بازار گوشت قرمز متعادل می شود/ مجوز واردات گوشت گوسفند منجمد

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر جهادكشاورزی در امور بازرگانی با تاكید براین كه برنامه متعادل سازی بازار گوشت قرمز در دستور كار است، گفت: با مجوز واردات گوشت منجمد گوسفندی بزودی قیمت گوشت متعادل می شود.

علی اكبر مهرفرد روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تنظیم بازار گوشت قرمز افزود: وزارت جهادكشاورزی به تازگی برای متعادل سازی بازار گوشت قرمز، مجوز واردات گوشت منجمد گوسفندی (گوشت سرد) را از كشورهای مغولستان ، روسیه، قرقیزستان و استرالیا به سازمان دامپزشكی داده است.
وی اضافه كرد: البته بخشی از گوشت گوساله مورد نیاز كشور نیز همچنان سابق از برزیل تامین و وارد می شود.
مهرفرد با تاكید براین كه وضعیت دام سبك و سنگین كشور مناسب است و كمبودی در زمینه تامین گوشت قرمز نداریم، تاكید كرد: آن بخش از گوشت قرمز كه باید از طریق واردات تامین شود در روزهای آینده موجب متعادل سازی بازار می شود.
قائم مقام وزیرجهادكشاورزی در امور بازرگانی تصریح كرد: اكنون حدود 95 درصد گوشت قرمز مورد نیاز كشور در داخل تامین می شود و تنها پنج تا 6 درصد گوشت قرمز كشور نیازمند واردات است. این درحالی است كه در طول سال به دلایل مختلف با نوسانات تولید و عرضه گوشت قرمز مواجه هستیم.
مهرفرد یكی از مشكلات عرضه دام را وضعیت مراتع برشمرد و اظهار داشت: در زمان هایی كه مراتع از شرایط خوبی برخوردار است، دامپروران دام را دیرتر به بازار عرضه می كنند و برعكس در هر زمان كه با كمبود علوفه دامی مواجه ایم و مراتع وضعیت خوبی ندارند، دام ها زودتر به بازار عرضه می شوند.
به گفته وی، عرضه زودهنگام و دیرهنگام دام دامپروران نیز در نوسان های قیمت گوشت در بازار مصرف موثر است، به طوری كه به یكباره قیمت ها رشد صعودی چشمگیری پیدا كرده است.
به گزارش ایرنا، اكنون در بازار مصرف قیمت هركیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله تفكیكی با اندكی تفاوت با قیمت های بین 380 تا 600 هزار ریال به فروش می رسد.
براساس نظر كارشناسی وزارت جهادكشاورزی قیمت منطقی هركیلوگرم لاشه دام سبك بین 300 تا 310 هزار ریال و گوشت گوساله (لخم) بین 300 تا 330 هزار ریال است. البته این قیمت ها در بازار تابع عرضه و تقاضا و نوع درخواست مشتری برای خرید گوشت ران، راسته، سردست، گردن، ماهیچه، مغز ران، كله و پاچه متفاوت است.
چندی پیش 'منصور پوریان' رییس شورای تامین كنندگان دام زنده كشور، تولید و تامین دام سبك و سنگین كشور را بیش از نیاز داخلی برشمرد و عرضه نامناسب از سوی اتحادیه گوشت گوسفندی، حضور دلالان و واسطه گران و شیوه نادرست عرضه تفكیكی گوشت قرمز را از عوامل گرانی این محصول در بازار مصرف عنوان كرد.
وی قیمت فعلی گوشت قرمز در بازار را نیز غیرمنصفانه ارزیابی كرده بود و افزود: بازار كنونی گوشت گوسفندی دارای حباب بیش از 200 هزار ریالی است. فرآیند كشتارگاه به شكلی نیست كه هر كیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله با قیمت 380 تا 450 هزار ریال در بازار عرضه شود و این اقدام دلالان و سودجویان اجحاف در حقوق شهروندان است.
به گفته وی، قیمت منطقی هر كیلوگرم گوشت گوسفندی 280 هزار ریال و گوساله 180 هزار ریال براورد می شود و بیش از این اجحاف در حق مصرف كنندگان است.
اكنون نیاز مصرفی گوشت قرمز كشور سالیانه 900 هزارتن است كه بیش از 800 هزار تن آن از تولیدات داخلی و حدود 6 درصد از واردات تامین می شود.
براساس آمارها، سرانه تولید گوشت قرمز كشور برای هر نفر 10 كیلو و 500 گرم و سرانه مصرف آن 11 كیلو و 500 گرم است؛ در حالی كه سرانه مصرف جهانی گوشت قرمز به ازای هر نفر بدون احتساب گوشت خوك 13 كیلوگرم است.
در حال حاضر 75 كشتارگاه صنعتی و 305 كشتارگاه سنتی در كشور فعالیت دارند.
اقتصام**9186**1561**گزارشگر: هما همت خواه** انتشاردهنده: مژگان توانا

سرخط اخبار اقتصاد