۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۴۹
کد خبر: 82336877
T T
۰ نفر
ایران و شل تفاهمنامه همكاری برای مطالعه سه میدان نفتی امضا كردند

تهران- ایرنا- ایران و شركت انگلیسی - هلندی شل، عصر امروز(چهارشنبه)، تفاهمنامه نفتی برای مطالعه سه میدان نفتی و گازی را با حضور مدیرعامل شركت ملی نفت و سفیر انگلیس در تهران امضا كردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این تفاهمنامه توسط «نورالدین شهنازی زاده» مدیرعامل شركت «متن» و «هانس لاكان» معاون شركت شل امضا شد.
در این مراسم «علی كاردر» مدیرعامل شركت ملی نفت، سفیر انگلیس در ایران، معاون سفارت هلند و مسئولان صنعت نفت كشورمان حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، این تفاهمنامه برای مطالعه سه میدان نفتی و گازی آزادگان جنوبی، یادآوران و كیش امضا شد.
پس از اجرا شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترك) و لغو تحریم ها در دی ماه پارسال، شركت های نفتی بین المللی برای حضور در صنعت نفت ایران مذاكراتی را آغاز كرده اند كه در برخی موارد به امضای تفاهمنامه و یا توافقنامه اصولی منجر شده است.
با توجه به برخی اظهارات تند ترامپ علیه توافق برجام، نگرانی هایی در میان شركت های خارجی درباره همكاری با صنعت نفت ایران ایجاد شد.
برخی كارشناسان معتقدند، مواضع تند ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات، پس از استقرار در كاخ سفید تعدیل خواهد شد و واقعیات اقتصادی بین المللی را می پذیرد.
بیژن زنگنه وزیر نفت پیش از این در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریكا بر مذاكرات ایران با شركت های نفتی بین المللی، گفته بود: تاكنون، تاثیری نداشته است.

** میدان یادآوران
میدان یادآوران، از میدان‌های نفتی مشترك ایران در استان خوزستان در ۷۰ كیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و شمال خرمشهر است. حجم نفت درجای این میدان نفتی ۱۷ میلیارد بشكه برآورد می‌شود.
میدان یادآوران در مجاورت میدان سنباد قرار دارد كه یكی از میدان‌های نفتی عراق است. از این میدان دو نوع نفت سنگین و نفت سبك به ترتیب از دو لایه سروك و فهلیان تولید می‌شود.
اكنون توسعه فاز نخست این میدان توسط شركت سینوپك چین در حال اجراست.

** میدان گازی كیش
میدان گازی كیش كه پس از پارس جنوبی، دومین میدان گازی بزرگ در خلیج فارس به شمار می رود، در جزیره كیش و در فاصله 60 كیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد.
پیش بینی می شود كه با اجرای این پروژه سالانه حدود چهار میلیون بشكه میعانات گازی و سالانه ٩ میلیارد مترمكعب گاز طبیعی تولید شود.
برای رعایت اصول زیست محیطی در جزیره كیش، تاسیسات پالایشگاهی در جزیره كیش ساخته نشده بلكه این طرح در منطقه گرزه در ساحل سرزمین اصلی در مجاورت بندر آفتاب اجرا می شود.
اكنون عملیات توسعه آن توسط شركت های ایرانی انجام می شود اما به دلیل مسایل مالی و فنی، سرعت اجرای طرح رضایتمندانه نبوده است.

** میدان آزادگان جنوبی
میدان آزادگان جنوبی بزرگ ترین میدان نفتی ایران به شمار می رود كه با كشور عراق مشترك است.
فاز نخست توسعه این میدان، قرار بود از سوی شركت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) توسعه یابد اما به دلیل تاخیر چندین ساله و ناتوانی در اجرای طرح، این شركت چینی پس از اولتیاتوم وزارت نفت از آزادگان جنوبی اخراج شد. اگرچه شركت سی.ان.پی.سی از آزادگان جنوبی اخراج شد اما توسعه میدان آزادگان شمالی را همچنان عهده دار است و حتی در نظر دارد فاز دوم آزادگان شمالی را نیز در اختیار بگیرد.
پس از اخراج چینی ها از این میدان، توسعه آزادگان جنوبی بر عهده شركت های ایرانی قرار گرفت. هر چند پس از واگذاری این میدان به شركت های ایرانی، توسعه این میدان شتاب گرفت اما به دلیل فناوری پایین، میزان برداشت نفت از آزادگان جنوبی نزدیك به 6 درصد است.
وزارت نفت پیشتر اعلام كرده بود كه میدان آزادگان جنوبی، جزو نخستین میدان هایی خواهد بود كه برای آن، مناقصه بین المللی برگزار می شود.
اقتصام ** 2022** 2023 ** خبرنگار: میثم طاهری ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد