۲۸ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82390374
T T
۰ نفر
تراشه اي براي پردازش وذخيره اطلاعات به طور همزمان براي اولين بار

تهران-ايرنا- محققان سنگاپوري و آلماني در حال توسعه يك تراشه حافظه هستند كه داده ها را در محل ذخيره‌سازي، پردازش مي‌كند و امكان افزايش سرعت عملكرد و كارآيي رايانه ها را فراهم مي‌كند.

به گزارش گروه اخبارعلمي ايرنا از ساينس ديلي، دررايانه هاي فعلي، داده‌ها در يك تراشه ذخيره مي‌شوند و به‌منظور پردازش به تراشه ديگري ارسال مي‌شوند و پس از پردازش نيز مجددا به تراشه حافظه ارسال مي‌شوند تا در آنجا ذخيره شوند. اين رفت و برگشت داده‌ها در ساختار داخلي رايانه موجب كاهش سرعت عملكرد رايانه ها مي‌شود.
فناوري محققان آلماني و سنگاپوري بر اساس ساختار تراشه‌هاي ReRAM توسعه يافته است. اين تراشه‌ها اطلاعات را با استفاده از ميزان مقاومت الكتريكي ذخيره مي‌كنند و امكان تغيير مقادير ذخيره شده را با تغيير شدت جريان دارند و از آنجا كه اين داده‌ها از بين نمي‌روند، برخلاف حافظه هاي RAM موجود در بازار، حتي در صورت خاموش شدن هم اطلاعات موجود در تراشه پاك نمي‌شود.
گفته مي‌شود اين تراشه‌ها كه با عنوان memristore نيز شناخته مي‌شوند، شباهت زيادي به نورون‌هاي مغز انسان دارند. اين تراشه‌ها در مقايسه با فناوري هاي موجود سريع‌تر و كوچك‌تر هستند، قابليت ذخيره حجم بيشتري از اطلاعات را دارند و مصرف انرژي آن‌ها نيز بسيار كم‌تر است.
اين تراشه جديد مي‌تواند جايگزين پردازنده و حافظه در رايانه هاي فعلي شود و در نتيجه امكان ساخت رايانه هاي كوچكتر با مصرف كمتر را فراهم كند. همچنين از آنجاكه زمان انتقال داده ها بين واحد‌هاي مختلف سيستم به صفر مي‌رسد، تراشه‌هاي جديد سرعت بالاتري هم دارند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Scientific Reports منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشاردهنده: معصومه گلشن
۰ نفر