مولکولی که کشاورزی را متحول می کند

تهران- ایرنا- محققان آکسفورد مولکولی را شناسایی کردند که می گویند قادر است بدون تغییرات ژنتیکی میزان محصول گندم را تا یک پنجم افزایش دهد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از گاردین، این محققان مولکولی موسوم به T6P را شناسایی کردند که امکان حداکثر بهره برداری از مواد مغذی قندی را که در جریان فتوسنتز تولید می شود، برای گیاه فراهم می کند. بدین ترتیب گیاه با دریافت مواد مغذی بیشتر، رشد بیشتری می کند.
این شیوه جدید افزایش محصول کاملا بی خطر است و به کارگیری آن از طریق اسپری حاوی مولکول های مذکور روی گندم انجام می شود که توسط کشاورزان به سادگی قابل کنترل است. در تحقیقات انجام شده، تنها پس از یک بار استفاده از اسپری، نتایج آن کاملا قابل مشاهده بود. نتایج آزمایش ها نشان می دهد با استفاده از روش های شیمیایی مبتنی بر درک صحیح زیست شناسی، می توان بهره مندی از منابع غذایی مورد نیاز بشر را تضمین کرد و این فناوری در آینده نزدیک می تواند نحوه تولید غلات را متحول کند.
گندم در کنار ذرت و برنج یکی از پرمصرف ترین غلاتی است که در تمام نقاط زمین کشت می شود. اما اگر جمعیت زمین مطابق پیش بینی ها افزایش یابد، لازم است تولید گندم تا سال 2050 میلادی به میزان 70 درصد افزایش یابد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.
علمی (6) **9259
مترجم: سپیده علی کاشانی*انتشار: زهره محتشمی پور

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *