۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۵۸
کد خبر: 82409828
T T
۰ نفر

اروپایی ها موافق و آمریكایی ها مخالف ناتو

۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۵۸
کد خبر: 82409828
اروپایی ها موافق و آمریكایی ها مخالف ناتو

مسكو - ایرنا - یافته های یك نظرسنجی تازه انجام شده نشان می دهد در حالیكه حدود 60 درصد اروپایی ها موافق ایفای نقش جنگی برای پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) هستند، آمریكایی ها نظر مخالف خود را اعلام كرده اند.

به گزارش ایرنا، در نتایج نظرسنجی موسسه اروپایی ایفوپ با بیش از 7043 پاسخ دهنده بیش از 18 سال در كشورهای مختلف كه روز سه شنبه انتشار یافت، آمده است: فقط دیدگاه 48 درصد آمریكایی ها نسبت به ناتو مثبت است.
برپایه نتایج این نظرسنجی كه به سفارش رسانه روسی اسپوتنیك انجام گرفته، لهستاني ها و ایتالیایی ها با 65 درصد بیشترین پشتیبانی را از ناتو دارند.
آلماني ها با 63، اسپانیایی ها ٥٦، انگلیسی ها 54 درصد و فرانسوی ها نیز با ٥٣ درصد در ردیف های بعدی هستند كه باور دارند ناتو برای دفاع از اروپا مفید است.
از سوی دیگر، در فرانسه ٣٠، اسپانیا ٣٣ و آمریكا 31 درصد معتقدند كه اروپا می تواند خوداتكایی دفاعی داشته باشد.
در یك جمعبندی كلی، زیر ٥٠ ساله ها و حامي احزاب چپگرا بر این عقیده اند كه اروپا برای تامین امنیت و دفاع از خود به ناتو و آمریكا نیازی ندارد. دارندگان این دیدگاه جز در لهستان تحصیلات عالي، درآمد بالا و وضعیت اجتماعي مناسبی دارند.
اصلی ترین دلیل نگاه منفی مردم آمریكا به ناتو می تواند مربوط به این باشد كه واشنگتن تامین كننده اصلی بودجه و همچنین قدرت نظامی این پیمان است.
نتایج اعلام شده برای نظرسنجی ایفوپ همچنین تا حدی نشانگر مؤثر بودن یا نبودن ناتو براي اروپا است به ویژه اینكه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا این پیمان را منسوخ ولی مهم خوانده و بر لزوم بازسازي ساختاري آن هم تاكید كرده است.
رسانه ها به نقل از ترامپ پیش از آغاز مسئولیت ریاست جمهوری آمریكا كه اول بهمن ماه بر عهده گرفت، نوشته بودند، ناتو از لحاظ اقتصادی، ناعادلانه است. واشنگتن سهم نامتناسبی پرداخت می‌كند و اعضای دیگر در حال سواری رایگان هستند.
روزنامه دیلی میل انگلیس هم چندی پیش نوشت كه آمریكا بیش از 70 درصد هزینه دفاعی ناتو را پرداخت می‌كند، در حالیكه اساس تشكیل این پیمان نظامی دفاع از اروپا است.
ناتو ۱۵ فروردین ۱۳۲۸ با ماموریت دفاع جمعی آمریكایی-اروپایی در واشنگتن پایه‌گذاری شد و هم‌اكنون ۲۸ عضو دارد. اصلی ترین نقش این پیمان ماده پنج اساسنامه است كه كشورهای امضا كننده توافق كرده‌اند، حمله نظامی علیه یك یا چند كشور عضو در اروپا یا آمریكای شمالی، حمله به تمامی كشورها به شمار می رود و دفاع جمعی در برابر دشمن انجام خواهد شد.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان