تصلب شرایین گیلان در حیران -عیسی پاشاپور**

گردنه حیران در محور مواصلاتی آستارا - اردبیل به عنوان شریان حیاتی در ارتباط استان های گیلان و اردبیل نقش مهمی ایفا می کند و تعریض و دو بانده کردن آن برای تسهیل حجم بالای تردد خودروهای سبک و سنگین ضروری است.

امتداد این محور مواصلاتی مهم از شهر آستارا تا تونل منتهی به حوزه استحفاظی استان اردبیل حدود 50 کیلومتر است و مسیر یاد شده به طور کلی شامل گردنه ها، پیچ ها و فراز و نشیب های متعددی است که فقط جاذبه های طبیعی و خیره کننده کوهستان حیران، خستگی گذر از پیچ و خم ها را از جسم و جان رانندگان می زداید.
ترافیک وسایل نقلیه جاده حیران به علت گردشگرپذیر بودن آستارا و اردبیل در فصل های بهار و تابستان به طور چشمگیری افزایش می یابد و مسیر یاد شده به دلیل کم عرض بودن و حجم بالای تردد خودروها همواره تصادفات ناگواری را شاهد است و متاسفانه برخی از سوانح جاده ای آن به جرح و فوت رانندگان و مسافران منجر می شود.
بخشی از گردنه حیران به علت رطوبت دریای خزر همواره در سیطره مه قرار می گیرد و علاوه بر پیچ و خم های متعدد مسیر، مه نشسته بر جاده نیز از عمق دید رانندگان می کاهد و بر عوامل بروز سوانح رانندگی در حیران می افزاید.
افزایش روز افزون اماکن اقامتی، هتل ها و ویلاهای حاشیه محور مواصلاتی حیران، عامل دیگری بر ازدیاد تردد خودروها در آن است و گاه ترافیک به حدی سنگین می شود که پیمودن 70 کیلومتر فاصله آستارا - اردبیل بیش از یک و نیم ساعت به طول می انجامد و عبور کامیون ها، تریلی ها و ماشین آلات سنگین نیز گردنه حیران را آبستن حوادث تلخ رانندگی می کند.
از سوی دیگر برف گیر بودن جاده زیبای حیران در حواشی روستاهای ونه بین و حاجی امیر، ریزش متعدد کوه بر جاده در محدوده بهارستان، ضرورت تردد سریع خودروهای امداد و نجات، آمبولانس و اطفاء حریق برای بازگشایی مسیر، مدیریت سوانح، انتقال مصدومان و خاموش کردن آتش در موقع بروز حریق در مناطق جنگلی حیران اهمیت دوبانده کردن این مسیر را دوچندان می کند.
هرچند مسئولان امر با نصب گاردریل، خط کشی جاده، تامین روشنایی و استقرار پایگاه های امداد و نجات و ایستگاه بازرسی برای کاهش حوادث رانندگی محور حیران تلاش می کنند، اما تنها راهکار تسهیل تردد در آن و رفع تنگی نفس حیران، تعریض و دوبانده کردن آن است تا خودروهای سنگین و سبک در سربالایی های نفس گیر و سراشیبی های پرپیچ و خم، خطری را در رویارویی همدیگر احساس نکنند.
با توجه به جاذبه های تفریحی و گردشگری آستارا، تردد سالیانه بیش از 800 هزار مسافر و گردشگر داخلی و خارجی در این شهرستان و ناکافی بودن مسیر سرچم برای سفر از اردبیل به تهران تبدیل محور ارتباطی حیران به بزرگراه مواصلاتی گیلان - اردبیل در کریدور شمال کشور ازاهمیتی خاص برخوردار است و هزینه تعریض و دوبانده کردن آن، هرگز بیشتر از هزینه های سوانح و تصادفات جاده ای آن نخواهد بود.
بهتراست برای تحقق این امراز ظرفیت مسئولان، نمایندگان مجلس و اعتبارات استان های گیلان و اردبیل به صورت مشترک استفاده و با مطالعات دقیق فنی، چند تونل در لابلای کوهستان حیران ساخته شود؛ به یقین با احداث بزرگراه حیران ضمن تسهیل تردد، فاصله ارتباطی آستارا تا اردبیل به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت و این امر در افزایش مسافران و گردشگران به شهرستان بندر مرزی آستارا و شتاب بخشیدن به چرخه اقتصاد گردشگری استان گیلان تاثیرگذار خواهد بود.
** مسئول دفتر ایرنا در آستارا
7124/1042
**انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال