۱ دی ۱۳۹۵، ۸:۱۳
کد خبر: 82354773
T T
۰ نفر
منشور حقوق شهروندي بايد درمدارس و دانشگاه ها تدريس شود

قم- ايرنا- آيت الله سيد محمد سجادي از فقهاي حوزه علميه قم با اشاره به تدوين حقوق شهروندي توسط رئيس جمهوري گفت: با توجه اهميت موضوع و تاكيد بر كرامت انسان، بايد اين منشور در مدارس و دانشگاه تبيين و از طريق رسانه ها به يك فرهنگ عمومي تبديل شود.

وي روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار ايرنا خاطرنشان كرد: منشور حقوق شهروندي بايد به عنوان يك فرهنگ غني اسلامي، ديني و مذهبي در همه محيط هاي فرهنگي جامعه تبيين و ضمانت اجرايي قوي پيدا كند.
وي ادامه داد: انسان ها بايد با رعايت قوانين و مقررات، از برخي حركت ها، انحرافات و تغيير سبك زندگي و... در جامعه جلوگيري كنند و اگر اين منشور، عملياتي شود، بسيار براي جامعه ما، ايده ال است.
آيت الله سجادي بيان داشت: همه بايد در پرتو قانون، حرمت داشته وحرمت ديگران را حفظ كنند و كسي اجازه تجاوز به حقوق ديگران را نداشته باشد.
استاد برجسته حوزه علميه قم گفت: خداوند تاج كرامت را بر سر انسان ها گذاشته و قوانيني نيز در همه زمينه ها براي اين اشرف مخلوقات قرار داده و قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز به خوبي حقوق انسان ها را تشريح كرده است.
وي با اشاره به آيه 70 سوره اسراء خاطرنشان كرد: خداوند در اين آيه مي فرمايند، ما تاج كرامت را بر سر بني آدم گذاشتيم و آنها را بر مخلوقات ديگر ترجيح داديم، خداوند براي انسان ارزش و اهميت خاصي در بين مخلوقات ديگر قائل است و به همين دليل، همه ملائكه را موظف مي كند كه به اين انسان بزرگ سجده كنند.
وي با اشاره به اينكه انسان دو جنبه جسماني و روحاني دارد،گفت:انسان درخلقت و روحانيت، آيت بزرگ خداوند است و براي چنين مخلوقي، خداوند متعال حقوق و تشريفاتي قائل شده است و اززمان جنيني تا، كودكي، جواني، نوجواني و كهنسالي همه داراي حقوق خاصي است.
آيت الله سجادي اظهار داشت: حق خداوند برانسان، عبوديت است و انسان بايد او را عبادت و اطاعت كند، خالق انسان چيزهايي را براي انسان ممنوع و كارهايي را براي وي آزاد گذاشته است، اگر همه كره زمين كافر شوند خداوند غني به ذات است، اما كرامت و شرافت انسان، اين است كه خود را به خداوند متصل و حق ايشان را ادعا كند.
وي با اشاره به حقوق بين خالق و مخلوق گفت: خداوند بين انسان ها با هم انس ايجاد كرده و آنان بايد حق همديگر را مراعات كنند..
وي خاطرنشان كرد: حتي زماني كه انسان درحالت جنين است اسلام دايره حقوق مهمي براي او قائل شده به گونه اي كه سقط جنين احكامي مانند ديه به دنبال دارد.
آيت الله سجادي ادامه داد:انسانها همچنين حقوق متقابلي مانند روابط سياسي، اجتماعي، معاملات، محيط كار و ... دارند كه هميشه اين حقوق ساري و جاري است وفهرست حقوق شهروندي را حضرت امام سجاد (ع) در رساله حقوقي خود تبيين كرده است.
وي گفت: گمشده بسياري از انسان ها در طول قرن ها، همين حقوق شهروندي و حق حيات است.
آيت الله سجادي بيان داشت: زمين را خداوند براي انسان ها خلق كرده و همه مواهبي كه در كره زمين است بايد براي همه آنان باشد ولي متاسفانه بشر اينها را مرزبندي كرده وبه جاي اينكه هزينه ها صرف رفاه انسان ها شود، بيشتر صرف مبارزه عليه هم مي شود.
وي ادامه داد: مكتب اهل بيت عصمت و طهارت(ع) سرشار از تبيين حقوق انسان ها وديگران است، در اسلام حق والي بر مردم، حق مردم بر والي، حقوق طرفيني مردم باهم، حقوق حكام نسبت به مردم و برعكس مورد توجه قرار گرفته است.
وي گفت: امروز جا دارد منشور حقوق شهروندي، درمدارس ابتدايي و دانشگاه ها تدريس و براي جامعه خوب تبيين شود و البته ضمانت اجرايي آن نيز بايد قوي باشد.
آيت الله سجادي اظهار داشت: تبديل شدن اين منشور به فرهنگ بسيار مهم است و حقوقي كه بيان مي شود به عنوان يك فرهنگ در جامعه جا بيفتد و همه آن را بپذيرند، چرا كه با زور و تحكم كار پيش نمي رود.
وي بيان داشت: بسيار اميدوار هستم كه اين منشور درحد شعار و به صورت مقطعي نباشد و بلكه بايد در اين زمينه از نظر علمي كار كنيم.
آيت الله سجادي ادامه داد: اميد است اين شعار درسطح جامعه تبديل به شعور شده و در جامعه به عنوان يك شعار جامعه اسلامي تبديل شود.
منشور حقوق شهروندي دو روز پيش توسط دكتر حسن روحاني رئيس جمهور كشور ابلاغ شد.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمينان * انتشاردهنده:جعفرمسلمي

سرخط اخبار استان‌ها