۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۵۸
کد خبر: 82438142
T T
۰ نفر
زنگنه: ایران و عراق دو میدان نفتی مشترك را برای همكاری تعیین كردند

بغداد-ایرنا- وزیر نفت كشورمان پس از امضای یادداشت تفاهم همكاری در زمینه های نفت و گاز با عراق، گفت: براساس تفاهم بعمل آمده دو میدان نفتی مشترك را برای سرمایه گذاری و بهره برداری از میادین مشترك دو كشور تعیین كرده ایم.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا؛ زنگنه به نام این دو میدان نفتی اشاره ای نكرد، اما گفت كه در این دو میدان نفتی ، ایران و عراق بصورت مشترك سرمایه گذاری و تولیدات آن را نیز بصورت مشترك صادر خواهند كرد.
وی همچنین به تلاش ایران و عراق برای اتصال خط لوله نفت دو كشور به یكدیگر اشاره كرد و گفت: با عملیاتی شدن این طرح ها، عراق از ظرفیت های ایران استفاده بیشتری می كند.
زنگنه همچنین به مذاكرات با همتای عراقی اش درباره صادرات نفت از طریق بصره و احداث خط لوله انتقال نفت به خرمشهر و آبادان اشاره كرد ادامه داد: درباره انتقال نفت از كركوك نیز گفت وگوهای خوبی داشتیم و قرار شد برای احداث یك خط لوله از كركوك به تنگه فنی در ایران جهت صادرات نفت عراق ، یك مشاور بین المللی را جهت تعیین توجیه اقتصادی و فنی این طرح بكار بگیریم.
آمادگی ایران برای اعطای تعدادی بورسیه جهت دوره های كارشناسی و كارشناسی ارشد در رشته های بالادستی نفت و گاز در دانشگاه های ایران، از دیگر تفاهم های دو طرف بود كه زنگنه به آن اشاره كرد.
وزیر نفت در ادامه به مذاكراتش با وزیر عراقی اشاره كرد و گفت: در این مذاكرات با وزیر نیروی عراق درباره حل و فصل مشكلات در حوزه بانكی گفت وگو كردیم و مقرر شد برای برداشتن موانع بانكی تلاش كنیم.
زنگنه ابراز امیدواری كرد كه گاز ایران بزودی از خط لوله دیاله برای نیروگاه های عراق جریان یابد. این خط لوله برای بهره برداری طرف عراقی آماده است.
وزیر نفت كشورمان در عین حال به هماهنگی های دو كشور در بازار جهانی نفت هم اشاره كرد و گفت كه دو كشور در بازار جهانی هماهنگی خوبی دارند و عراق نقش موثری در موفقیت های كسب شده در رساندن قیمت ها به 55 دلار در هر بشكه (نفت برنت) داشته است.
وی در پاسخ به همتای عراقی اش در خصوص تمایل این كشور برای حضور شركت های ایرانی در پروژه های نفتی عراق نیز گفت: شركت های ایرانی آماده همكاری و سرمایه گذاری در عراق هستند، اما یك سری مسائل بویژه مسائل بانكی باید حل و فصل شود.
براساس این گزارش، وزیر نفت عراق نیز بعد از امضای یادداشت تفاهم، از توسعه و بسط همكاری های ایران و عراق در حوزه انرژی و نفت و گاز ابراز خرسندی كرد و مذاكرات با همتای ایرانی خود را مثبت خواند.
وی همكاری های دو كشور در عرصه های بین المللی بویژه اوپك را مهم ارزیابی كرد و گفت كه هماهنگی خوبی میان دو كشور برای تثبیت بازار جهانی نفت وجود دارد.
اللعیبی تمایل كشورش را برای همكاری ها در همه حوزه های انرژی و نفت با ایران كه از آن به عنوان یك كشور بزرگ نفتی یاد كرد، یادآور شد و گفت كه امیدوار است این روابط در سایه تبادل هیات ها و رایزنی هی مستمر در آینده گسترش و توسعه یابد.
وی یكی از نكات مهم تفاهم بعمل آن در مذاكرات روز دوشنبه با وزیر نفت ایران را تشكیل كمیته های مشترك برای پیگیری تفاهم های بعمل آمده در حوزه های انرژی و نفت دانست.
وزیر نفت كشورمان صبح دوشنبه در راس هیاتی وارد بغداد شد و از سوی جبار علی اللعیبی وزیر نفت عراق مورد استقبال قرار گرفت.
مذاكرات فشرده طرفین ساعتی بعد در منطقه سبز امنیتی بغداد شروع شد ، درحالی كه وزیر نیروی عراق نیز به نشست ملحق شد.
بخشی از مذاكرات روز دوشنبه وزیر نفت ایران در بغداد به بحث و گفت وگو با وزیر نیروی عراق اختصاص یافت كه در این جلسه خواستار مساعدت زنگنه جهت تسریع در به جریان انداختن گاز در خط لوله ایران به عراق از مسیر دیاله بود.
عراق قصد دارد با استفاده از گاز وارداتی ایران، سوخت نیروگاه های خود را تامین كرده و گاز را جایگزین نفت و گازوئیل كند كه بسیار ارزانتر برای این كشور تمام می شود.
در پایان مذاكرات روز دوشنبه بغداد، وزیران نفت ایران و عراق یك یادداشت تفاهم همكاری امضاء كردند.
وزیر نفت كشورمان قرار است در ادامه دیدار یك روزه خود عصر امروز با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز دیدن كند.
توسعه میادین نفت و گاز مشترك ، صدور خدمات فنی و مهندسی و كالا (در بخش نفت و گاز) از ایران به عراق و تبادلات نفت و گاز و همچنین كمك به زیرساخت پالایشگاه های نفت عراق ، از جمله مهمترین بندهای تفاهم نامه امضاء شده است.
همچنین ، قرار شد كه برای احداث خط لوله ای از كركوك به خاك ایران در تنگه فنی جهت انتقال گاز این منطقه ، طرفین یك مشاور بین المللی جهت ارزیابی توجیه فنی و اقتصادی این طرح برگزینند.
خاورم*1*1770*1010
انتشار دهنده:حسن معظمی

سرخط اخبار جهان