۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴
کد خبر: 82431716
T T
۰ نفر

زمان اتصال خط آهن روسیه و ایران اعلام شد

۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴
کد خبر: 82431716
زمان اتصال خط آهن روسیه و ایران اعلام شد

مسكو - ایرنا - خط آهن ایران در ماه آینده میلادی (مارس - 10 اسفند 95 تا 11 فروردین 96) از طریق جمهوری آذربایجان به خط ریلی روسیه می پیوندد.

به گزارش ایرنا، روزنامه نزاویسیمایا گازتا چاپ مسكو روز چهارشنبه نوشت: با راه اندازی خط آهن آستارا در ایران به جمهوری آذربایجان، شبكه ریلی جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه نیز پیوند می خورد.
با برقراری این ارتباط ریلی، بخش مهمی از راهگذر بین المللی شمال-جنوب كه از كشورهای ایران و روسیه عبور می كند و دو كشور موسس اصلی آن هستند، فعال می شود.
طرح راهگذر شمال-جنوب در راستای تكمیل گذرگاه هلسینكی پایتخت فنلاند و بمبئی در هندوستان به طول بیش از 7200 كیلومتر است كه ارتباط ترانزیتی كشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و جمهوری آذربایجان به كشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می كند.
روزنامه روسی در ادامه همچنین با اشاره به سفر اخیر هیات ایرانی به سرپرستی سعید محمدزاده معاون وزیر راه و ترابری و رئیس شركت راه آهن جمهوری اسلامی به باكو نوشت: هیات ایرانی با جاوید قربان اف رئیس شركت راه اهن جمهوری آذربایجان دیدار و دو طرف در مورد همكاری های دو كشور در عرصه ارتباط ریلی گفت و گو كردند.
طرف آذربایجان در این دیدار آماده شدن خط آهن آستارا در جمهوری آذربایجان تا مرز این كشور با ایران را برای بهره برداری اعلام كرد كه مورد آزمایش نیز قرار گرفته است.
نزاویسیمایا گازتا با اشاره به آمادگی جمهوری آذربایجان برای سرمایه گذاری در احداث ترمینال بارگیری در آستارا نوشت: در مجموع در این طرح تا 500 میلیون دلار سرمایه گذاری می شود و روسیه هم برای مشاركت مالی ابراز علاقه كرده است.
روزنامه روسی در پایان نوشت: به این ترتیب بخش مهمی از راهگذر بین المللی شمال -جنوب شامل ارتباط ریلی میان ایران و روسیه در حال تكمیل است و در آینده نزدیك به بهره برداری می رسد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان