۸ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۰۷
کد خبر: 82365194
T T
۰ نفر
كرملین: انجام مذاكرات صلح سوریه اولویت اصلی است

مسكو - ایرنا - كاخ كرملین اعلام كرد: آغاز مذاكرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان با هدف رسیدن به آتش بس فراگیر و حل سیاسی بحران سوریه اولویت اصلی است كه روسیه و تركیه برای فراهم آوردن مقدمات آن تلاش می كنند.

به گزارش ایرنا، دیمیتری پسكوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: طرف روسی با شركای تركیه ای برای مذاكرات سوری ارتباط دارد و دو طرف چارچوب های مختلفی را كه قرار است در آستانه اجرا شود، بررسی می كنند.
روسیه، ایران و تركیه در نشست سه جانبه اخیر وزیران امور خارجه در مسكو برای حمایت از مذاكرات سوریه در آستانه توافق كردند.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از وی نوشت: تمامی اقدام ها در راستای تلاش ها برای یافتن راه حل سیاسی مسائل سوریه انجام می شود.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه همچنین از پاسخ دادن به پرسش مربوط به كسب توافق مسكو و آنكارا برای اجرای طرح آتش بس فراگیر در سوریه خودداری و اظهار كرد: نمی توانم پاسخ بدهم و اطلاعات كافی در این مورد ندارم.
برخی رسانه های روسی امروز به نقل از خبرگزاری آناتولی تركیه از توافق این كشور و روسیه در باره آتش بس فراگیر سوریه و ارائه آن به طرف های مختلف خبر دادند.
در این گزارش ها خاطرنشان شده است: این توافق در پی نشست محرمانه روز سه شنبه روسیه و تركیه با معارضان سوری مورد حمایت تركیه در آنكارا حاصل شده است.
به گزارش ایرنا از آنكارا، آناتولی به نقل از منابع دیپلماتیك در پایتخت تركیه گزارش داد كه تركیه و روسیه به دنبال اجرای موفق آتش بس در شرق حلب و تخلیه آن درصدد گسترش این و ضعیت به سراسر سوریه هستند.
بنابر این طرح، قرار است آتش بس در كلیه مناطق شاهد درگیری بین نیروهای دولتی و مردمی سوریه با گروههای مسلح كه غیرتروریست شناخته می شوند، اجرا شود.
بر اساس این توافق، دو طرف سعی خواهند كرد كه این آتش بس از نخستین دقیقه روز پنجشنبه( فردا) اجرایی شود، ولی شامل گروههای تروریستی نخواهد شد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان