تاكید وزیران دفاع كره جنوبی و آمریكا بر آرایش سامانه «تاد» در شبه جزیره كره

پكن - ایرنا - به رغم مخالفت های چین و روسیه، «هان مین كو» وزیر دفاع كره جنوبی و «جیمز متیس» همتای آمریكایی وی بر استقرار سامانه دفاع موشكی پیشرفته آمریكا موسوم به «تاد» در شبه جزیره كره تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، ‌پكن پیشتر نسبت به این اقدام هشدار داده است اما كره جنوبی می گوید برای مهار تهدیدهای موشكی بالستیك و تسلیحات اتمی كره شمالی نیاز به این سامانه ساخت آمریكا دارد.
وزیران دفاع دو كشور در گفت و گوی تلفنی امروز سه شنبه خاطر نشان كردند كه برنامه آرایش این سامانه را طبق توافق اجرا خواهند كرد.
دو كشور ماه جولای (تیر - مرداد) سال گذشته اعلام كردند پس از مذاكرات كاری برای استقرار این سامانه تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به توافق رسیده اند.
وزارت دفاع كره جنوبی امروز در تارنمای خود بیانیه ای را منتشر كرد مبنی بر اینكه «وزیران دفاع دو كشور بر اجرای این برنامه در سال جاری میلادی برای مهار هر تحرك گستاخانه از سوی كره شمالی تاكید كرده اند.»
این وزارتخانه همچنین از سفر وزیر دفاع آمریكا به سئول خبر داده است كه روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری انجام می شود و سپس او راهی ژاپن خواهد شد.
پیشتر اعلام شده بود وزیر دفاع آمریكا در سفر به كره جنوبی و ژاپن با مقام های هر دو كشور در باره مهار چین، دریای جنوبی، مقابله با كره شمالی، استقرار تاد و تقویت روابط دوجانبه گفت و گو خواهد كرد.
پیشتر ترامپ رییس جمهور آمریكا گفته بود كه چنانچه كره جنوبی و ژاپن به چتر نظامی این كشور نیاز دارند باید هزینه آن را هم به طور كامل بپردازند اما از واشنگتن گزارش شده است كه «متیس» تحمیل هزینه های اضافی بر این دو كشور را منتفی دانسته است.
«چو جون هیوك» سخنگوی وزارت خارجه كره جنوبی هم امروز در مصاحبه ای كه خبرگزاری یونهاپ منتشر كرده است،‌ گفت كه این گفت و گوها باعث تقویت درك متقابل خواهد شد.
بیانیه وزارت دفاع كره جنوبی می افزاید: سفر وزیر دفاع جدید آمریكا به این كشور پیامی محكم برای كره شمالی محسوب می شود.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

سرخط اخبار جهان