۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴
کد خبر: 82409399
T T
۰ نفر
بحران سیاسی در نپال/ناكامی 'پراچندا' در اصلاح قانون اساسی

دهلی نو-ایرنا- شكست گفت وگوهای احزاب كنگره و مدهسی نپال با دولت ائتلافی به رهبری 'پوشیا كمال داهال پراچندا' نخست وزیر این كشور برای اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات محلی، زنگ خطر شعله ور شدن اختلافات و بحران سیاسی در این كشور را به صدا در آورده است .

به گزارش ایرنا،دولت نپال روز سه شنبه پس از چند ساعت گفت وگو با رهبران احزاب مخالف و مدهسی ها برای اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات محلی به توافق نرسیدند.
'پوشپا كمال داهال (پراچندا) نخست وزیر نپال در این نشست كه در كاتماندو برگزار شد خاطرنشان كرد اصلاحات قانون اساسی و برگزاری انتخابات محلی باید به صورت همزمان انجام شود.
رهبران مدهسی كه 51 درصد از جمعیت این كشور را تشكیل می دهند اعلام كردند در مرحله نخست باید قانون اساسی اصلاح و سپس انتخابات محلی برگزار شود.
رهبران مدهسی اعلام كردند به منظور فشار بر دولت برای اصلاح قانون اساسی هفته آینده درمنطقه 'ترای ' در جنوب نپال تظاهرات سراسری برگزار می كنند.
رهبران مدهسی همچنین خواستار اجرای فوری توافق سه بندی امضا شده در پنجم آگوست سال 2016 بادولت هستند.
'پراچندا' كه در سال 2016 با حمایت از احزاب مدهسی به قدرت رسید، تاكنون نتوانسته به وعده های خود برای اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات محلی عمل كند.
دولت نپال در یك سال گذشته تمام تلاش خود را برای دستیابی به توافق با احزاب بزرگ سیاسی از جمله احزاب كمونیست ،كنگره و مدهسی برای اصلاح قانون اساسی به كار گرفت ولی تاكنون این تلاش ها نتیجه ای در برنداشته است .
'پراچندا'نخست وزیر نپال سال گذشته برای راضی كردن مدهسی ها، مهمترین اولویت دولت را اصلاح قانون اساسی و آشتی ملی عنوان كرد.
گروه مدهسی كه 51 درصد از جمعیت نپال را تشكیل می دهد ،همزمان با تصویب قانون اساسی جدید در مهرماه سال گذشته با برگزاری راهپیمایی و بستن مرز مشترك این كشور با هند، نارضایتی خود را از تقسیمات جدید كشوری اعلام كرد.
مسدود كردن مرز مشترك هند و نپال توسط 'مدهسی ها' باعث كمبود شدید مواد غذایی ،سوخت و كشته شدن بیش از 60 نفر شد.
'مدهسی ها' خواستار بازنگری در قانون اساسی، تجدید نظر در مرزبندی ،افزایش تعداد نمایندگان این گروه در پارلمان و دستیابی به فرصت های شغلی بیشتر شده اند.
'كی پی شرما'نخست پیشین نپال به دنبال اعتراض گسترده مدهسی ها و پایان حمایت احزاب سیاسی و پارلمان مرداد سال جاری مجبور به استعفا شد.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد

سرخط اخبار جهان