالیت‌های بنیاد از جمله برگزاری کلاس‌ها و معلمان زبان فارسی در خارج از کشور زیر نظر رایزنان فرهنگی است و تنها تغییر در ستاد تدبیر فعالیت‌ها بود که از یک اداره تبدیل به یک بنیاد مجزا شده است تا تخصصی روی تدوین کتاب‌های جدید آموزشی و برگزاری دوره‌ها و تربیت مدرس زبان فارسی کار کند.
وی با بیان فعالیت های متنوع در حوزه آموزش زبان فارسی، افزود: تنها یکی از فعالیت‌ها برگزاری جلسات کاری شورای معاونان بنیاد به صورت هفته‌ای دو جلسه است که تاکنون 186 جلسه آن برگزار شده و همه فعالیت‌ها به دقت و قوت بررسی می شود.
رییس بنیاد سعدی خطاب به اعضای شورا گفت: با وجود آنکه بنیاد سعدی در سال‌هایی آغاز به کار کرده که دولت از نظر مالی در تنگنا قرار دارد، توفیقات خوبی به دست آورده‌ایم و افق روشن است؛ البته بی عیب هم نیستیم و از همه می‌خواهیم کمک کنند تا مشکلات برطرف شود.

** برگزاری کلاس های آموزش زبان فارسی در بنیاد سعدی
رضا مراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز با اشاره به اینکه در جهان بیش از 103 زبان دنیا، آزمون مهارت (بسندگی) دارند اما در ایران تاکنون نداشته‌ایم، گفت: آزمون‌ های آیلتس و تافل برای زبان انگلیسی، آزمون‌ TYS برای زبان ترکی، آزمون‌های TCF، DELF و DALF برای زبان فرانسه، آزمون ALPT برای زبان‌های عربی وجود دارد. لازم است هرکس که زبان فارسی را می آموزد در آزمون مشخصی برای تعیین سطح مهارت زبانی‌اش شرکت کند.
صحرایی خاطر نشان کرد: آزمون مهارت زبان فارسی «آمفا» باید در دو بخش عمومی و دانشگاهی طراحی شود تا برای گروه‌های مختلف کاربرد داشته باشد و چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن به صورت تخصصی سنجیده شود.
وی گفت: بسیاری از مخاطبان ما در خارج از کشور نیازمند مدرکی برای نشان دادن میزان سطح یادگیری خود از زبان فارسی برای ارائه به محل کارشان هستند. ضمن اینکه ارائه این مدرک علمی، افراد زیادی را برای کسب آن علاقمند خواهد کرد و به این دلیل علاقمندی به شرکت در کلاس‌های زبان فارسی افزایش می یابد؛ یا کسانی که سال ها پیش زبان فارسی را آموخته‌اند، با گرفتن این مدرک می توانند به کار خود درجه علمی بدهند.
صحرایی با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت در امر تالیف و تدوین کتاب‌های جدید آموزش زبان فارسی، برگزاری دوره‌های تربیت مدرس و دوره‌های دانش‌افزایی کوتاه مدت و بلند مدت، اظهار کرد: کتاب «گام اول با هشت زبان واسط»، «نرم افزار آموزش زبان فارسی»، «کتاب سفر به ایران»، «کتاب‌های آموزش فارسی با نام مینا»، «گلستان سعدی گویا و آموزشی شده»، «کتاب آموزش ادبیات»، «روش‌های ساده آموزش زبان فارسی» ،
«برگزاری جلسه‌های شورای عالی برنامه‌ریزی درسی و تالیف منابع آموزشی»، «برگزاری سومین همایش موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی با حضور 39 نهاد داخلی و خارجی» و «تالیف کتاب استاندارد آموزشی»، از جمله فعالیت‌های این معاونت در سال جاری بوده است که برخی از اعضای شورای بنیاد در این فعالیت‌ها حضور داشته‌اند.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با اشاره به متقاضیان زیاد علاقمند به شرکت در کلاس‌ های بنیاد سعدی داخل ایران، گفت: با توجه به تجهیز کلاس در یکی از طبقات ساختمان بنیاد سعدی، از سال آینده به صورت مدون کلاس‌های آموزشی داخل ایران نیز خواهیم داشت که استادان آن را از میان مدرسان شرکت کرده در دوره‌های تربیت مدرس بنیاد سعدی، به خدمت خواهیم گرفت.
همچنین در این جلسه امیر پورپزشک، مدیر نمایندگی‌های بنیاد سعدی گزارشی از فعالیت ‌های معاونت بین‌الملل در یکسال اخیر ارائه و اقدامات راهبردی و زیرساختی در فعالیت‌های خارج از کشور، تدوین سند راهبردی برای کل جهان در 10 منطقه زبانی و جغرافیایی، تهیه شناخت‌نامه زبان فارسی در 35 کشور جهان، چگونگی فعالیت مدرسان و استادهای اعزامی از بنیاد سعدی و روند برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی و دعوت فارسی‌آموزان از کشورهای مختلف را تشریح کرد.
در این جلسه با حضور سیدباقر سخایی، دبیر و معاون اداری و مالی بنیاد سعدی، محمد دبیر مقدم، احمد صفارمقدم، عباسعلی وفایی، سیدضیاءالدین تاج‌الدین، امیررضا وکیلی فرد، مهری باقری، حکیمه دبیران و قهرمان سلیمانی، در مورد آیین‌نامه آزمون مهارت زبان فارسی
«آمفا» بحث شد و هریک نظرهای اصلاحی و پیشنهادی خود را اعلام کردند.

** سال های طولانی در انتظار ‌آزمون مهارت زبانی
دبیرمقدم استاد زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: داشتن آزمونی برای تعیین سطح مهارت زبان فارسی خارجیان کاری است که سال ها از سوی نهادهای مختلف در دست انجام بوده اما هنوز به نتیجه نرسیده و امیدواریم در این جلسه بتوانیم این آزمون را به مراحل پایانی برسانیم.
در پایان جلسه نظرها در آیین‌نامه آزمون مهارت زبان فارسی «آمفا» اعمال و به تصویب اعضا رسید و مقرر شد تا در آینده نزدیک دستور العمل اجرایی آن نیز تنظیم شود.
فراهنگ**9157**1027**دریافت کننده: منصوره شوشتری**انتشار: دهقانی

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال