فرمان ضد مهاجرت ترامپ نشانگر ضد دین اسلام بودن دولت آمریكا است/ مصونیت كشورهای عربی حامی تروریست از این فرمان

تهران - ایرنا - حسین موسویان پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون درمقاله ای كه امروز پنجشنبه در روزنامه ال پائیس اسپانیا منتشر شد، نوشت : فرمان اخیر ترامپ نشان می دهد دولت او ضد دین اسلام است و كشورهای عربی كه وی در آنها سرمایه گذاری كرده از این فرمان مصون هستند.

به گزارش ایرنا، در مقاله موسویان آمده است: دونالد ترامپ سیاست خاورمیانه ای خود را با دوتصمیم مهم شروع كرد،یكی منع ورود مسلمانان هفت كشور به آمریكا و دیگری هم اعمال تحریم های جدید علیه ایران.تحریم های جدید به بهانه آزمایش موشكی است اما به قصد ایجاد رعب و وحشت درجهان برای ممانعت از همكار اقتصادی سایر كشورها با ایران صادر شده است.
ال پائیس به نقل از مقاله معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی ایران در این باره افزود: فرمان منع ورود مسلمانان هفت كشورهم درراستای اسلام هراسی و مغایرحقوق بشر و نرم های بین المللی است كه 220 میلیون مسلمان را با اهدافی شرورانه نشانه رفته است. باوجودی كه قاضی فدرال از سیاتل حكم تعلیق این فرمان را صادر كرده، اما كاخ سفید بدنبال لغو حكم قاضی است.
ایران و آمریكا دوسنگین وزن منطقه خاورمیانه هستندكه تقابل آنها آثار مهمی در بی ثبانی بیشتر منطقه خاورمیانه خواهد داشت. اقدامات ترامپ حداقل به هشت دلیل ضد صلح و ثبات منطقه و مخرب روند مقابله با تروریسم است:
1-ترامپ قصد دارد سیاست های تعاملی اوباما با ایران را معكوس و روند تشدید فشارها و تحریم ها را آغاز كند. این سیاستی است كه از زمان وقوع انقلاب ایران در1979 تا سال 2013 به قصد تغییر حكومت اجرا و نهایتا هم نه تنها شكست خورد بلكه ایران مقتدرتر و با ثبات تر از گذشته ظهور كرد. تنها در دوره 2013 تا 2016 توسط اوباما سیاست های تعاملی اجرا شد كه منجر به حل بحران هسته ای ، تبادل زندانیان، آزادی ملوانان آمریكایی و آزادی بخشی از اموال بلوكه شده ایران شد.
2-فرمان منع ورود مسلمانان هفت كشور، بیشترین تاثیر را بر ایران دارد زیرا پرجمعیت ترین این هفت كشور است. این فرمان موجب تقویت بی اعتمادی و افزایش خشم ملت ایران شده است. دولت ایران هم ضمن اعلام مقابله به مثل، این فرمان را نشانه دشمنی دولت آمریكا با ملت ایران تلقی كرده است.بویژه اینكه خطر دائمی شدن این محدودیتها درمورد اتباع ایرانی وجود دارد.
3-این فرمان اجرای صحیح برجام را به چالش می كشد زیرا بگونه ای مانع بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام می شود. آمریكا قبلا با تصویب قانونی ، محدودیتهایی برای سفر اتباع سایر كشورها به ایران قائل شد كه مغایر روح برجام بود. طبق برجام هم تجارت فرش وخشكبار و خاویار ایران به آمریكا ازاد شد. با فرمان جدید ترامپ، تجار ایرانی برای تجارت این اقلام نخواهند توانست به آمریكا سفر كنند.
4- اتباع این هفت كشور مجازات شده اند در حالی كه در هیچ عملیات تروریستی درآمریكا دخالت نداشته اند. این فرمان شامل اتباع كشورهایی مثل عربستان كه در عملیات تروریستی دست داشته و منبع اصلی ایدئولوژی وهابیت و حمایت از تروریست ها هستند، نمی شود. ترامپ در دوره مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، عربستان را منبع اول حامی تروریست در جهان خواند اما بعد از ریاست جمهوری دریك مكالمه تلفنی با پادشاه عربستان در مورد روابط استراتژیك با این كشور توافق كرد.ضمن این كه كشورهای عربی حامی تروریست كه ترامپ در آن كشورها سرمایه گذاری داشته، نیز ازشمول این فرمان خارج شده اند.
5- با صدور ناگهانی چنین فرمانی، دهها هزار خانواده مهاجر در آمریكا با بحران مواجه شده و از سفر برای دیدار با خانواده شان محروم شده اند كه موجب ازهم پاشیدگی روابط خانوادگی آنها میشود.
6- گروه های تروریستی همچون داعش از این فرمان سود برده و امنیت آمریكا و منطقه نیز صدمه بیشتر خواهد دید. ضمنا كشورهای ایران و سوریه و عراق درحالی مشمول فرمان ترامپ شده كه در خط مقدم مبارزه با داعش و گروههای تروریستی هستند.
7- فرمان ترامپ موجب كاهش خوش بینی جامعه جهانی به آمریكا شده است. اكثر كشورهای مشمول فرمان، همچون عراق و سوریه ، كشور هایی هستند كه آمریكا با مداخلات نظامی ، آنها را بی ثبات كرده است.ضمن این كه برخی از رهبران جهان همچون خانم انگلا مركل صدر اعظم آلمان، ترامپ را دعوت كردده اند كه به كنوانسیون بین المللی ژنو در مورد مهاجرین احترام بگذارد.
8- فرمان ترامپ این پیام را به جهان می دهد كه دولت او ضد دین اسلام است، دینی غنی كه دارای افزون بر 1400 سال قدمت و بیش از 5/ 1 میلیارد پیرو دارد.
فرمان ترامپ، تنفر از آمریكا را در كشورهای اسلامی افزایش خواهد داد. گسترش فرهنگ تنفر نیز برای صلح و امنیت جهانی تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است. مدتهاست كه آمریكا و غربی ها برای حفظ امنیت اتباع خود در كشورهای اسلامی در باتلاق گرفتار شده اند. فرمان ترامپ تداوم این باتلاق را برای چند دهه آتی تضمین خواهد كرد و به همین علت سایر قدرت ها جهانی به مخالفت با این فرمان برخاسته اند.
شبك **1983 **1917 **دریافت كننده: مرتضی رنجبران **انتشار دهنده: سید محمد باقر نوربخش
۰ نفر