۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82391896
T T
۰ نفر

توليد پلاستيك با استفاده از درخت كاج

۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82391896
توليد پلاستيك با استفاده از درخت كاج

تهران - ايرنا - محققان مركز فناوري‌هاي شيميايي پايدار در دانشگاه بث انگليس، نوع جديدي از پلاستيك قابل بازيافت را با استفاده از تركيبات شيميايي برگ هاي سوزني درخت كاج توليد كردند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس ديلي، اين پلاستيك جديد كه pinene نام دارد، يك ماده شيميايي معطر است كه بوي خاص درخت كاج را توليد مي‌كند و از ضايعات صنايع كاغذسازي به دست مي‌آيد. اين نوع پلاستيك در طبيعت به طور كامل تجزيه مي شود و هيچ اثري از آن باقي نمي‌ماند.
در حال حاضر پليمرهايي كه به عنوان پلاستيك زيست‌تخريب پذير شناخته مي‌شوند، در واقع حاصل تركيب مواد عالي به دست آمده از نيشكر يا ذرت با ماده‌اي موسوم به كاپرولاكتون هستند كه موجب انعطاف‌پذيري پليمر مي‌شود. كاپرولاتون از نفت خام به دست مي‌آيد و در نتيجه پليمرهايي كه به اين شيوه توليد مي شوند، به طور كامل قابل تجزيه در طبيعت نيستند.
اين تحقيقات به عنوان بخشي از يك پروژه بزرگتر با هدف شناسايي و استفاده از مواد شيميايي زيستي به عنوان جايگزيني براي مواد خام حاصل از نفت به منظور توليد محصولات كاربردي به اجرا درآمده است.
اين تحقيقات هنوز در مراحل اوليه قرار دارد و تنها چند گرم از پلاستيك pinene توليد شده است؛ اما محققان در تلاشند تا فرآيند توليد آن را به‌گونه‌اي توسعه دهند كه در آينده نزديك امكان توليد انبوه و صنعتي اين نوع پلاستيك فراهم شود.
محققان اميدوارند اين نوع پلاستيك در زمينه هاي مختلف از جمله صنايع بسته بندي و مواد غذايي و حتي صنايع پزشكي كاربرد داشته باشد.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Polymer Chemistry منتشر شده است.
علمي(6)**9259**1440
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشار: معصومه گلشن
۰ نفر