۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۳۳
کد خبر: 82345312
T T
۰ نفر
نخستین مجوز تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سكه طلا صادر شد

تهران- ایرنا- معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، از صدور نخستین مجوز موافقت اصولی با تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سكه طلا خبر داد كه بر اساس آن، ریسك های ناشی از خرید، نگهداری، فروش و معاملات فیزیكی سكه طلا برطرف می شود.

به گزارش سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، علی سعیدی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سكه طلا با هدف پوشش دادن نیازهای سرمایه‌گذاران در سكه طلا طراحی شده است.
وی افزود: تركیب دارایی‌های این صندوق به گونه‌ای است كه بیشتر دارایی‌های صندوق در گواهی سپرده كالایی سكه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود.
به گفته عضو هیات مدیره سازمان بورس، تخصیص بخش قابل توجهی از دارایی‌های صندوق به گواهی سپرده كالایی سكه طلا موجب می‌شود صندوق متناسب با عنوان خود به صورت مستمر از تغییر قیمتی كالای طلا به صورت عام و از نوسان قیمت سكه طلا به صورت خاص تاثیر پذیرد.
وی اضافه كرد: سرمایه‌گذاری صندوق در گواهی سپرده كالایی سكه طلا، همچنان كه در تعریف شورای عالی بورس و اوراق بهادار از گواهی سپرده كالایی به عمل آمده، موید مالكیت دارنده آن بر مقدار معینی كالا به پشتوانه قبض انبار استانداردی است كه از سوی انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود.
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در این مورد كالای به انبار سپرده شده، سكه طلاست و صندوق در صورت خرید گواهی سپرده مربوط در عمل متناسب با حجم گواهی سپرده كالایی در اختیار، مالك بخشی از سكه‌های طلای سپرده شده به انبار محسوب می‌شود.
سعیدی بیان داشت: با توجه به اینكه صندوق در گواهی سپرده كالای سكه طلا سرمایه گذاری می‌كند، ریسك‌های ناشی از خرید، نگهداری، فروش و معاملات فیزیكی سكه طلا را ندارد.
وی افزود: از سویی دیگر با توجه ظرفیت قابل ملاحظه افزایش فعالان بازار خرید و فروش گواهی سپرده كالایی، دارایی صندوق از نقدشوندگی بالایی برخوردار است و صندوق می‌تواند متناسب با نیازهای نقدی خود، به خرید یا فروش گواهی سپرده كالایی اقدام كند.
سعیدی اعلام كرد ساختار صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سكه طلا به گونه ای طراحی شده كه واحدهای آن قابل معامله است و این امكان را برای همه سرمایه گذاران فراهم می‌كند كه با استفاده از شبكه گسترده كارگزاران و سامانه معاملات برخط، سرمایه‌گذاری آنها در زمان اندك انجام پذیرد.
این عضو هیات مدیره سازمان بورس اضافه كرد: برای توسعه و تكمیل ابزارها و نهادهای مالی جدید فعال در بازار سرمایه، نقش صندوق های سرمایه‌گذاری پس از گذشت نزدیك به 9 سال از آغاز به فعالیت بیش از پیش نمایان شده است.
وی افزود: بر این اساس، با توجه به ظرفیت قانونی موجود در قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، امكان نوآوری و پاسخگویی به نیازهای متنوع سرمایه‌گذاران توسط نهاد نظارتی و فعالان بازار سرمایه فراهم شده است.
به گزارش ایرنا، یكی از خواسته‌ها برای پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاران، ایجاد جایگزینی برای سرمایه‌گذاری مستقیم افراد در سكه طلاست.
اكنون، بیشتر سرمایه‌گذاری مردمی، در طلا و مسكوكات آن به صورت سرمایه‌گذاری فیزیكی در كالاهای مربوط است.
سرمایه‌گذاری فیزیكی در سكه طلا، افزون بر تحمیل هزینه‌های نقدی و غیرنقدی نگهداری، هزینه‌های معاملاتی قابل ملاحظه‌ای را بر دارندگان آن تحمیل می كند اما با راه اندازی صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سكه طلا، امكان معاملات غیرفیزیكی فراهم می شود كه بر اساس آن، خریدار متناسب با حجم گواهی سپرده، مالك بخشی از سكه‌های طلای سپرده شده به انبار محسوب می‌شود.
از مزیت های اصلی این شیوه، كاهش ریسك های ناشی از خرید، نگهداری، فروش و معاملات فیزیكی سكه طلاست.
اقتصام**2022**1961** تنظیم كننده: میثم طاهری** انتشاردهنده: مریم مسعود
۰ نفر