نقطه عطف توجه به مسایل زنان در دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی بود

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی برای توجه به مسائل و وضعیت زنان، نقطه عطفی بود.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از پایگاه خبری معاونت زنان رییس جمهوری، شهیندخت مولاوردی در نشست مشاوران روسای دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی در امور زنان و خانواده، افزود: باید با برنامه ریزی درست فاصله وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را كم كنیم.
وی ابراز امیدواری كرد كه با توجه به برنامه های دولت تدبیر و امید و تلاش بیشتر زنان، جامعه و كشور از ظرفیت و پتانسیل زنان متخصص و دارای سطح سواد بالا برای تحقق الگوی خانواده سالم، پایدار و بالنده كه در سند چشم انداز 1404 مورد تاكید قرار گرفته، بیشتر و بهتر استفاده كند.
مولاوردی با مرور تاریخچه شكل گیری دفتر امور زنان و خانواده اظهاركرد: دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی برای توجه به مسائل و وضعیت زنان نقطه عطفی بود كه تاثیرش را به مرور در برنامه های توسعه داشتیم و اولین بار در برنامه سوم، نگرش جنسیتی در مواد متعدد آن برنامه جاری شد كه این رویه در برنامه چهارم بیشتر و كامل تر نیز شد.
معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینكه در نزدیك به چهار دهه سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی زنان متناسب با شرایطی كه داشتند، نقش آفرین بودند، تصریح كرد: زنان در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از پیروزی انقلاب دوشادوش مردان در تمام صحنه های مبارزه و دفاع مقدس حضور موثر داشتند و در دهه دوم نیز مقارن با دوره سازندگی و در سرآغاز توجه به مسائل و وضعیت زنان در میدان حضور داشتند و هر جا توانستند نقش آفرینی كردند.
وی با بیان اینكه پایه های حضور زنان در عرصه های اجتماعی در دوره سازندگی گذاشته شد و زنان توانستند از این فرصت به نحو احسن استفاده كنند، خاطرنشان كرد: در دهه سوم كه مصادف با دوره اصلاحات بود، فضایی فراهم شد كه در آن دانشگاه ها به تسخیر زنان و دختران درآمد و امروز در دهه چهارم كه در آن به سر می بریم، با تمام فراز و فرودها و دستاوردهایی كه داشتیم، زنان با كسب بالاترین شاخص ها در زمینه آگاهی های جنسیتی و علمی در اوج آمادگی برای خدمت به توسعه و پیشرفت كشور قرار دارند.

**چرا زنان به سطح مطلوب نرسید؟
مولاوردی با طرح این سوال كه چرا زنان با توجه به این سطح از آمادگی برای ایفای نقش در توسعه كشور هنوز نتوانستند به سطح مطلوب از نقش آفرینی در روند رشد كشور دست یابند، گفت: متاسفانه هنوز در دو عرصه سیاسی و اقتصادی نتوانسته ایم برنامه ها و سیاستهایی را در دستور كار قرار دهیم كه زنان را به وضع مطلوب از نقش آفرینی در این دو عرصه رهنمون كند.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه كرد: با وجود تاكید مقدمه قانون اساسی بر برابری زن و مرد در كرامت و شان انسانی و با توجه به تلاشهای گسترده به پشتوانه تاریخی و مذهبی و رشد چشمگیر شاخص آموزش زنان، اما هنوز زنان به جایگاه شایسته خود در عرصه مشاركتهای سیاسی و اجتماعی دست نیافته اند.
وی با اشاره به اینكه دستاوردهای مهم زنان در عرصه آموزش، زمینه ساز مشاركت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زنان در آینده خواهد بود، اظهاركرد: البته این مساله به خودی خود اتفاق نمی افتد. اینكه زنان مشاركت بیشتر و بهتری در عرصه های اقتصادی و سیاسی داشته باشند، نیازمند یك برنامه و توجه ویژه است كه اینگونه نشست ها می تواند به تحقق این هدف كمك كند.
مولاوردی تصریح كرد: در اغلب كشورهای اسلامی مردان بیشتر از زنان به موقعیت های سیاسی و اقتصادی دسترسی دارند و زنان بیشتر به موقعیتهای اجتماعی و فرهنگی دسترسی پیدا می كنند. اینكه مردان كمتر به موقعیتهای اجتماعی و فرهنگی رغبت دارند دلیل بر این نیست كه زنان نیز رغبت كمتری به موقعیت های سیاسی و اقتصادی داشته باشند و این نكته باید مورد توجه مراكز دانشگاهی و تحقیقی باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه امروز در وضعیتی به سر می بریم كه بشر به دلیل استفاده بی رویه از منابع زمین، ناچار شده به بهره مندی موثر و مدیریت شده از باقیمانده این منابع روی بیاورد، گفت: نقش زنان در مدیریت دانش در قرن 21 برای تحقق توسعه پایدار به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. امروز جهان به سمت ایجاد شهرهای هوشمند در حركت است و شهر هوشمند بدون شهروندان هوشمند معنا ندارد.
مولاوردی افزود: زنان به ویژه زنان حاضر در این جمع كه همه از اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستند، باید در مدیریت دانش در جهان در حال حركت به سوی هوشمند شدن بیشتر، با توجه به انبوه داده ها در جهانی كه در آن انفجار اطلاعات رخ داده است، سهم بسزایی ایفا كنند.
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اشاره به اهداف برنامه توسعه پایدار ملل متحد گفت: پنجمین هدف از اهداف 17 گانه این برنامه در كشورمان تحت عنوان عدالت جنسیتی و توانمندسازی زنان در حال پیگیری است. اگر چه با وجود تعهد روسای كشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اجرای برنامه های این سند، روش قابل اجماعی برای بررسی میزان اجرای این برنامه در كشورهای مختلف وجود ندارد، اما دانشگاهیان ما باید كمك كنند تا بتوانیم با شاخص های بومی گزارشی منطبق بر واقعیت از وضعیت جامعه تهیه كنیم با توجه به فرصتی كه این برنامه در اختیار ما قرار داده است، آن را به اطلاع جهانیان برسانیم و از فرصت تبادل تجربیات با دیگر كشورها در این زمینه نیز بهره مند شویم.
مولاوردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه سال 96 مبنی بر حمایت از شركت های دانش بنیان و مراكز رشد اظهاركرد: زمینه و بستر توسعه بیش از پیش شركت های دانش بنیان فراهم است. زنان نیز آمادگی زیادی برای استفاده از فرصت فراهم شده برای فعالیت های دانش بنیان دارند و امیدوارم با ریل گذاری صحیحی كه در این دولت انجام شده است بتوانند به بهترین نحو از این فرصت استفاده كنند.
وی تاكید كرد: امیدوارم ماده 116 برنامه ششم توسعه كه اختصاصا به حوزه زنان مرتبط است، همانطور كه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید در شورای نگهبان نیز به تصویب برسد و زمینه را برای تحقق عدالت جنسیتی بیش از پیش فراهم كند.
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری به اجرای طرح تاب آوری زنان از سوی این معاونت اشاره كرده و گفت: وقتی صحبت از شهرهای هوشمند است شاخص هایی مثل ارتقای كیفیت زندگی و محیط زیست نیز مطرح می شود و شهروندان این شهرهای هوشمند باید خلاق و تاب آور باشند، لذا با توجه به آغاز اجرای طرح ملی تاب آوری زنان و خانواده در سطح كل كشور با مشاركت استانداری ها ، از مشاورین امور زنان و خانواده وزارت علوم و دانشگاههای كل كشور انتظار داریم به غنی شدن اجرای این طرح كمك كنند.
اجتمام: **9132**7268**1569
تنظیم: فرزانه سلامت بخش ** انتشار: علی حبیبی
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه