۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۱۵
کد خبر: 82445195
T T
۰ نفر
خاطرات توران مير‌هادي مكتوب مي شود

تهران-ايرنا- كتاب «افسانه پيروز» از مجموعه مصاحبه‌هاي تاريخ شفاهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي درباره توران ميرهادي در قالب كتاب آماده انتشار شده است.‌

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از كتابخانه ملي، سيده توران ميرهادي (خمارلو) زاده 1306 در شميران‌ است كه در 18 آبان 1395 در تهران، چشم از جهان فروبست، او يكي از بنيان‌گذاران شوراي كتاب كودك، استاد ادبيات كودكان، نويسنده و كارشناس آموزش و پرورش و شخصيت برجسته فرهنگي است كه از سال 1358 سرپرستي تدوين و تأليف فرهنگ‌نامه كودكان و نوجوانان را نيز برعهده داشته است.
ميرهادي بيش از 60سال در گستره آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبيات كودكان كوشيد و در اين راه يكي از چهره‌هاي تأثيرگذار سده كنوني ايران است.
كتاب «افسانه پيروز» از مجموعه مصاحبه‌هاي تاريخ شفاهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي است كه به كوشش ندا رسولي در قالب كتاب آماده انتشار شده است.‌
در اين كتاب از پيشينه خانوادگي، دوران كودكي و نوجواني، خاطرات دوران دبستان و دانشگاه تا سفر به اروپا و تحصيل در كالج دوفرانس و سيستم آموزشي آنجا تا برگشت به ايران و معلمي و ازدواج، اولين كتاب از تجربيات در مدرسه فرهاد و عضويت در هيئت داوران تصويرگران براتيسلاوا صحبت به ميان آمده است‌.
مهم‌ترين بخشي كه ميرهادي با اشتياق در مورد آن صحبت كرده است، انتشار اولين جلد فرهنگ‌نامه كودك و نوجوان بوده كه به‌عنوان كتاب سال انتخاب شد.
او در اين مورد به همكاران فرهنگ‌نامه و چگونگي تحقيق و نوشتن مداخل و تمام زحماتي كه براي تأليف و ويرايش آن كشيده شده صحبت كرده است.
همچنين از خاطرات اهدا جايزه ترويج علم به فرهنگ‌نامه و انتخاب او به عنوان متخصص برگزيده براي برنامه‌هاي 10 ساله يونيسف و امثال آن نيز در اين كتاب صحبت‌هايي به ميان آمده است.‌
مصاحبه‌گر در اين مصاحبه همچنين از تاليفات او و علل علاقه او به نوشتن آن كتاب‌ها و بررسي و نقد كتاب‌ها صحبت به‌ميان آورده است‌.‌
اين كتاب به زودي از سوي انتشارات سازمان و اسناد كتابخانه ملي ايران منتشر و به بازار نشر عرضه خواهد شد.

** برگزاري همايش «بررسي ابعاد مختلف تشكيل و توسعه مدارس نوين مذهبي در ايران معاصر»
پژوهشكده اسناد سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با همكاري دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي كشور و انجمن صنفي پژوهشگران تاريخ، همايش «بررسي ابعاد مختلف تشكيل و توسعه مدارس نوين مذهبي در ايران معاصر» را روز شنبه 14 اسفند از ساعت 9 تا 18 برگزار مي‌كند.
اين همايش كه در ساختمان آرشيو ملي ايران برگزار مي‌شود به محورهايي همچون
«مواجهه ايجابي جامعه ديني با پديده آموزش نوين»، «نقش تاريخي مدارس نوين ديني و تاثيرگذاري در حوزه‌هاي مختلف»، «واكاوي تجربيات گذشته و به كارگيري آن در آينده اين مدارس» و «مقايسه تطبيقي مدارس نوين ديني با مدارس مشابه بين‌المللي» مي‌پردازد.
علاقه‌مندان براي حضور در اين همايش مي‌توانند به ساختمان آرشيو ملي واقع در بزرگراه شهيد حقاني (شرق به غرب)، ابتداي خيابان كوشا، مراجعه كنند.

** انتشار دو كتاب و يك فصلنامه در كتابخانه ملي
انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، جديدترين آثار منتشر شده خود را معرفي كرد.
بر اين اساس كتاب «نامه روزگار: مصاحبه تاريخ شفاهي با نصرت‌الله خازني» كه تحقيق و تدوين آن توسط شفيقه نيك‌نفس انجام شده در 528 صفحه چاپ و به بازار نشر عرضه شده است.
دومين كتاب كه توسط ناهيد باقري خرمدشتي كار تاليف آن انجام شده ، كتاب «دست‌نامه قواعد فهرست نويسي نسخه‌هاي خطي» است كه در 382 صفحه به چاپ رسيده است.
سومين شماره از فصلنامه علمي – تخصصي «تاريخ شفاهي» نيز از سوي انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران به چاپ رسيد و روانه بازار نشر شد.

** برگزاري نشست بررسي حضور صد ساله پرتغالي‌ها در اقيانوس هند و خليج فارس
هشتمين نشست از سلسله نشست‌هاي گروه ايران شناسي كتابخانه ملي، با عنوان
«گنجينه مكتوب پرتغالي‌ها در اقيانوس هند و خليج فارس» اين هفته به بررسي مجموعه منابع موجود در كتابخانه ملي در خصوص حضور يكصد ساله پرتغالي‌ها در اقيانوس هند و خليج فارس اختصاص دارد.
اين منابع كه در مجموعه‌اي يازده جلدي در كتابخانه ملي نگهداري مي‌شود، درباره حضور پرتغالي‌ها در اقيانوس هند و خليج فارس بوده و مربوط به قرن شانزدهم ميلادي است كه سال‌ها در كتابخانه ملي نگهداري شده اما مورد توجه قرار نگرفته بود و در اين نشست قرار است از اين منابع و اسناد، رونمايي شود.
در اين نشست كه با حضور سفير پرتغال و تعدادي از ميهمانان خارجي برگزار مي‌شود، محسن جعفري مذهب و محمدباقر وثوقي به سخنراني و بررسي ابعاد تاريخي اين اسناد و تاثير حضور پرتغالي‌ها در اقيانوس هند و خليج فارس، مي‌پردازند.
اين نشست به همت گروه ايران شناسي كتابخانه ملي و با همكاري پژوهشكده اسناد، سراي ايران شناسي و گروه تاريخ دانشگاه تهران، چهارشنبه يازدهم اسفند از ساعت 10 تا 12 در تالار ايران شناسي كتابخانه ملي برگزار مي‌شود.
فراهنگ**1880**1027**دريافت كننده: پروين اروجي**انتشار: دهقاني

سرخط اخبار فرهنگ