کارشناس مسایل آموزش و پرورش:

حوزه اقتصاد آموزش و پرورش متولی خاصی ندارد

تهران - ایرنا - کارشناس مسایل آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش کشور هنوز به جنبه های اقتصادی فعالیت خود ورود پیدا نکرده، گفت: یکی از دلایل این امر را باید فقدان متولی خاص در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش جستجو کرد.

محمد جواد محسنی نیا روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، اقتصاد را بخش مغفول مانده نظام آموزشی کشور دانست و ادامه داد: تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش به درجه اهمیت این موضوع توجه نکند، طبیعی است که موضوعات این حوزه هم مورد غفلت قرار می گیرد.
وی یادآور شد: عده ای بر این باورند که سیستم آموزشی،‌ صرفا به برنامه درسی، حوزه معلمان و یا فضای آموزشی خلاصه می شود، حال آنکه اینگونه نیست و یک بخش مهم آموزش، مساله استفاده از منابع و مدیریت آن است.
محسنی نیا تصریح کرد: مدیریت منابع اعم از مالی و انسانی و حتی عنصر زمان نیز بر اقتصاد نظام آموزشی تاثیرگذار است، مساله ای که در 40 سال اخیر هیچ کس وارد این مقوله نشده و در این زمینه نه کسی را تربیت کرده ایم، نه آموزش داده ایم و نه واحدی را در سیستم آموزشی تعبیه کرده ایم که روی این مسایل مطالعه و تحقیق کند.
وی گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از دستگاه های بزرگ کشور است و منابع آن تحت تاثیر این حجم از گستردگی قرار می گیرد و هر نوع تغییر بدون برنامه در استفاده از این منابع، اثرات مالی به همراه داشته و این وزارتخانه را دچار تنگناهای اساسی کرده و همه جنبه های آموزشی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
این کارشناس مسایل آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز سیستم آموزشی به دلیل فقدان مدیریت درست منابع و نپرداختن به اقتصاد آموزش، از کمبود اعتبارات برای کیفیت آموزشی و اجرای برنامه های خاص و فراهم کردن امکانات و تجهیزات برای دانش آموزان رنج می برد، افزود: این مساله همچنین در آموزش عالی و آموزش های فنی و حرفه ای نیز کاملا مشهود است.
محسنی نیا ادامه داد: یکی از اشکالات این است که تاکنون به مقوله اقتصاد در آموزش و پرورش پرداخته نشده و بودجه ریزی درستی برای آموزش و پرورش کشور نداریم و بودجه شفافی از آموزش کشور و هزینه هایی که در سیستم آموزشی صرف می شود، وجود ندارد.
وی افزود: تا زمانی که بودجه ریزی در آموزش و پرورش در سطح کلان انجام می شود و جزییات آن در مرکز آمار، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه مشخص نیست، نمی توانیم وضعیت اقتصاد آموزش کشور را در زمینه تامین، تخصیص و توزیع منابع بین سطوح، استان ها و مناطق پیدا کنیم.
محسنی نیا گفت:‌ برای ارایه یک تحلیل کارشناسی و درست از حوزه منابع مالی و وضعیت اقتصاد آموزش، به داده های گسترده تری نیاز است و در این میان همچنین باید منابع انسانی،‌ ویژگی شیوه های آموزشی، برنامه های درسی و ساختار آموزشی نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش افزود: باید توجه داشت که هرگونه تغییر و تحول در بودجه دولت، بر حوزه های آموزشی تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین مساله اقتصاد آموزش و پرورش باید به طور مستمر مورد مطالعه قرار گیرد.
فراهنگ ** 1883 ** 1071 ** خبرنگار: مریم جلوداران ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال