۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82426118
T T
۰ نفر
روسیه: با مواضع برجامی آمریكا همسو نیستیم/ اراده ایران شكست ناپذیر است

مسكو - ایرنا - سرگئی ریابكوف معاون وزارت خارجه و مذاكره كننده ارشد هسته ای روسیه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، گفت: اراده مردم و مسئولان ایران شكست دادنی نیست و جمهوری اسلامی هر گونه آزمون سختی را پشت سر گذاشته است.

ریابكوف در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مسكو، اظهار كرد: سیاست تهدید ایران به جایی نمی رسد و این مساله دیگر ثابت شده است. من در این زمینه با همتای خود (سیدعباس عراقچی) كه روز چهارشنبه در مسكو مذاكره كردیم، هم عقیده هستم.

** رد مواضع ضدبرجامی آمریكا:
مقام وزارت خارجه روسیه در باره مواضع ضدبرجامی دولت جدید آمریكا نیز گفت: اطلاعات انتشار یافته در باره دیدگاههای دولت دونالد ترامپ مربوط به برجام كم است، البته ما به برخی نشانه ها توجه كردیم و برای نمونه گفته اند، معامله خوبی نبوده كه بهانه سازی در سند توافق است.
ریابكوف تاكید كرد: ما با آمریكا در این زمینه هم عقیده نیستیم و معتقدیم كه برجام با ابزارهای خیلی دقیق تنظیم شده است و مكانیسم های متعادلی دارد و با این شرایط نمی توان از این سند و اجرای آن نگرانی داشت.
وی ادامه داد: برجام تاكنون تاثیرهای مثبتی داشته و ایران با مسئولیت تعهدهای خود را انجام می دهد و روسیه هم به وظایف برعهده گرفته عمل می كند. بر این باوریم كه آمریكا پس از بررسی عمیق به این جمع بندی برسد.
ریابكوف در ادامه مصاحبه با ایرنا در باره اظهارنظر اخیر میخائیل اولیانوف رئیس اداره كنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه كه به آمریكا هشدار داده بود، تلاش برای ناكام كردن برجام و اتخاذ مواضع تند علیه ایران، برای جهان فاجعه آمیز است، گفت: بدترین سناریوی ممكن كه مقام روسی گفته شكست برجام است. انتظار داریم به این مرحله نرسد، زیرا تحقق این سند مثبت و اجرای آن بسیار خوب است.
معاون وزارت خارجه روسیه همچنین اظهار كرد: این انتظار وجود دارد، تا به آن مرحله (ناكامی برجام) نرسد و بررسی بی غرضانه تمامی موارد مربوط به توافقنامه عملا تحقق یابد و به همكاران ما در آمریكا امكان دهد در موضع گرفته شده تجدید نظركرده و درك كنند كه برجام به نفع همه از جمله واشنگتن است، زیرا برای ثبات بخشی جهانی و منطقه ای كارآمدی دارد.

**ضرورت اجرای برجام و تاكید بر همكاری های بیشتر:
ریابكوف در باره پیامدهای مثبت اجرای برجام و همچنین برخی مانع تراشی های واشنگتن، اظهار كرد: تحریم ها لغو شده است و اكنون از طریق خود آمریكا مشكلات در زمینه تامین مالی برخی پروژه ها و انتقال پول از طریق بانك ها، پرسش هایی وجود دارد كه روسیه و ایران در این باره دیدگاه یكسانی دارند.
مذاكره كننده ارشد هسته ای روسیه تاكید كرد: بار دیگر بر این نكته اصرار می كنم كه نباید برای تعمیر چیزی تلاش كرد كه خوب كار می كند و این یك قانون اصلی و اساسی در دیپلماسی است. باید با برخورد دقیق از دستاوردهای آن (برجام) پاسداری كنیم كه در منطقه و جهان تاثیرهای مثبتی گذاشته است.

** نتایج مذاكرات با عراقچی در مسكو:
معاون وزارت خارجه روسیه همچنین با پردستاورد خواندن مذاكرات چهارشنبه گذشته با عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه ایران در مسكو، گفت: ما تجربه همكاری از زمان مذاكرات برای رسیدن به برجام را داریم و در نشست اخیر نیز مسائل گسترده ای را بررسی كردیم.
ریابكوف ادامه داد: البته مساله اصلی نشست مسكو برجام و تحقق آن بود. ما هیچ نگرانی از اجرای این سند نداریم. از سوی دیگر، مجموعه ای از مسائل مختلف از جمله رژیم منع گسترش تسلیحات كشتار جمعی نیز بررسی شد.
وی افزود: ما به موضع ایران در این زمینه احترام می گذاریم و برخی نكات را به صورت دقیق و جزئی بررسی كردیم. لزوم دادن جنبه همگانی به كنوانسیون منع گسترش تسلیحات كشتار جمعی به منظور پیوستن تل آویو به آن هم مطرح است.
معاون وزارت خارجه روسیه در باره سایر محورهای مذاكره خود با عراقچی، ادامه داد: موضوع سلاح شیمیایی در سوریه و فعالیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بررسی شد. افزون بر این موارد، مسائل زیاد دیگری بود و تمام روز را مذاكره كردیم. چنین تصوری را دارم كه باز هم می توانستیم گفت وگوها را ادامه دهیم.

**تبریك ویژه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی:
معاون وزارت خارجه روسیه در پایان مصاحبه نیز ضمن ابلاغ تبریك ویژه فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، حركت مردم ایران در سال 1357 را رویداد قرن بیستم خواند.
معاون وزارت خارجه روسیه در تبریك خود ضمن ارزشمند خواندن حركت مردم ایران در روند انقلاب اسلامی و پیروزی، گفت: از فرصت مغتنم پیش آمده خبری برای اعلام تبریك پیروزی انقلاب اسلامی به شما و همه مردم ایران بهره می گیرم و بهترین شادباش ها را تقدیم می كنم.
وی افزود: تنها فقط در ایران آئین گرامیداشت انقلاب برگزار نمی شود، بلكه در اینجا (مسكو) هم از حركت مردم ایران تجلیل می شود. انقلاب ایران در یاد ما می ماند و یكی از رویدادهای قرن بیستم به شمار می رود.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان