۸ دی ۱۳۹۵، ۸:۰۱
کد خبر: 82364266
T T
۰ نفر
برنامه گسترده ژاپن برای حضور در بازار ایران در سال 2017

پكن - ایرنا - بررسی های صورت گرفته حاكی است كه جدیت فراوانی در دولت و شركت های ژاپنی برای گسترش روابط با ایران وجود دارد و دولتمردان ژاپنی بسیاری از شركت های این كشور را ترغیب كرده اند كه بویژه پس از برجام و لغو تحریم‌ها سرمایه گذاری كلانی در بازار ایران انجام دهند.

ژاپن و ایران دوستی بسیار دیرینه ای دارند و به طور سنتی توكیو همواره با بازار كشورمان ارتباط نزدیكی داشته و پس از برجام اراده خود را برای حضور در آن راسخ تر كرده است.
به گزارش ایرنا، علاقه مفرط شركت های دیگر كشورها در ایران حتی باعث شده تارنمای «ژاپن تایمز» در گزارشی اعلام كند كه شركت های ژاپنی نمی خواهند فرصت ها را از دست بدهند و برای همین منظور در سال 2017 برنامه های گسترده ای را برای گسترش مناسبات اقتصادی در نظر گرفته اند.
گزارش با بیان اینكه اعتبار ۱۰ میلیارد دلاری كه برای تجارت با ایران از سوی ژاپن در نظر گرفته شده علاوه بر آنكه مشوقی برای شركت ها محسوب می شود؛ نشانه ای نیز از اهمیت روابط با تهران بخصوص در عرصه اقتصادی است.
رسانه های گروهی ژاپن گزارش كرده اند كه ایران یكی از مهمترین منابع انرژی در دنیا محسوب می شود و واردات محصولات و فرآورده های نفتی از آن كشور همیشه یكی از راهبردهای دولت توكیو بوده است.
بنا بر همین گزارش ها، ایران دومین دارنده ذخایر بزرگ ثابت شده گاز طبیعی دنیا و چهارمین قدرت برتر نفتی است و از سوی دیگر ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان و سومین وارد كننده بزرگ نفت پس از آمریكا و چین است كه نمی تواند چنین بازار غنی انرژ‌ی را نادیده بگیرد.
موسسه تحقیقاتی خاورمیانه اخیرا با انتشار گزارشی اعلام كرد كه ژاپن به شدت به نفت خاورمیانه متكی است و می كوشد تا در این راستا همچنان بر بازار ایران متمركز باشد.
این موسسه می افزاید: توافق هسته ای و لغو تحریم ها، راه را برای خریدهای نفتی بیشتر ژاپن از تهران و افزایش سرمایه گذاری ها در بازار ایران هموار كرد و در سال های آینده شاهد گسترش بیش از پیش مناسبات دو كشور خواهیم بود.
محققان خاطرنشان كرده اند كه ژاپن البته برای حضور در بازار ایران رقبای سرسختی چون كشورهای اروپایی، چین و كره جنوبی را پیش رو دارد.
ژاپن اعلام كرده كه ایران كشوری جوان با ۸۰ میلیون نفر جمعیت است كه در مسیر مدرن شدن و شهرنشینی گسترده تر حركت می كند و بانك جهانی رشد اقتصادی، ایران را از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ میلادی به طور میانگین 4.6 شش درصد برآورد كرده است كه رقمی قابل توجه به حساب می آید.
ژاپن تایمز در مطلبی آورده است كه دو كشور یك پیمان سرمایه گذاری امضا كرده اند و با خط اعتباری این كشور قرار است شركت های بیشتری در بازار ایران سرمایه گذاری كنند.
بر همین اساس انتظار می رود كه روابط تجاری دو كشور بخش های غیرنفتی چون برق، آب، صنایع پتروشیمی و فولاد را نیز در برگیرد و از هم اكنون شركت های ژاپن عزم خود را برای حضور جدی و رقابت با رقبای سرسخت در سال ۲۰۱۷ میلادی در ایران جزم كرده اند.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

سرخط اخبار جهان