جان باختن سه هموطن براثر كولاك، برف و سیلاب/ مسدود بودن 6 مسیر كشور

تهران - ایرنا - معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران كشور گفت: در زمان حاضر 16 استان كشور درگیر سامانه بارشی بسیار پرباران است كه براثر این بارش ها و نیز جاری شدن سیلاب، سه تن از شهروندان جان خود را از دست دادند.

اسماعیل نجار روز یكشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: دو تن از شهروندان در گردنه خان در بانه براثر سقوط بهمن و یك نفر در شهرستان خاش به دلیل ریزش آوار واحد مسكونی، دچار حادثه شده و جان باختند.
معاون وزیر اظهاركرد: علاوه بر این، جاری شدن سیلاب به یك هزار 675 واحد مسكونی خسارت وارد آورده است كه این تخریب شامل 168 واحد مسكونی بالای 60 درصد و 530 واحد نیز زیر 60 درصد خسارت است.
وی اظهارداشت: با اقدامات انجام شده و حضور نیروهای امدادی به خسارت دیدگان كمك های لازم ارائه شده است و هم اینك به یك هزار و 186 خانوار آسیب دیده اسكان داده شده اند.
نجار اظهار كرد هم اكنون بنیاد مسكن در حال شناسایی واحدهای تخریبی است و هلال احمر نیز در خصوص ارائه اسكان موقت كمك های لازم را به شهروندان آسیب دیده ارائه می دهد.
رئیس سازمان مدیریت بحران كشور با بیان این كه 13 شهرستان استان سیستان و بلوچستان نیز از دوشنبه هفته گذشته درگیر بارش های شدید باران و برف بوده اند كه این موضوع منجر به وقوع سیلاب شده است اظهارداشت: هر چند بارش باران در این استان مشكل كم آبی را در سیستان و بلوچستان برطرف خواهد كرد اما خوب این موضوع خساراتی را وارد آورده است.
وی یادآور شد: میانگین بارش باران در استان سیستان و بلوچستان سالانه 105 میلی متر بوده است كه خوشبختانه طی چند روز گذشته میزان بارش باران به 53 و نیم میلیمتر رسیده است.

** مسدود بودن 6 مسیر كشور
وی اظهارداشت: همچنین براثر كولاك و برف شدید بسیاری از مسیرهای مواصلاتی این استان مسدود شده بود كه با تلاش همكاران و همه دستگاه های امدادی 12 مسیر بازگشایی شد و همچنان 6 مسیر مسدود است.
معاون وزیر كشور با اشاره به قطعی برق در استان های درگیر با این سامانه بارشی نیز افزود: در بسیاری از استان های پربارش از جمله ایلام با قطعی برق مواجه بودیم كه علت آن كولاك شدید بود و البته وزارت نیرو نیز برای رفع این مشكل تلاش بسیاری كرده است. بسیاری از گردنه ها در استان های غربی مسدود شده بود كه باز شد و بسیاری از هموطنان در مسیرهای مختلف استان های غربی گرفتار برف و كولاك شده بودند كه با كمك هلال احمر و دیگر دستگاه ها نجات یافتند.
وی ادامه داد: راه های بسیاری از روستاهای استان هایی همچون همدان، چهار محال و بختیاری و كردستان مسدود شده بود كه آنها نیز بازگشایی شد.

** قطعی برق در خوزستان به دلیل گرد و غبار
معاون وزیر كشور گفت: در استان خوزستان نیز شاهد گرد و غبار شدید هستیم كه این موضوع موجب قطعی برق در این استان شده بود كه این مشكل برطرف شد.
وی گفت: هنگامی كه گرد و غبار بر روی تیرهای چراغ برق و مقرها می نشیند و پس از آن بارندگی اتفاق می افتد این موضوع منجر به قطعی برق می شود.
نجار با اعلام قطعی برق در استان خوزستان گفت: هم اكنون تعمیركاران با تعمیر كردن مقرهای برق، اتصال برق را برقرار كردند.
وی توضیح داد: طبیعی است وقتی برق قطع می شود به دنبال آن آب هم قطع شود و این موضوع مشكلاتی را برای شهروندان ایجاد كند.
نجار یادآور شد: خوشبختانه سامانه بارشی بسیار پربارانی كه طی چند روز گذشته در استان های غربی و برخی از استان های شرق در كوهستان ها شاهد آن بودیم را پیش بینی كرده بودیم و اخطارهای لازم داده شده بود.
وی گفت: پیش تر هماهنگی های لازم با همه نقاط كشور به ویژه این استان ها انجام شده بود و همه با آمادگی لازم برای كمك رسانی به هموطنان پای كار هستند. این بارش ها كه البته میزان آن در نقاط مختلف كشور متفاوت بود در برخی از استان ها منجر به تعطیلی مدارس شد.
معاون وزیر كشور صبح امروز (یكشنبه) برای بازدید از استان سیستان و بلوچستان جهت هماهنگی بیشتر و كمك رسانی عازم این استان شد.
اجتمام**9136* 1569
خبرنگار: فرزانه جلالیان ** انتشار: علی حبیبی

سرخط اخبار سیاست