۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۸
کد خبر: 82349005
T T
۰ نفر
آژانس بین المللی انرژی: بازار نفت در نیمه نخست سال 2017 دچار كمبود می شود

تهران- ایرنا- آژانس بین المللی نفت در گزارش ماه دسامبر(آذر-دی) خود اعلام كرد، اگر اوپك و غیراوپك به توافق كاهش تولید خود پایبند باشند، ممكن است بازار در نیمه نخست سال 2017 دچار كمبود نفت به میزان 600 هزار بشكه در روز شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، آژانس یاد شده در گزارش ماه دسامبر بازار نفت خود نوشت: پیش از توافق سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) و برخی تولیدكنندگان غیراوپك، ارقام تقاضا و عرضه جهانی نفت حاكی از آن بود كه بازار در پایان سال 2017 دوباره به تعادل می رسد اما اكنون، اوپك و برخی تولیدكنندگان دیگر غیراوپك از جمله روسیه بدنبال تسریع فرایند به تعادل رسیدن بازار هستند.
آژانس یاد شده افزود: اگر اوپك بی درنگ و با دقت، تولید هدف 32.7 میلیون بشكه در روز را كه در تاریخ 30 نوامبر (10 آذر) به تصویب رسید دنبال كند و تولیدكنندگان غیراوپك نیز توافق 10 دسامبر (20 آذر) برای كاهش تولید 558 هزار بشكه در روز را محقق سازند، بازار ممكن است در نیمه نخست سال 2017 دچار كمبودی به میزان 600 هزار بشكه در روز شود.
آژانس بین المللی انرژی تاكید كرد: این پیش بینی آژانس نیست بلكه حدسی براساس ارقام توافق اخیر اوپك است كه توافق تولیدكنندگان غیراوپك نیز به استحكام آن قوت بخشیده است.
این نهاد بین المللی انرژی همچنین در گزارش ماه دسامبر خود اعلام كرد، چند هفته آینده در مورد اینكه آیا كاهش تولید اوپك و غیراوپك به طور كامل اجرا می شود و یك دوره حساس برای قیمت نفت را رقم می زند، به سرمایه گذاران اطلاعاتی خواهد داد.
آژانس بین المللی انرژی كه مقر آن در پاریس است، تاكید كرد: مدت اجرای توافق اوپك و غیراوپك 6 ماه است و باید اجازه دهیم ابتدا این زمان سپری شود و سپس به ارزیابی چشم انداز بازار نفت بپردازیم.
آژانس همچنین موفقیت در اجرای این توافق را به معنی افزایش قیمت های نفت و ثبات درآمد نفتی برای تولیدكنندگان پس از پشت سر گذاردن 2 سال دشوار دانست و شكست آن را به معنی كاهش بیش از پیش قیمت های نفت و افزایش ذخایر انبارها ارزیابی كرد.
«نیل اتكینسون» رئیس بخش صنعت نفت و بازارهای آژانس بین المللی انرژی، چندی پیش به شبكه خبری سی ان بی سی آمریكا گفت: توافق اخیر اوپك و غیراوپك به نفع همه كشورهای امضاكننده است.
وی افزود: می دانیم كه وضعیت مالی بسیاری از تولیدكنندگان نفت چه اوپكی و چه غیراوپكی تا حدودی دچار مشكل است و چنانچه وضعیت بازار تغییر نمی كرد، بخش بیشتر سال 2017 را نیز بازار با مازاد قابل ملاحظه نفت روبرو بود و برای چهارمین سال پیاپی فزونی عرضه بر تقاضا را تجربه می كرد.
آژانس بین المللی انرژی اضافه كرد: تولید نفت خام اوپك در ماه نوامبر 34.2 میلیون بشكه در روز بود كه بالاترین ركورد آن تاكنون است و 300 هزار بشكه در روز از تولید ماه اكتبر (مهر-آبان) این سازمان بیشتر است.
آژانس بین المللی انرژی همچنین در گزارش ماه دسامبر، پیش بینی ماه نوامبر (آبان-آذر) خود در مورد تقاضای جهانی نفت در سال های 2016 و 2017 را اصلاح كرد و آن را افزایش داد. آژانس یاد شده دلیل این تغییر را پیش بینی افزایش تقاضای نفت روسیه و چین عنوان كرد.
آژانس بین المللی انرژی، نرخ رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2016 را 1.4 میلیون بشكه در روز پیش بینی كرد كه از سال گذشته 120 هزار بشكه در روز بیشتر است.
بنا به پیش بینی آژانس یاد شده، نرخ رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2017 معادل 1.3 میلیون بشكه در روز خواهد بود كه از مقدار آن در سال 2015 به میزان 110 هزار بشكه در روز بیشتر است.
به گزارش ایرنا، نشست بیستم آذرماه اعضای اوپك با 12 كشور تولیدكننده نفت غیراوپك در وین، به توافق كاهش تولید منجر شد. براساس این توافق قرار شد كشورهای غیر اوپك شامل روسیه، قزاستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مكزیك، بحرین و برونئی 600 هزار بشكه در روز از تولید خود بكاهند.
براساس توافق نشست وین، به جز نیجریه و لیبی، اعضای دیگر این سازمان ٤,٥ درصد از تولید خود را كاهش می دهند اما ایران مجاز شد تولید نفت خام خود را از یكم ژانویه (دوره ٦ ماهه این توافق)، روزانه به طور میانگین ٩٠ هزار بشكه افزایش دهد و مجموع آن را به سه میلیون و ٧٩٧ هزار بشكه در روز برساند.
اوپك بر اساس توافق 30 نوامبر (10 آذر) این سازمان، قرار است از اول ماه ژانویه ٢0١٧، یك میلیون و ٢00 هزار بشكه در روز تولید خود را كاهش دهد.
به گفته امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت، با توافق جدید اعضای سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) و غیراوپكی ها دستكم روزانه 300 میلیون دلار به حجم درآمدهای نفتی كشورهای بزرگ تولیدكننده نفت جهان افزوده می شود؛ فقط روسیه از محل این توافق و افزایش احتمالی قیمت نفت خام روزانه 100 میلیون دلار درآمد بیشتر كسب می كند.
اقتصام**1063** 2023** مترجم: رفعت كرمی مهر** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر