عذرخواهی صادقی مانع از تعقیب او نیست/ احضار 30 نفر در پرونده واگذاری املاك شهرداری

تهران- ایرنا- بیستمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران با موضوع اجرای احكام با حضور معاونان دادستان، سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت زندان‌ها و قضات اجرای احكام چند ناحیه از دادسرای تهران، به ریاست عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران برگزارشد.

به گزارش ایرنا نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت آبادی با تبریك میلاد حضرت رسول اكرم (ص) و با یادآوری برخی رویدادهای مهم كشور و اظهار این كه از ابتدای انقلاب تا كنون اقدامات خصم‌آمیز دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد و سطوح مختلف ادامه داشته است، اظهار داشت: این دشمنی‌ها گاه با شیوه نظامی، در شكل براندازی و یا با اعمال تحریم اقتصادی همراه بوده و یكی از شیوه‌های كنونی دشمن، دامن زدن به نارضایتی‌ها و برخی اعتراضات است.

** عده‌ای تلاش می‌كند هرتجمع و یا اعتراض را سیاسی و مقابله با نظام جلوه دهند
وی افزود: دشمن فكر می‌كند كه با تمركز بر برخی اعتراضات صنفی، كارگری و امثالهم می‌تواند زمینه‌های مقابله با نظام را فراهم كند و از ابتدای انقلاب تا به امروز سعی كرده از طریق این‌گونه تحركات اهداف خود را پیگیری كند.
وی با تقسیم‌بندی اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها برای تاثیرگذاری بر روی اذهان و افكارمردم یا افعال و رفتارها اظهاركرد: دشمن تصور می‌كند كه برخی از نارضایتی‌ها در افكار و اذهان مردم تاثیرگذاراست و به عبارتی اعتقادی و فكری است، مثل این كه می‌گویند در ایران با فكر منتقد مبارزه می‌شود و محكومان اعتقادی وجود دارد.
دادستان تهران با بیان اینكه برخی از نارضایتی‌ها مرتبط با افعال، رفتار و عملكرد مسؤولان است، در تبیین این روش تصریح كرد: عده‌ای سعی می‌كنند این رفتارها را فراگیر كرده، توسعه داده و اگر اعتراضی می‌شود، به سایر زمینه‌ها و صنف‌ها تعمیم داده می‌شود و آن را تاثیرگذار جلوه می‌دهند.
جعفری در ادامه خاطرنشان كرد: آن‌ها برای پیشبرد اهداف خود در تلاش‌اند كه علاوه بر دایمی كردن اعتراض‌ها، آن را به سمت عموم جامعه پیش برده؛ به آن‌ها عمق بخشیده و در همه سطوح مطرح كنند.
وی ادامه داد: دشمن سعی می‌كند این نارضایتی‌ها اثر بخش شود؛ چرا كه اعتراض‌ها و نارضایتی به معنای مخالفت و به منزله براندازی نیست منتهی عده‌ای در تلاش برای موثر جلوه دادن آنها می باشند.
دادستان تهران با برملا كردن نقشه دشمن در سیاسی جلوه دادن اعتراض‌ها اظهاركرد: عده‌ای تلاش می‌كند هر تجمع و یا اعتراض را سیاسی و مقابله با نظام جلوه دهند و به این نحوه بر موج برخی نارضایتی‌ها سوار شوند.
جعفری دولت آبادی به بیان مصداقی در این زمینه پرداخت و گفت: به عنوان مثال وقتی یك خودكشی یا قتلی رخ می‌دهد، بوق‌های رسانه‌ای به فضاسازی در مورد آن می‌پردازند تا با موج سواری بر روی اتفاقات، اهداف خود را پیاده كنند.
دادستان تهران با اعلام این كه چنین هجمه‌هایی كاملاً مدیریت شده است و هدف نهایی آن ناكارآمد نشان دادن نظام اسلامی است، مقابله با این اهداف شوم را مستلزم هوشیاری و آگاهی مردم و مسؤولین در عقیم گذاردن ترفندهای دشمنان دانست.
وی با طرح این سؤال كه چرا عده‌ای به اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها امید بسته‌اند، در پاسخ گفت: از ابتدای انقلاب تا كنون دشمنان انقلاب راه‌های زیادی را امتحان كرده‌اند حتی در سال 88 سعی كردند اقداماتی را برای براندازی نظام انجام دهند ولی بازهم موفق نشدند؛ به همین دلیل و پس از ناكامی، تلاش‌های خود را به حوزه نارضایتی و اعتراضات معطوف كرده‌اند.
دادستان تهران در تحلیل اهداف دشمنان انقلاب در این زمینه، به نقشه آن‌ها برای افزایش فشارهای اقتصادی، سلب اعتماد مردم نسبت به مسؤولین نظام و مشوش كردن افكار عمومی اشاره كرد و یادآورشد: دشمن در تلاش است فشارهای اقتصادی را روی مردم زیادتر كند تا مردم خسته شوند در حالی كه این تحلیل كاملا اشتباه است؛ چراكه مردم ایران در همه این سال‌ها در برابر انواع سختی‌ها و فشارها مقاومت كرده و سال‌هاست كه مشكلات ناشی از تحریم‌ها را تحمل می‌كنند.
دولت آبادی با بیان این كه عده‌ای در تلاش‌اند تا اعتماد مردم نسبت به مسؤولان نظام را سلب یا كم كنند، این موضوع را برگرفته از تاثیرگذاری نظام اسلامی ایران در جهان و منطقه دانست و گفت: نظام اسلامی ایران تنها نظامی است كه حرف‌های جدید برای بشریت دارد و توانسته است افكارعمومی را جلب كند، درجهان سوم به خصوص نسبت به مظلومان و مستضعفان اثرگذاری داشته و در منطقه قدرت خود را به نمایش گذاشته است.
وی برنامه‌ریزی برای هجمه به قوه قضائیه را در راستای تشویش اذهان مردم و افكار عمومی دانست و با بی سابقه دانستن تخریب‌های اخیر علیه دستگاه قضایی افزود: در قضیه حساب‌های قوه قضائیه چه موج سنگینی را به راه انداختند، كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه نداشته، این گونه به قوه قضائیه هجمه كنند و روشن است كه این اقدامات در جایی برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شود.
دادستان تهران گفت: مگر قوه قضائیه چه كرده است كه اینگونه در داخل و خارج به آن هجمه وارد می‌كنند، و طبیعی است كه برای رسیدن به اهدافشان برای مردم تردید ایجاد كنند.
دولت آبادی با بیان این كه دشمنان انقلاب اسلامی همه راه‌ها را رفته و شكست خورده‌اند و حالا می‌خواهند اعتماد مردم را از نظام اسلامی سلب كنند و آن را ناكارآمد نشان دهند، بر ضرورت هوشیاری مردم و مسؤولان در برابر این هجمه‌ها تاكید كرد و افزود: باید هوشیار بود و نباید فریب این حربه‌ها را خورد و تحت تأثیر اخبار دروغین قرار گرفت.
وی هوشیاری مردم و عملكرد مناسب مسوولان را زمینه ساز عقیم ماندن این‌گونه هجمه‌ها دانست و با انتقاد از عملكرد برخی مسوولان و افرادی كه با اظهارات كذب و بی مبنا، موجبات تشویش اذهان عموم و سلب اعتماد مردم نسبت به قوای سه گانه را فراهم می‌نمایند، افزود: امروزه عده‌ای می‌خواهند در قالب افشاگری و آشكارسازی، اهداف خود را عملی نماید لذا باید هوشیار باشیم و به ویژه با توجه به نزدیك بودن انتخابات ریاست جمهوری، از انتشار اخبار كذب و درج مطالب موهن كه ذهن مردم را در برابر سوال‌های بزرگ قرار می‌دهد، خودداری شود.
وی با بیان این كه امروز صدها ماهواره فارسی زبان و هزاران سایت علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌كنند، ایستادگی در برابر امواج هجمه‌ها و تخریب‌ها را نشانه قوت نظام اسلامی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران بیش از 30 سال است كه در برابر امواج تخریبی ایستاده است، اما مدل جدید تخریب‌ها و هجمه‌ها به مدد فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی و با ادعای افشاگری علیه مسؤولان نظام صورت می گیرد.
دادستان تهران افزود: امروز فضاسازی‌های خبری به لحاظ قدرت، بعد و سرعت فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی گسترده‌تر شده است؛ زیرا درگذشته برای انتشاراخبارباید به صورت شفاهی یا مكتوب و با تاخیر اقدام می‌شد اما امروزه در كمتر از ثانیه اخبار دروغین منتشر و در شبكه‌های اجتماعی و یا سایت‌های خبری باز نشر می‌شود.
دولت آبادی با تاكید بر اینكه نباید اخبار دروغ را باز نشر داد، گفت: دشمنان تلاش دارند با سوار شدن بر موج تخریب در فضای مجازی، به‌تدریج در افكار مردم تاثیر گذارند تا آن‌ها را با این سوال مواجه سازند كه نكند در پرده پنهان سیاست ناگفته‌هایی وجود داشته باشد.
وی تخریب‌های اخیرعلیه قوه قضائیه را نشات گرفته از این برنامه‌ریزی دانست وادامه داد: همه این اقدامات برای این بود تا افكار عمومی را به هم بریزند، ذهن مردم را در برابر سوال‌های بزرگ قرار دهند، و اعتماد‌ مردم از مسؤولان سلب گردد و نهایتا نتیجه بگیرند كه این‌ها ناشی از آثار عملكرد برخی مسؤولان نظام اسلامی است.
دولت آبادی با بیان اینكه درموضوع حساب‌های قوه قضائیه برخی در سایه جو‌سازهای دروغین به خطا رفتند، گفت: آنقدر تبلیغات می‌كنند كه همه سطوح مردم را درگیر نمایند. لذا باید اطلاعات درست را به دیگران منتقل كرد.
وی خاطرنشان كرد: باید با فساد مبارزه شود؛ اما این به آن معنا نیست كه پایه‌های نظامی را كه امام راحل (ره) ایجاد كرد، به دست خود سست كنیم.

** دولت تاكنون گزارشی از پرونده حقوق های نامتعارف به قوه قضاییه ارسال نكرده است
وی با تاكید دوباره بر این كه دولت تاكنون گزارشی را به دستگاه قضایی در رابطه با حقوق‌های نامتعارف ارسال نكرده است، گفت: دادستانی تهران برای ارائه گزارش دیوان محاسبات و سایر نهادهای مرتبط فرصت یك ماهه به آن‌ها داد و حتی به كم كاری نیز متهم شد، ولی حالا پس ازگذشت این مهلت، تنها سازمان اطلاعات سپاه و سازمان بازرسی گزارش‌های خود را ارسال كرده‌اند.
دادستان تهران از احضار 11 نفر در این پرونده تا به امروز خبرداد و با ارائه خلاصه پرونده این مدیران نجومی بگیر، دریافتی آن‌ها را 60،57،55،50،55،42،34،33،27،26،20 میلیون تومان اعلام كرد و افزود: براساس اقدامات دادسرا، ده نفر از افراد احضار شده یك میلیارد و چهارصد و هشتاد میلیون تومان وجوه را مسترد كرده‌اند.
دولت آبادی با بیان اینكه در گزارش‌های ارائه شده حقوق‌های بالاتری از مبالغ مذكور وجود دارد، ادامه داد: بعد از اینكه دیوان محاسبات و دولت و وزارت اطلاعات گزارش‌های خود را ارسال نكردند و سازمان بازرسی فهرستی به دادسرای تهران ارائه داد، احضار‌ها در این شروع شده و تحقیقات از افراد با جدیت ادامه دارد.
وی پیگیری موضوع حقوق‌های نجومی را در راستای مطالبه مردم دانست و تصریح كرد: مردم نمی‌توانند بپذیرند وقتی كه هنوز برخی كمتر از یك میلیون تومان حقوق می‌گیرند، چگونه یك مسؤول 60 میلیون تومان حقوق دریافت كند و بعد هم عنوان می‌شود كه این پرداخت‌ها مطابق مقررات بوده است.
دولت آبادی افزود: با كسانی كه بر خلاف حق، و یا با سندسازی از چند منبع یا برخلاف مقررات، حقوق‌های كلان گرفته‌اند برخورد خواهد شد.

** قوه قضائیه از متخلف و حرام‌خوار دفاع نمی‌كند
وی درتشریح آخرین وضعیت پرونده واگذاری املاك شهرداری تهران، از احضار 30 نفر در این پرونده خبر داد و گفت: در این پرونده برخی كارمند بوده و برخی دارای مسؤولیت در شهرداری تهران هستند و با تحقیق از همه افراد با توجه به تحقیقات و نوع اقدامات آن‌ها، اتخاذ تصمیم خواهد شد.
دادستان تهران با بیان اینكه به این پرونده با سرعت و دقت رسیدگی خواهد شد و وجوه تخفیف داده شده به كسانی كه استحقاق نداشته‌اند، باید مسترد شود، افزود: بعضاً واگذاری‌های دیگری نیز از سوی شهرداری تهران انجام شده كه از آن جمله پرونده یكی از اعضای شورای شهراست كه، ملكی با موقعیت تجاری و اداری در قالب انجمن خیریه واگذار شده است.
دادستان تهران به بیان برخی از مستندات این پرونده پرداخت و تصریح كرد: یكی از كارمندان شهرداری كه از وی تحقیق شده، در تحقیقات اعلام كرده به دلیل مستاجر بودن از شهرداری ملكی با 17 سال قدمت، بدون آسانسور و در طبقه سوم در منطقه فلكه دوم تهران‌پارس با سی درصد تخفیف دریافت كرده است.
به گفته وی، فرد دیگری كه در شهرداری سمت دارد، ادعا كرده كه یك واحد مسكونی در منطقه 22 داشته كه پس از رایزنی با شهرداری، ملكی با متراژ 443 متر با تخفیف در اختیار او قرار گرفته است. یا فرد دیگری كه از كارمندان شهرداری است، اعلام كرده در سال 1390 یك واحد آپارتمان با 10 درصد تخفیف به او واگذار شده است.
دولت آبادی ادامه داد: به فرد دیگری از طریق تعاونی 200 میلیون تومان وجه نقد پرداخت شده است. همچنین به یكی از كارمندان شهرداری كه مستاجر بوده است.
دادستان تهران افزود: همچنین ورزشكاری كه نام او در لیست واگذاری املاك قراردارد، عنوان كرده كه به موجب مصوبه شورای شهر 200 میلیون تومان به وی تخفیف داده شده است.
دولت آبادی اظهاركرد: خانمی عنوان كرده كه بعد از فوت همسرش، به شهردار مراجعه كرد و خانه‌ای تحویل دادند و در حال حاضر ماهی 900 هزار تومان مستمری دریافت می‌كند و به دستور شهردار سابق تهران واحد مسكونی واگذار شده است.
وی تاكید كرد: در این پرونده با عاملان و همچنین با كسانی كه به ناحق املاكی گرفته‌اند و یا از تخفیف‌های غیرمتعارف برخوردار شده باشند برخورد می‌شود و پول‌ها پس گرفته خواهد شد و این كه از روز اول عنوان می‌شد كه نباید آبروی افراد ریخته می‌شد، به این دلیل است كه در این پرونده موارد مختلفی وجود دارد كه در واگذاری املاك فرایند یكسانی ندارد.
دادستان تهران با بیان این كه دستگاه قضایی نباید از هیاهو بترسد، گفت: قوه قضائیه باید به مر قانون عمل كند و از همه افراد مورد نظر تحقیق كرده و در پرونده املاك واگذاری شده كارشناسی مجدد خواهد شد و با متخلفان برخورد خواهد شد تا مردم مطمئن شوند كه قوه قضائیه از متخلف و حرام‌خوار دفاع نمی‌كند.

** آماده ورود به موضوع فروش پایان نامه‌ها و مدارك تحصیلی جعلی
دولت آبادی از آمادگی قوه قضائیه برای برخورد با معضل فروش پایان‌نامه‌ها خبر داد و با اعلام این كه در برخورد با متخلفان با خلا قانونی مواجه نیستیم، از وزارت علوم و دانشگاه‌ها خواست كه برای مقابله با این موضوع كه برای قدرت علمی كشور نامناسب است، گزارش‌های خود را به دادستانی تهران ارسال كنند.
وی درج اخبار علیه جمهوری اسلامی ایران دربرخی مجلات معتبر علمی را مناسب ندانست و خطاب به مسوولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها اظهار داشت: دادستانی تهران آمادگی مقابله با متخلفان را دارد؛ كسانی كه با مخدوش نمودن حیثیت علمی كشور بدون این كه حتی یك سطر پایان نامه بنویسند، مدرك می گیرند؛ اما موفقیت در مبارزه با چنین جرایمی و پاك كردن این لكه ننگ از ساحت علمی كشور، منوط به همكاری دستگاه‌های اجرایی و پلیس است.

** امروزه موادمخدر به عنوان یكی از مهمترین آسیب های اجتماعی است
وی گفت: امروزه مواد مخدر و روان‌گردان به عنوان یكی از مهم ترین آسیب‌های اجتماعی كشور است.
وی با اشاره به آمار یك شعبه از دادسرای انقلاب تهران افزود: صرفا درهفت پرونده شعبه هشتم این دادسرا، 500 كیلوگرم تریاك، 210 كیلوگرم حشیش، 12 كیلوگرم شیشه و 4 كیلوگرم هرویین كشف شده است، ضرب این ارقام را به عنوان نمونه‌ای از پرونده‌های یك شعبه، در كل شعب دادسرای تهران و درسطح كشور، موید حجم عظیم مواد مخدر و روان‌گردان است.
دولت آبادی اظهاركرد: توجه مسوولان به آسیب مواد مخدر، تعداد معتادان، معتادان متجاهر، نقش دستگاه‌های اجرایی در مقابله با این معضل و پیشگیری از آن، ضروری است و به ویژه باید به استان‌های شرقی كشور كه در مسیر ترانزیت مواد مخدرهستند، توجه خاص شود.
وی با بیان این كه نباید به دلیل مسئله اعدام محكومان مواد مخدر، اصل مبارزه با مواد افیونی فراموش شود از خزائی معاون خود خواست كه گزارش‌ها را به صورت ماهانه ارائه كند تا به مسؤولان منعكس شود.
وی برضرورت عملكرد دستگاه‌ها در حوزه مواد مخدر و روان‌گردان تاكید نمود.
دادستان تهران با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌ها در پیشگیری از این آسیب و مقابله با آن، در اهمیت موضوع افزود: امروزه ریشه بسیاری از طلاق‌ها و سرقت‌ها، اعتیاد است و لذا رفع این معضل مستلزم همكاری تمامی دستگاه‌های مرتبط است.

**عذرخواهی محمود صادقی مانع از تعقیب وی نیست
دولت آبادی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده محمود صادقی، از ارسال گزارشی مبسوطی دراین زمینه به رییس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این گزارش متضمن 15 اتهام برای نماینده مجلس شامل 8 شاكی خصوصی و 7 فقره اعلام جرم عمومی است.
وی خاطرنشان كرد: دادستانی در رابطه با قسمتی از اظهارات نامبرده در تهران و در شیراز نیز اعلام جرم كرده است.
دولت آبادی ازجمله به اظهارات و اقدامات محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون حساب‌های قوه قضاییه و پس از احضار توسط دادسرای تهران، پیرامون عملكرد دادستانی و بازپرس اشاره كرد و با رد برخی ادعاها مبنی بر این كه دادسرا هشت شاكی خصوصی برای او تراشیده است، اظهارداشت: نامبرده دارای هشت شاكی خصوصی بوده و هفت فقره جرم عمومی علیه نامبرده اعلام شده است و این نماینده مجلس به جای تمكین از قانون، به كرات حرف‌های نامناسبی زده است؛ به گونه‌ای كه حتی فراكسیون امید كه نامبرده عضو آن می‌باشد، از وی انتقاد نموده است.
وی ازجمله به اظهارمحمود صادقی مبنی بر اینكه: «در سال 60 قانون اساسی با شهید بهشتی به گور رفت (تسنیم- 15 آذر 1395)» اشاره كرد و با طرح این سوال از صادقی كه «شما هم اكنون براساس همین قانون اساسی به مجلس آمده اید، افزود: این حرف كه «فساد الان از زمان شاه بیشتر است» قابل قبول نیست.
دادستان تهران با انتقاد از صادقی كه بر موج مظلوم‌نمایی سوار شده و ادعا می‌كند كه «ما سوال كردیم، اما شبانه دستگیر شدیم»، اظهار داشت مصونیت نمایندگان مجلس با ارتكاب جرم ملازمه ندارد و ضمن رد مصونیت مطلق برای نمایندگان، افزود: با عدم تمكین صادقی از دستور قضایی، بازپرس موظف به اقدام به جلب بود؛ همان گونه كه در خصوص دیگر متهمان عمل می‌شود.
دولت آبادی خاطرنشان كرد؛ چرا نماینده مجلس شورای باید حرف‌هایی بزند و سپس عذرخواهی كند.
وی این عذرخواهی را مانع از تعقیب صادقی ندانست و با اشاره به ارتباط و مناسبات خوب قوه قضاییه و دادستانی تهران با مجلس شورای اسلامی درسال‌های اخیر، اظهاركرد: اهانت به بازپرس و قضات و اظهاراتی كه جنبه محرمانه دارد، دور از شان نمایندگی است.
دادستان تهران درادامه گفت ارسال گزارش پرونده‌های اتهامی محمود صادقی به همراه مستندات آن برای رییس مجلس شورای اسلامی با این هدف بود كه علی لاریجانی و نمایندگان مجلس به مظلومیت قوه قضاییه پی ببرند و بدانند كه اقدامات مجرمانه او تا چه حد بوده و چگونه با درج اشعاری در توئیتر خود نسبت به قضات كشور توهین كرده است.
وی با تاكید بر این كه قوه قضائیه بر استحكام روابط قوا پای‌بند است، اظهاركرد: به هم ریختن انسجام قوا به نفع كشور نیست؛ اما چرا برخی بر حرف‌های بی مبنا اصرار می‌ورزند و بعد هم عذرخواهی می‌كنند، محل تعجب است.
اجتمام/1724/
دریافت كننده : لیلا اسماعیل نژاد * انتشاردهنده: حسین فتح الهی
۰ نفر