شركت های هواپیمایی خارجی در تهران: بلیت برای دارندگان ویزای آمریكا نداریم/فروش به گرین كارتی ها با اخذ تعهد

تهران- ایرنا- با اجرایی شدن دستور رئیس جمهوری آمریكا برای منع ورود شهروندان هفت كشور از جمله ایران به این كشور برای 90 روز، شماری از نمایندگی های شركت های هوایی خارجی در تهران از فروش بلیت به دارندگان ویزای آمریكا و حتی گرین كارت، خودداری كرده و با شرایط خاص بلیت می فروشند.

به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا جمعه گذشته (هشتم بهمن ماه) فرمان جنجال برانگیز اقدامات محدود كننده علیه مهاجران را امضا كرد كه براساس آن، ضمن توقف پذیرش پناهجویان تا 120 روز، از ورود شهروندان هفت كشور ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به مدت 90 روز جلوگیری می شود؛ همچنین صدور ویزا برای تبعه این كشورها در همه سفارتخانه های آمریكا در جهان متوقف شده است.
براساس اعلام وزارت خارجه آمریكا، همه شهروندان هفت كشور اعلام شده كه ویزا و گرین كارت آمریكا را دارند و حتی افراد دو تابعیتی غیر آمریكایی(مثلا اروپایی- ایرانی) نیز در مدت 90 روز، حق ورود به آمریكا را ندارند. هرچند كه رویترز به نقل از مقام‌های آمریكایی گزارش داده كه ورود دارندگان گرین كارت به آمریكا از این هفت كشور «مورد به مورد» بررسی خواهد شد. بر این اساس ممكن است شماری اجازه ورود پیدا كنند.
با اجرایی شدن این فرمان ترامپ، مشكلات زیادی برای مردم و شركت های هواپیمایی در سراسر جهان ایجاد شده كه دامنه آن به ایران نیز رسیده است.
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از نمایندگی های چند شركت هواپیمایی از جمله «قطرایرویز، الامارات، الاتحاد، بریتش ایرویز، تركیش ایرلاین و لوفت هانزا» در تهران نشان می دهد با توجه به دستور رئیس جمهوری آمریكا، شهروندان ایرانی كه از قبل، برنامه سفر كاری و تحصیلی خود را پیش بینی كرده بودند، با مشكل خرید خرید بلیت مواجه شده اند.
یكی از كاركنان دفتر هواپیمایی تركیش ایرلاین در تهران در این رابطه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: اكنون ایرانیانی كه پاسپورت آمریكایی دارند مشكلی برای خرید بلیت ندارد، اما به كسانی كه ویزا و گرین كارت دارند، نمی توانیم بلیت بفروشیم.
یكی از كاركنان دفتر شركت هواپیمایی بریتش ایرویز در تهران نیز به ایرنا گفت: این شركت همچنان طبق روال گذشته نسبت به فروش بلیت به مسافران ایرانی اقدام می كند.
وی اعلام كرد، با توجه به ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریكا، هنوز روش فروش بلیت ما تغییر نكرده است.
یكی از كارمندان دفتر شركت هواپیمایی الامارات نیز به ایرنا گفت: با فروش بلیت به دارندگان ویزای آمریكا مشكلی نداریم اما مسئولیت سفر به آمریكا متوجه خود مسافر است و اگر مانع از ورودشان به آمریكا شدند، این شركت مسئولیتی نمی پذیرد.
یكی از مدیران دفتر شركت هوایی قطرایرویز نیز گفت: كسانی كه گرین كارت دارند با اخذ تعهد، به آنها بلیت فروخته می شود كه اگر با رسیدن به فرودگاه آمریكا، بازگردانده شدند، این شركت هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد.
وی اضافه كرد: برای شهروندان ایرانی كه پاسپورت آمریكایی نیز دارند فروش بلیت مانعی ندارد اما به مسافرانی كه ویزای آمریكا دارند، تا اطلاع ثانوی بلیت نمی فروشیم.
شركت هواپیمایی لوفت هانزا نیز برنامه دیگری در این رابطه در پیش گرفته است؛ یكی از كاركنان نمایندگی این شركت در تهران در این رابطه به ایرنا گفت: از دیروز با توجه به اجرایی شدن فرمان ترامپ، این شركت به مسافران دارای گرین كارت و ویزای آمریكا اجازه سوار شدن به هواپیما را نمی دهد؛ بنابراین فروش بلیت به آنها ممنوع شده اما همچنان بلیت به دارندگان پاسپوت آمریكایی فروخته می شود.
یكی از نمایندگی های فروش بلیت شركت هواپیمایی الاتحاد نیز در این رابطه گفت: از امروز این شركت به دارندگان ویزای آمریكا بلیت نمی فروشد و به افرادی كه گرین كارت آمریكا دارند نیز با اخذ تعهد بلیت فروخته می شود تا در صورت بروز مشكل در فرودگاه مقصد، مسئولیت آن برعهده مسافر باشد.
وی نیز اعلام كرد كه همانند سایر شركت های هواپیمایی، بلیت به ایرانیان دارای پاسپورت آمریكایی فروخته می شود.

** فرمان ترامپ دامن «یاتا» را هم گرفت
براساس اعلام برخی رسانه های خبری خارجی، فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در زمینه منع سفر مهاجران و مسافران هفت كشور به آمریكا، شامل كادر و خدمه پروازی خطوط هواپیمایی این كشورها نیز می شود.
شبكه خبری اسكای نیوز دراین باره اعلام كرد، آمریكا به اتحادیه جهانی حمل و نقل هوایی (یاتا) ابلاغ كرده است كه ممنوعیت های مهاجرتی و ویزایی شامل كادر پروازی شركت های هواپیمایی هفت تابعیت منع شده نیز می شود.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: دستور اجرایی روز جمعه ترامپ در این باره، خطوط هوایی سراسر جهان را غافلگیر كرده و موجب اختلال در روند كاری شركت های هوایی عضو این اتحادیه شده است.

** آغاز انتقادها در ایالت های مختلف آمریكا تا اتحادیه اروپا
به گزارش ایرنا، دستور جدید رئیس جمهوری آمریكا، با انتقادهای زیادی در سراسر جهان و حتی آمریكا مواجه شده و شماری از آمریكایی ها در دو روز اخیر با تجمع در برخی فرودگاه های این كشور از جمله جان‌اف‌.كندی نیویورك، به فرمان تازه ترامپ اعتراض كرده و خواهان آزادی پناهنده‌هایی شده‌اند كه پس از ورود به آمریكا بازداشت شده‌اند.
«جری ندلر» و «نیدیا ولازكوز» نمایندگان نیویورك در كنگره آمریكا نیز امروز(یكشنبه) با حضور در فرودگاه جان اف كندی به پیگیری وضعیت 2 عراقی و 11 پناهنده مسلمان دیگر پرداخته اند كه در این فرودگاه بازداشت شده اند.
در برخی فرودگاه‌های بین‌المللی دیگر آمریكا از جمله لس‌آنجلس، سن‌فرانسیسكو، دالس (ویرجینیا) نیز برخی از شهروندان تجمع‌هایی در حمایت از پناهندگان و مخالفت با فرمان اخیر دونالد ترامپ برگزار كرده‌اند و تعدادی از وكلای داوطلب نیز گفته‌اند كه برای پیگیری حقوقی وضعیت پناهجویانی كه از این قانون آسیب می‌بینند در فرودگاه‌ها حضور پیدا می‌كنند.
«اریك اشنایدرمن» دادستان نیویورك گفته از همه قدرتش استفاده می‌كند تا به «كسانی كه قربانی تبعیض‌ و فرمان‌های خطرناك ترامپ شده‌اند» كمك كند.
مقام های قضایی ویرجینا نیز اعلام كرده است كه از این دستور رئیس جمهور آمریكا تبعیت نخواهند كرد.
چند سازمان آمریكایی مدافع حقوق بشر، از جمله «مركز حقوقی مهاجرت ملی» و «اتحادیه آزادی های مدنی آمریكا» بدلیل سیاست های مهاجرتی دونالد ترامپ، علیه او و جان كلی وزیر امنیت داخلی ایالات متحده اقامه دعوی كرده اند.

** واكنش وزارت خارجه ایران
اجرایی شدن قانون جدید ترامپ برای ممنوعیت ورود شهروندان هفت كشور و همچنین مهاجران، تاكنون اعتراض سازمان ملل و بعضی كشورهای اتحادیه اروپا را به همراه داشته است.
وزارت خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای این اقدام را محكوم و اعلام كرد: «برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت‌ های توهین‌آمیز ایالات متحده علیه اتباع ایران، اصل عمل متقابل را اجرا می‌كند.»
اقتصام**1108** 2023** خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی

اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
۰ نفر

سرخط اخبار جهان