سازمان بين المللي مهاجرت: بيش از 240 هزار افغان فاقد مدرك اقامت از پاكستان به افغانستان بازگشته اند

كابل - ايرنا - سازمان بين المللي مهاجرت اعلام كرد كه از سال 2001 تاكنون بيش از 240 هزار نفر از پناهجويان يا مهاجران افغان فاقد مدارك قانوني از پاكستان به افغانستان بازگشته اند.

به گزارش ايرنا، اين سازمان با انتشار گزارشي كه يك نسخه از آن روز يكشنبه به دفتر ايرنا در كابل ارسال شده، افزود كه جمعي از اين پناهجويان و مهاجران به صورت داوطلبانه به افغانستان بازگشته اند و جمعي ديگر از پاكستان اخراج شده اند.
بر اساس اين گزارش، در ميان بازگشت كنندگان مهاجراني مشاهده مي شوند كه بيش از يك دهه در پاكستان حضور داشته اند، اما به سازمان بين المللي مهاجرت اعلام كرده اند كه ديگر شرايط براي حضور آنان در پاكستان مساعد نبوده و ناچار شده اند به كشور خود بازگردند.
اين سازمان در گزارش خود با انتشار تصويري از خانواده «شمس الرحمن»، يكي از مهاجران بازگشته كه در «جلال آباد» مركز استان «ننگرهار» استقرار يافته به نقل از وي نوشته است كه پس از 20 سال اقامت در كراچي پاكستان، هنگام دستفروشي به دليل تابعيت افغان، دستگير شده و پس از 6 ماه حبس ديگر قادر به ادامه زندگي در آنجا نبوده و به افغانستان بازگشته است.
بيش از 7 ميليون تن از شهروندان افغان به كشورهاي مختلف دنيا مهاجرت كرده اند كه نزديك به 6 ميليون تن از آنان در دو كشور همسايه ايران و پاكستان بسر مي برند.
بيش از نيمي از مهاجران و پناهجويان افغان ساكن ايران و پاكستان به صورت غيرقانوني در اين دو كشور بسر مي برند. حدود يك ميليون تن از اتباع افغانستان نيز به كشورهاي اروپايي و كشورهاي منطقه عزيمت كرده اند كه با اخراج اجباري از اروپا مواجه شده اند.
آلمان در تازه ترين اقدام هفته گذشته 126 تن از مهاجران افغان را از كشور خود اخراج كرد و تصريح كرده است كه اين روند ادامه خواهد داشت.
اساق**1610** انتشار دهنده: مريم شفيعي

سرخط اخبار جهان